۱۳۹۰ خرداد ۲۹, یکشنبه

سبقت زنان از مردان در شبكه‌های اجتماعی





گزارشهاي جديد حاكي از آن است كه زنان در شبكه‌هاي اجتماعي از فراواني كاربري بيشتري نسبت به مردان برخوردارند. بررسي‌هاي بعمل آمده نشان داده است كه كاربران فعال در تمامي شبكه‌هاي اجتماعي بيشتر زنان هستند.

حال تصور كنيد اگر شبكه‌هاي اجتماعي در آينده انسان نقش كليدي را برعهده داشته باشند، پس نتيجه مي‌توان گرفت كه آينده در دست زنان خواهد بود. زيرا تعداد آنها در اين شبكه‌ها به سرعت روبه افزايش است.





يكي از دلايل عنوان شده براي توضيح گرايش بيشتر زنان به شبكه‌هاي اجتماعي تفاوت‌هاي روانشناسانه‌اي است كه ميان جنس زن و مرد وجود دارد. به بياني ديگر به دليل اينكه زنان بيشتر به برقراري ارتباط اجتماعي با افراد علاقه مندند نسبت به مردان كه علاقه چنداني به حضور در جمع ندارند حضور پررنگتري در شبكه‌هاي اجتماعي دارند.

دليل ديگر مي‌تواند پناه جستن زنان از جهان واقعي به ارتباط مجازي باشد زيرا شايد ارتباط واقعي با جهان واقعي براي زنان تنها نارضايتي و ناخشنودي به دنبال داشته است و كاربران زن در تلاشند با برقراري ارتباط با افراد مختلف به صورت مجازي امنيت رواني بيشتري براي خود به وجود آورند.

براساس اين گزارشها تعداد كاربران زن و مرد در سايتهايي مانند لينك اين، يوتيب و ديوانت آرت برابر است اما در شبكه‌هايي مانند فلیكر، توئيتر، فيس بوك، ماي اسپيس و تاگد كاربران زن از مردان پيشي گرفته‌اند و بيشترين ميزان كاربران زن نيز به شبكه اجتماعي بي‌بو تعلق دارد.

يك پژوهشگر مسائل اجتماعي پيرامون نقش زنان در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گويد شبكه‌هاي اجتماعي در هر جامعه اي، كاركرد مشخص دارند كه اين كاركردها را مي توان به دو دسته تقسيم كرد يكي كاركردهاي عمومي است به اين معنا كه شبكه‌ها در كل روابط درون يك جامعه به دنبال آن هستند كه خواستهايي را دنبال كرده و اقداماتي را صورت دهند كه عمدتا متمركز بر مطالبات عمومي جامعه است. اما همچون ديگر حوزه‌هاي مسائل اجتماعي، شبكه‌ها نيز رويكردهاي متفاوتي دارند به اين معنا كه بخشي از مطالبات آنها به ساختار روابط اجتماعي مبتني بر جنسيت وبه طور مشخص تر تبعيض جنسيتي مربوط مي‌شود.

در واقع شبكه‌ها بسته به اينكه در چه چارچوب و گفتماني حركت كنند، ممكن است در مواردي رويكردهاي عمومي و در موارد ديگر رويكردهاي خاص مثلا در حوزه مسايل زنان،حقوق بشر، جوانان داشته باشند. بديهي است كه نقش زنان در شبكه‌هاي فعال در حوزه‌هاي كاملا خاص و مرتبط با زنان بيشتر و در حوزه هاي عمومي تر محدود تر است. البته اين به معناي كاهش اهميت نقش زنان در شبكه‌هاي با رويكردهاي عام و فراگير نيست. لااقل مي‌توان چنين جمع بندي كرد كه از يك سو زنان در شبكه‌هايي اجتماعي يك كاركرد و نقش عام دارند و در كنار مردان به اين وظايف مي‌پردازند و از سوي ديگر گروه خاصي از زنان نيز با حساسيت‌هاي ويژه‌اي مسايل زنان را دنبال مي‌كنند و در درون شبكه هايي به دنبال اهداف خاص براي بهبود وضعيت جامعه زنان هستند. اين دو كاركرد در تعارض با هم نيستند و حتي شايد بتوان گفت كاركرد خاص ذيل كاركرد و نقش عام زنان قرار دارد.





http://www.iranpressnews.com/zanan/

۲ نظر:

  1. بسیار مهم و عالی است زنان امروز
    زنان رهایی از بند اسارت و بردگی
    هستند و این امر شدنی است و غیر قابل انکار
    اگر زنان هویت و جایگاه خود را پیدا کنند
    مردان هم از این بهتر خواهند شد
    رزیتا

    پاسخحذف
  2. نامه ای از دیار بلوچستان به تهران بزرگ

    خدمت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران حضرت آیتالله سید علی خامنه ای

    با سلام و درود بیکران بر شما آزدگان راه عصمت و طهارت .

    رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ما هم اکنون میبینیم کشور به چالشهای بزرگی کشیده شده و دشمن سعی بر آن داشته که از اینفرستها خطرناک استفاده کند .

    رهبر فرزانه شما یاران و همرزمان خود را در محاصره دشمن قرار داده اید

    آقایان موسوی و کروبی و نوری زاد و بقیه دوستان و سیاستمداران در کنج زندان عمر خود را سفری میکنند و شما را هیچ خیالی نیست .

    رهبر فرزانه و روشنفکر گرامی من از بلوچستان از سر زمینی گرم و سوزان با سواد اندکی که دارم از شما خواهش میکنم با یک تصمیم جدی و نهایی و شهامت مندانه و شجعانه دستور فرمایید سرتاسر کشور تمامی زندانیان سیاسی را مورد عفو و بخشش خویش قرار دهید بگفته مولانا امام علی رض گذشت از خصلت مردان است .

    این عزیزان که در زندانهای کشور هستند همه فرزاندان و جوانان روشنفکر این سرزمین هستند و میتوانند برای کشور مثمر ثمر باشند .

    رهبر حکیم من . من دختری از تبار یاران در بلوچستان هستم من دلم میخواهد تمامی اقوام در ایران از قوانین نظام جمهوری اسلامی سهمی داشته باشند بعد از سی و اندی سال پدرانمان از شما هیچی نخواستند ولی من میخواهم .


    حتما میفرماید چی میخواهی پول خانه باغ .


    نه نه نه نه هیچی از اینها نمیخواهم .


    رهبر فرزانه من خامنه ای عزیز پدر مسلمین جهان، من از شما آزادی زندانیان سیاسی را میخواهم فقط میتوانید با یک عفو خنده بر هزاران خانواده دلشکسته بر گرددو همه به آغوش خانوده های خود برگردند.

    من منتظر عفو سرتاسری شما هستم


    به امید ایرانی سربلند برای همه ایرانیان .



    سیمن بلوچ دختر ایران زمین


    زهره عزیز لطف کنید این مقاله من را انتشار دهید از لطف شما ممنونم

    پاسخحذف

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید