۱۳۹۰ تیر ۲۱, سه‌شنبه

توجه لازم به تضادسخنان ونوشته هایمان



ـ بيش از هشتاد سال است که مردم بلوچستان برای کسب حقوق مورد تهاجم قرار گرفته خود مبارزه ميکند. حقوق ملی همطراز با حقوق صنفی نيست که بطور مثال يک کارگر برای ستاندارد و بهداشتی شدن محيط کارش اعتصاب ميکند

. هرچند که هر مبارزه ای حقوقی و مدنی بجای خودش محترم است، اما مبارزه برای رهائی از اشغال و تعيين حق سرنوشت « مبارزه ی مادر » خوانده شده است که کليه مبارزات حقوقی ـ اجتماعی را دربر ميگيرد. کوتاه آمدن از حق تعيين سرنوشت، جامعه و ملل را با هزاران نوع مبارزه ی پلکانی يا مسائل سياسی و زنجيروار روبرو ميکند.
سياست مبارزه ی پلکانی را حکومتهای جابر در جوامع رواج ميدهند که از چنين طريقی مردم و ملل تحت استعمارشان را درگير خواسته های ابتدائی صنفی نموده، زمان را تلف نمايند و راحت تر آنها را سرکوب نمايند. لذا نيروهای سياسی بلوچستان ميبايست در امر مسئله ی ملی بسيار هوشيار بوده و کوچکترين گامی از خواست ملی « حق تعيين سرنوشت » به عقب بر ندارند.



2 ـ از آنجاييکه مردم بلوچستان چشم براه راهنمايی و عملکردهای روشنفکران خود چه در داخل يا خارج از بلوچستان ميباشند و طبق برنامه ريزيهای اين روشنفکران حرکت کرده و بالنده ميشوند، لذا نيروهای ملی و روشنفکران سياسی بلوچ ميبايست در کار و پيشبرد برنامه های ملی ـ سياسی خود بخصوص در نوشته ها و سخنرانيهايشان بسيار هوشيارانه عمل نمايند تا به امر مبارزه ی مادر« حق تعيين سرنوشت » ناخودآگاه ضربه نزنند. بطور مثال بارها در نوشته ها و سخنرانيهای روشنفکران محترم بلوچ مشاهده يا شنيده شده است که نام شهرها و مناطق طبيعی و هزاران ساله خود را بگونه ايکه اشغالگر برای ضربه زدن به امر مبارزات ملی نام گذاری کرده است، ياد ميکنند. اگر اين عده از دوستان محترم اندکی توجه کرده باشند درخواهند يافت که آنها از يکطرف مبارزه ی خود و خواست اکثريت ملت بلوچ يعنی حق تعيين سرنوشت را پيش ميبرند، و از طرف ديگر بلوچستان را متأسفانه هنوز "استان" و يا "سيستان" و بلوچستان مينامند. نامهائيکه دو رژيم اشغالگر و چپاولگر قبلی و کنونی تهران به عمد بکار برده و ميبرند. همچنين نام هزاران ساله ی پهره را " ايرانشهر" و غيره.



همانگونه که ميدانيم کلمه سيستان را فقط امپراطوری تيموری آنهم در طی مدت کوتاهی که در اشغالش بود، بکار برد وگر نه قبل از مغولهای تيموری و بعد از آن تا هشتاد سال پيش « نيمروز» نام داشته است که گروه نظامی و اشغالگر رضا ميرپنج بعلت مخالفت و سرکوب نمودن ملت و تاريخ پر افتخار بلوچستان دوباره مثل سلف هایش نام اين ايالت ده هزارساله از سرزمين ملت بلوچ را "سيستان" ناميد.



هرچند در نقشه های جغرافيائی برخی کشورها که در تجزيه و سه پاره نمودن بلوچستان دست داشته اند، تغيير نامهای بلوچی به نامهای استعماری نيز ديده ميشود، اما روشنفکران و مبارزان ملت بلوچ ميتوانند برای دادن آدرس محل مورد مبحث، نام استعماری را در پرانتز و در کنار نام اصلی بياورند. اين کار وقت زيادی نميبرد که دوستان نتوانند يک جمله ی کوتاه که چرا نام مناطق و منابع ما را عوض کرده اند را نيز توضيح دهند.



اميدواريم دو مورد مهم فوق برای فعالان سياسی بخصوص سخنگويان وگردانندگان سايتها ی ملت بلوچ مثالهايی باشند تا توجه آنها را به شکافت بسياری مسائل سياسی ديگر مبذول دارد.


الس پهره ای 




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید