۱۳۹۰ تیر ۲۹, چهارشنبه

داستان زنان بلوچ که مظلومیت خویش را در سکوت فریاد می زنند بقلم؛ ابراهیم حسین بر



 ابراهیم حسین بر

استعداد، لیاقت و شایستگی زنان بلوچ و حضور نقش آفرین آنان در کنار مردان، کسانی را آزار می دهد و لباس پر زینت و مزین آنان خاری در چشم مقدس مآبان فرهنگ ستیز گردیده است


مطالب سایت "سنی نیوز" را بخوانید و بر حال زنان و دختران بلوچ بگریید که چگونه طوفان سهمگین افراط و تجاهل قصد نموده تا هویت بلوچی و پر افتخار آنان را به زنجیر کشیده و در ظلمتخانه ی تحجرشان گرفتار سازد. استعداد، لیاقت و شایستگی زنان بلوچ و حضور نقش آفرین آنان در کنار مردان، کسانی را آزار می دهد و لباس پر زینت و مزین آنان خاری در چشم مقدس مآبان فرهنگ ستیز گردیده است. کسانی هستند که از بیداری و خودباوری زنان و دختران بلوچ هراس دارند، چرا که می دانند دوران جهالت های عارفانه و مقدس نمایی های در نقاب مکر و تزویر ملایان به سر آمده و دیگر فرهنگ بی فرهنگی و پوچ آنان بهای خود را از دست داده و بلوچ آن را کنار نهاده است. اما بدعت های گناه آلود این اقلیت تنگ نظر گویا نمی خواهد جامعه بلوچ را به حال خود واگذارد، کسانی که چادر سیاه آغشته به سیاهی را بر زنان بلوچ تحمیل نمودند امروز می خواهند لباس روشن و پر از روشنایی و مزین به ذوق و هنر او را با لچک هایی بی ارزش جایگزین کنند. می خواهند "برقعه" و نقابی بر چشمان زن بلوچ بگذارند تا دنیا در نگاهشان تیره و تار شود و هم استعداد و توان و هنر آنان در پشت سیاهی ای پنهان بماند، وجود و هویتشان گرفته شود و لیاقت و شایستگی آنان بر قانون "ستر و مستور" به فنا رود.
یکی از نویسندگان سایت "سنی نیوز" بنام "ام جهاد" می گوید؛ "ایران قبل از انقلاب اسلامی به بی بندوباری و بی عفتی گرفتار بود که الحمد لله با آمدن انقلاب، حجاب اسلامی در سطح عمومی اجباری شد، اما با مرور زمان و دوری انقلاب از اهداف اسلامی خود باعث زده شدن مردم از اسلام گرديد".

براستی که سایت هایی مانند "سنی نیوز" لایق نویسندگانی همچون "ام جهاد" هستند که قلم آغشته به جوهر طالبانی خود را همین اوان آشکار می سازند. از کسانی که از کشتن انسانها لذت می برند و به تروریستها پیام تبریک می فرستند و موفقیت عملیات های انتحار را تحلیل و تفسیر می کنند و جهاد خود را در برهم زدن آرامش و آسایش دیگران می پندارند، انتظاری بیش از این نیست. آنها به دینی معتقدند که اصولش را اجبار می سازد، چه در حجاب و چه در رفتار. آزادی انسان بزرگترین دشمن آنهاست و جهاد اکبرشان سلب آزادی است.
 اما "سنی نیوز" و نویسندگان تیز و ساختارشکن خود که می کوشد جامعه بلوچ را نیز به افکار وهم آلود و متلاطم خود بیمار سازد، در ادامه مطالب اینچنین قلم فرسایی می کند؛
 "بلوچها از جمله اقوام ملتزم و سنتی جامعه ايرانند و لباسشان به معايير اسلامی بسيار نزديک است و می توان با تغييرات اندکی آنرا به لباسی کاملا اسلامی و ايده آل تبديل کرد. از جمله زيباييهای اين لباس دراز بودن پيراهن تا نوک پا و شلوار داشتن و چادر دراز است."
"ولی متأسفانه در اثر همسايگی با فرهنگهای تساهل گرا اين لباس در برخی موارد دستخوش تغيير و تحولاتی زننده شده است که از آن جمله است: کوتاه شدن روز بروز پيراهن و زياد شدن روزبروز گلدوزيها و سوزن دوزيهای پيراهن و شلوار و نازک شدن چادر و تأثيرپذيری در مقابل مدهای روز...".
اینان همانند که با شتاب بر پیمودن بیراهه ای مدعی بر اسلام و اتباع سنت پیامبرند و اما عامدانه با فرهنگ متمدن یک جامعه بزرگ و ریشه دار عداوت می ورزند و سعی بر تحمیل باورهای پوچ و بی اساس خود دارند که هیچ خردورزی اصالت آنها را بر اسلام نمی پذیرد. آنها آموخته اند تا از بلوچ، نه مسلمان که یک عرب بسازند و بر سر و رویش پرده و شال و عبا بیاویزند!
همانطور که "ام جهاد" نوشته است، تغییر و تحریف اساس اعتقاد آنهاست و او معتقد است باید تغییراتی در لباس بلوچی ایجاد شود تا به لباسی کاملاً اسلامی یا به تعبیری کاملاً عربی تبدیل شود. اما عجیب آنکه این نویسنده بی اطلاع می نویسد؛ لباس بلوچ دچار زنندگی و بروز لباس های گلدوزی شده و سوزندوزی شده و تاثیرپذیری از مدهای روز شده است. حال آنکه "مد" لازمه استمرار حیات هر ابزار و نماد است و  این الزام همیشه وجود خواهد داشت تا مردمان بلوچ می بایست اصالت فرهنگ و داشته های خود را با بروز رسانی و جذاب سازی در برابر استیلای فرهنگ های ساختگی و تصنعی حفظ نماید. اما ادامه نوشته ی سنی نیوز به قدری مسخره است که می بایست در سلامت عقلی آنها تردید نمود. چرا که امروز نه تنها در ایران و پاکستان بلکه تمام جهان مردم بلوچ را با سوزندوزی بلوچی اش می شناسند و آن با تاریخ و فرهنگ بلوچ گره خورده است، کنار گذاشتن آن بمعنای دست کشیدن از هویت، تاریخ و افتخاری ارزشمند است که بسیاری حسرت آن را دارند. علیرغم آن، فرهنگ بلوچ در اثر تاثیرپذیری از جوامع نه تساهل گرا به گفته نویسنده سنی نیوز، بلکه جوامع بنیادگرای افغان و عرب و تبلیغات سوء ملایان جاهل دچار تحریفی بی سابقه گردیده که بقای اصالت آن را با خطر مواجه ساخته است.
نویسنده سنی نیوز اما عقاید عجیبی دارد که زور و اجبار و فشار و تحمیل عقیده و توهین و تمسخر نمودن دیگران، در لفظ لفظ نوشته هایش موج می زند؛
 "ديروز در خيابانها اگر دختری مويش کمی ديده می شد از يکطرف جوانکهای به اصطلاح انقلابی سر چهار راهها مويش را با قيچی درخت زنی قيچی می کردند و ...".
"برخی از خانمها و دخترانی که به بيماری خود کم بينی و حس حقارت مبتلا هستند سعی می کنند با تغييراتی ناشايسته در لباس خود و حتی در رفتار و طرز گفتار خود با مدهای روز... خود را به نمايش بگذارند".
"چادرهای اينگونه خانمهای بيمار سعی دارد موهايشان را زيباتر جلوه دهد. و چون احساس زشتی می کنند سعی می کنند با شلوارها و پيراهنهای نازک و شفافشان خود را زيباتر ساخته توجه ديگران را به خود جلب کنند".
"زن می بايستی در جامعه بعنوان يک انسان جامعه ساز نه يک عروسک و يا دلقکی که انگشتها بسويش اشاره می کنند ظاهر شود".
نویسنده سنی نیوز مطابق انتظار، ازینکه فرآیند عرب سازی در بلوچستان رواج پیدا کرده شادمان گشته و خیرات و صدقات می دهد؛
 "به شکرانه الهی در روند فهم و شعور زن بلوچ پيشرفتهای چشمگيری ظاهر شده که اگر از پيشرفتهای اقوام و ملتهای ديگر بيشتر نباشد کمتر نيست. بطور مثال: مقنعه که سروگردن و احيانا صورت را می پوشاند جزء لباس زن بلوچ شده است، لباس خارج از خانه بصورت بسيار چشمگيری ساده شده، از پارچه های شفاف و توجه برانگيز دوری می شود".
"در سطح تحولات اجتماعی ديگر نيز بلوچها پيشرفتهای بسيار خوبی داشته اند، تا جايی که لباس زننده و شفاف و رنگارنگ و ازدواجهای پرخرج و مخارج همراه با رقص و يا طبل و آواز نشانه فاميلهای پست جامعه و خانواده های بی بندوبار و کم شخصيت شده است".
"...با اين روند اصلاح گرايانه اميد می رود در آينده نزديک، ملت بلوچ به درجه ای از فهم و شعور والای اجتماعی و دينی برسند که زبانزد دیگران شوند...".
اما دشمنی و کینه ورزی اینان با فرهنگ مردم بلوچ بدینجا ختم نشده و سنی نیوز وقاحت را تا آنجا می رساند که برای مردم بلوچ آرزوی فهم و شعور می کند!، تعجبی ندارد که سنی نیوز، فرهنگ اصیل بلوچ را با کمال گستاخی، دارای بی بندوباری و کم شخصیتی و نشانه طبقات پست جامعه بلوچ بداند، زیرا تکبر و غرور و خود بزرگ پنداری و اهانت و حمله به هرگونه عقاید مخالف، بیماری لاعلاجی است که در تمام ملایان و کدخدامنشان، اپیدمی شده است.




یکشنبه بیست و ششم تیر 1390
      17 جولای 2011

 ابراهیم حسین بر







۳ نظر:

  1. احسنت به پژوهشگر و جوان فرهیخته بلوچ جناب آقای ابراهیم حسین بر. متن بسیار زیبا و پرمحتوایی بود. باید در برابر تحجر و افراط ایستاد تا شاهد پیشرفت در وضعیت زنان و مردان بلوچ باشیم.

    پاسخحذف
  2. این زن و حسین بر مسلمان نیستند نوشته های اینها گمراه کننده است
    در اسلام جایگاه زن معلوم و مشخص شده
    تربیت فرزنان صالح وظیفه زنان مسلمان بلوچ است نه در انترنت که مال یهود است زن مسلمان هم کار در انترنت کند با شیطان همراه میشود
    خدایا ما را از شر این زنان و مردان شیطانی نجات بده
    آنان را به راه راست هدایت کن
    ابو صالح

    پاسخحذف
  3. ترور نافرجام دادستان خاش





    فرماندار خاش از ترور نافرجام دادستان اين شهرستان توسط عده‌اي ناشناس خبر داد.

    عليرضا شهركي اظهار داشت: فضل‌الله شهبازي دادستان شهرستان خاش شب گذشته بعد از نماز مغرب در يكي از خيابان‌هاي اين شهرستان مورد ترور افراد ناشناس قرار گرفت.

    وي افزود: خوشبختانه اين ترور نافرجام بود و ايشان هم‌اكنون در سلامت كامل بسر مي‌برند.

    فرماندار خاش ادامه داد: علت و شناسايي عوامل اين حادثه در دست بررسي مسئولان امنيتي قرار دارد.

    به گفته منابع آگاه اين سومين بار است كه دادستان خاش مورد سوءقصد افراد ناشناس قرار مي‌گيرد.

    پاسخحذف

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید