۱۳۹۰ خرداد ۲۵, چهارشنبه

غيرت و شرافت مردان تا چه حد به بيراهه رفته است



 به قلم محمد اسکانی 

در بلوچستان ما سلسله مراتب طايفگي، قومي، خانوادگي، برتري يك طايفه بر طايفه ديگر، زنان و نواميس، رسومات طايفگي از جمله رسومات و هنجارهايي كه در مورد زنان است مانند نوع ازدواج زنان، رفتار زنان، شيوه زندگي آنها از جمله مواردي است كه مردم روي آن تعصب دارند و به سختي حاضر مي شوند، آن تعصبات را كنار بگذارند

ازدواج در سنين پايين يكي از مشكلات زنان درجامعه ماست. اگر دختران هم نخواهند در اين سنين ازدواج كنند، قدرت ابراز عقيده خود را ندارند، چرا كه مردها شرايط زندگي زن را به او تحميل مي كنند و تنها مردان حق انتخاب دارند. بنابر این می توان گفت همچنین ازدواجهایی در جامعه ما به يك تجارت براي درآمدزايي از دختران تبديل شده، نمونه آن ازدواج دختران كم سن با مردان مسن است كه توان مالي دارند. در همچنین جامعه ای بسیاری از زنان به دليل سرپيچي از ازدواج اجباري مشمول قتل هاي ناموسي شده اند و بعضی ها كه به اجبار به ازدواج هاي اجباري تن داده اند زندگي خود را بربادرفته مي دانند.



دختري كه در ميان يك طايفه زندگي مي كند، اولاً بسيار محدود يا بهتر بگويم در خانه محبوس است. او بايد به دليل موجهي از خانه بيرون بيايد وگرنه بلافاصله شايعه اي در موردش ساخته مي شود. آن شايعه مي تواند به قيمت جانش تمام شود. بسياري از دختران و حتي زناني با سنين بالا، قرباني شايعاتي شده اند که ديگران براي آنها ساخته اند. متأسفانه فضاي فرهنگي در منطقه ما به گونه اي است كه افراد با شنیدن شایعه ای آنچنان احساس سرافكندگي و بي آبرويي مي كنند كه براي پس گرفتن آبرو و حيثيت خود دست به هر كاري حتي قتل عزيزان خود مي زنند .



قتل هایی ازاين نمونه به خوبي نشان مي دهد كه تعريف غيرت و شرافت مردان تا چه حد به بيراهه رفته است . چنانكه درخواست طلاق، پدري را بي ناموس مي كند، علاقه مندي يك پسر و دختر حتي با رعايت آداب و رسوم، غيرت برادري را جريحه دار مي كند. امتناع از ازدواج اجباري، مردان خانواده را بي ناموس مي كند و منجربه قتل دختر مي شود.

به نظر شما دوستان واکنش زنان و مردان تحصیل کرده نسبت به همچنین قتلهای دلخراش چگونه باید باشد و چطور می توان از وقوع همچنین قتلهایی در میان قوم و فامیل جلوگیری کرد؟


محمد اسکانی 

۱ نظر:

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید