۱۳۹۰ تیر ۳, جمعه

بلوچ درعصرارتباطات





   درعصرارتباطات و اوج گسترش تکنولوژی جالب است بدانیدبلوچهاازجایگاه مناسبی برای استفاده ازاین فرصت برخوردارنشده ودردهکده جهانی همچون جهان لایتناهی هضم شده اند.
 1-  درطول تاريخ چنانچه كتابى در مورد بلوچها به رشته تحرير درآمده است، توسط نظاميان و رهگذران و در قالب سفرنامه‏ ها بوده است كه تمامى آنها با يك بينش بسيار سطحى در مورد بلوچها قلم فرسايى كرده ‏اند و آنها را قومى وحشى ، خونخوار و آدمكش معرفى كرده‏ اند و در اين كار چنان مبالغه كرده ‏اند كه حتى در زمان حال هم در بسيارى از شهرهاى بزرگ

با وجود مراودات و ارتباطات، با يك ديد بسيار بد به بلوچها نگاه مى‏كنند و كمتر به آنها اعتماد مى‏كنند و از دوستى و همراهى با بلوچها وحشت دارند و مثل اينكه كلمه بلوچ را مترادف با قتل و غارت مى‏دانند.  اما حقيقت چيز ديگرى است و اينرا تمامى ايرانيانى كه به نحوى از انحاء با بلوچها ارتباط داشته‏ اند، مى‏دانند كه بلوچ از اين اتهامات مبرّاست.
 به جرات می توان گفت: در ايران هيچ قومى به اندازه قوم بلوچ ناشناخته نمانده  چون فرصتی برای بروزاستعدادهای بالقوه خودنداشته است اين امر را مى‏توانيم ناشى از علت های مختلفی بدانیم که ما دراین جا به چهارمورد آنهااشاره می کنیم :


    2- امروزه هم مثل اينكه فيلمسازان وکارگردانان بلوچها را سوژه خوبى براى فروش هر چه بيشتر فيلم‏هاى خود قرار داده‏ اند و بجاى اينكه بيايند و به طريقى اين قوم اصيل را بهتر معرفى كنند، و ظلم و ستمهاى حكّام جبّار را بر اين قوم ستمديده، بر روى پرده بياورند و مردم ايران را از حال و روز بلوچها در گذشته وحال آگاه گردانند، اكثراً فيلمهايى با سوژه قاچاقچى يا اشرار براى بلوچها درست كرده ‏اند تا اين قوم گمنام و ناشناخته را بيش از پيش در زير غبارها پنهان گردانند و آن ياوه‏ گوييهايى را كه در مورد بلوچها، در بعضى از كتابها نوشته شده اند، در حال حاضر بيشتر و بهترحقانیت آنهارا به اثبات برسانند و آن بلوچ كم عقل ديروز را به عنوان قاچاقچى و اشرار امروز معرفى كنند. و واقعاً كه چه سوژه خوبى هم انتخاب كرده ‏اند! زيرا در حال حاضر در نزد نسل جوان، پرفروش‏ترين و مهيج ‏ترين فيلمها، فيلمهاى پليسى و پر زد و برخورد و خصوصاً فيلمهايى با سوژه بلوچى هستند و اين را مى‏توانيد از گيشه بليط فروشى سينماها وکلوپ های عرضه سی دی ها بپرسيد كه اينگونه فيلمها چه فروشهاى سرسام آورى دارند. آرى فيلمهايى نظير تاراج - بدوك - عقرب و... ضربه‏ هاى جبران ناپذيرى را بر چهره مردم بلوچ وارد آورده ‏اند.


    3-  يكى ديگر از دلايل گمنام بودن و ناشناخته بودن بلوچها، سستى و تنبلى تحصيل كرده‏ هاى بلوچ است كه واقعاً حق بزرگى را بر گردن دارند. و بايد قلم در دست گيرند و حقايق را بدون پرده ‏پوشى به رشته تحرير در آوردند. آخر برادران وخواهران عزيزم! چه كسى بهتر از من و شما،  بلوچها رابهترمی شناسد؟ پس چرا خودمان بلوچها را معرفى نكنيم و آنها را آنطور كه واقعاً بوده و هستند، به ايرانيان وجهانیان نشناسانيم؟ تا رشته اخوت و همبستگى بين اقوام ايرانى با بلوچها مستحكم‏تر گردد. جاى بسى تاسف است كه ما تنهاخواننده مطالب نويسندگانى باشيم كه اصلاً شناخت دقيقى از قوم بلوچ نداشته و فقط در حد نقل و قول آمده‏ و چيزهايى را در مورد بلوچها نوشته‏ اندکه به اوهام شبیه هستند وخیلی ها برای امرار معاش دست به نویسندگی زده اند. و وقتى كه نوشته‏ هاى آنها را مى‏خوانيم، از آنها انتقاد مى‏كنيم كه برخلاف حقيقت نوشته ‏اند، پس چرا همين حقيقت را من و تو ننويسيم؟ بنابراين به جاست كه از اين به بعد از غفلت چندین ساله بيدار شده و روحيه تحقيق و تتبع را در خودمان بيدار كنيم وغبارتاریخ را از سر وروی بلوچ بزداییم.


    4- کم توجهی دست اندرکاران صداوسیمای ایران (رادیو وتلویزیون) در معرفی آداب ورسوم اقوام مختلف ازجمله بلوچها از دلایل بی مهری دیگری نسبت به این قوم می باشد این رسانه ملی که باید درخدمت آحاد جامعه باشد متاسفانه دراستان سیستان و بلوچستان به زابلی ها اختصاص یافته و99درصدپرسنل آن را سیستانیها تشکیل می دهند وکلیه برنامه های آنها درراستای اهداف قومی سرزمین سوخته(خشک) زابل که فقط 10 درصداین استان پهناوراست معطوف گشته است وراه اندازی شبکه های استانی که درراستای استحکام نظام وتوجه به همه اقوام جزو سیاستهای کلان جمهوری اسلامی است دراین استان جایگاهی نداردوانتخاب نام این شبکه به نام هامون (سیستان) دلیلی واضح براین ادعااست وبا این انتخاب نام وعملکرد قریب به یک سال آن که بااجرای برنامه به لهجه سیستانی وپوشش لباس ناهمگون با فرهنگ مردم ازبیت المال تغذیه می شود گناهی نابخشودنی است.


خلاصه اینکه بلوچهای اصیل؛ انسانهايی آزاده، شجاع، مهربان، مهمان نواز، صادق ، وفادار ، يكرنگ ، غريب نواز، راستگو ،سخت كوش و بردبار ميباشند. بايد كه كلمه ديگري را نيز اضافه کنیم و آن كلمه "محروم" است. محروميت ازخصوصيات ذاتي بلوچ نيست اما یک واقعيت تحميلي است كه جبرتاريخ و ظلم حكام و دولت ها  آن را براي بلوچ به ارمغان آورده است.

http://payambaloch.ir/maq/3.htm



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید