۱۳۹۰ خرداد ۲۹, یکشنبه

چرا زنان و دختران بلوچ در بلوچستان از هیچ مصونیت و جایگاهی بر خوردار نیستند



چرا  زنان و دختران بلوچ در بلوچستان از هیچ مصونیت و جایگاهی بر خوردار نیستند زنان در بلوچستان از هیچ  حقوق و مزایای انسانی حتی در بین افراد سیاسی و روشنفکر بهره مند نیستند

این مسیله بطورکامل  واضح و آشکار است .به عنوان یک دختر بلوچ مدتها در فیس بوک فعال بودم و دوست داشتم مسائل مربوط به ایران و بلوچستان را دنبال کنم در فیس بوک به مسائل جنبش سبز و فعالیت احزاب سیاسی را به اشتراک میگذاشتم حتی بسیاری از مطالب همین وبلاگ پهره  مدتی پیش با تشویق دوستانم بر ان شدم یک وبلاگ بنام سر زمین من کجاست .باز کنیم و به مسائل زنان بلوچستان و ایران بپردازیم  شروع کار ما   مورد استقبال عزیزان هموطن ایرانی و بلوچ قرار گرفت و  و ما مطلبی بنام فقر در بلوچستان که  که دقیقا به مشکلاتی مهمی اشاره شده بود از وبلاگی کپی و با ذکر منع منتشر کردیم که یک روز بعد مورد غضب وبلاگ پهره قرار گرفتیم این جای سوال 

است که بدون هیچ گونه خلافی مورد هجوم حمله فردی که خود را فردی روشنفکر قرار میدهد قرار بگیریم من بصورت روشن جواب انتقاد بی موردی که کردی بودی با ذکر دلیل و بصورت مستند منتشر کردم و شما مرا خانم زهره لاشا ری یا میر لاشا ری معرفی کرده اید  چند بار گفته ومی  گویم لاشار هم جزیی  

از خاک بلوچستان است و متعلق به همه مردم بلوچ است اما من اهل و ساکن لاشار نیستم و هیچ گونه ارتباطی با حزب مردم ندارم اما بعنوان یک بلوچ نمیتوانم از خدمات آنان چشم پوشی کنم و همان زحمت 

اندک آنان را نادیده بگیریم اره من در فیس بوک یک نظر سنجی را مطرح کردم از احزاب و اشخاص سیاسی از حزب مردم شروع کردم و دوست داشتم هر هفته یک حزب را مورد نظر سنجی قرار بدیم 

و شما خسرو هم در لیست ما بودید که در مورد شما هم نظرات مردم را بدانیم که شما بدون هیچ مقدمه ما را به باد انتقاد گرفتی شما اصلا جواب سوالات بنده را نداده و فقط مطلب بنده را کپی میکنید و در وبلاگت 

منتشرمیکنی  من این سوال را از شما داشتم شما چرا بنده را متهم به سرقت مطلب وبلاگ خود کردی ؟ اما هرگز این جواب را نشیندم . آیا بهتر نبود  شما با یک پیام و گذاشتن یک نظر انتقاد خود را مطرح میکردی 

روشنفکران ما هرچه که ادعای روشن فکری بالایی هم دارند تحمل فعالیت  زنان و دختران بلوچ را ندارند و دوست دارند زن به هر طریقی خانه نشین و کلفت درگاه آنان باشد اما این یک خیال باطل است دختران و زنان 

بلوچ توانایی و قدرت خود را دارند و بخوبی در مقابل مردان خود خواه خواهند ایستاد و به فعالیت  خود ادامه  خواهند داد حتی اگر وبلاگ پهره ما را به  برچسب وابسته  به سازما نهای اطلاعاتی اسراییل و آمریکا بزند 

زهره بلوچ دختر کوهستان 

۲ نظر:

  1. سلام خدمت تک ستاره شیر دوخت دیار بلوچستان خانم زهره نازنین

    بسیار خوشحالم کردی و نشان دادی حقا دوخت بلوچی و از حذف کامنتهای بینندگانی که بخود اجازه داده بودند تا به خسرو ملازهی عزیز بتازند من را حیرت زده کرد امیدوارم همه عزیزان و وبلاگ نویسان از شما یاد بگیرند این گذشت و شهامت را .


    من شخصا به تو افتخار میکنم شما مایه سربلندی بلوچ و بلوچستان عزیز هستید



    پس بیاید تا باهم باشیم و شهر خود را کنیم آباد .


    آدم منطقی

    پاسخحذف
  2. تاریخ مردم بلوچستان پر از قهرمانیها و رشادت زنان بلوچ هست
    زمانی که چاکر به هندوستان حمله کرد و اولین فرمانده ای که به دهلی رسید و لشکریان هند را سرکوب کرد بانلی بود. بانلی که فرمانده زبده ای بود پیشاپیش بقیه لشکر چاکر حرکت می کرد. مادر میر کمبر که نمونه ای از مادران بلوچ است و خیلی دیگر از زنان بلوچ نقشه های بسیار ارزنده ای را در تاریخ بلوچستان دارند. ظهره بلوچ و دیگر زنان بلوچ از نثل بانلی و مادر میر کمبرند و بدون شک بلوچستان این شیر زنان را در خود پرورش خواهد. تاریخ مردم بلوچ گواه هست که زن دارای احترام بزرگی در فرهنگ مردم بلوچ بوده و هست زنان از قدرت بسیار بزرگی در جامعه و فرهنگ مردم بلوچ برخوردار بوده اند بر خلاف بقیه فرهنگها و این را تاریخ مردم بلوچ گواهی می دهد.
    زن قدرت بسیار بزرگی در خانواده بلوچ داشته و دارد و یک سری از مسائل مذهبی و دست پا گیر که بدور از فرهنگ مردم بلوچ هست شاید امروز باعث شده که قدرت زن بلوچ را پایین بیاید. سر بلند کردن زنان بلوچ در عرصهای اجتماعی , سیاسی و فرهنگی و برگشت آنها به اصا لت بلوچی برای خیلها که داری ریشه مذهبی و یا ملازهی هستنند شاید قابل برداشت نباشد.

    پاسخحذف

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید