۱۳۹۰ تیر ۱۴, سه‌شنبه

سمینار دموکراسی و مسئله ملیت ها در ایران در سنای ایتالیا





آقای ناصر بلیده ای گفت که حزب مردم بلوچستان از کشورهای دمکراتیک تقاضا و انتظاردارد در روابط و دیدارهای خود با مقامات مسئول ایران، مسئله ملت بلوچ سرکوب و تبعیضی را که درایران این مردم با آن روبرو هستند
، مطرح کرده و از مقامات حاکمیت ایران بخواهند، که به تبعیض و سرکوب و کشتار مردم بلوچ پایان بدهند.

سازمان غیردولتی اروپا و شرق (Association Europa Levante) با همکاری سازمان اطلاع رسانی کرد در ایتالیا و تعدادی از سازمانهای دیگر ایتالیایی یک سمینار در سنای ایتالیا ترتیب دادند که در آن نمایندگانی از سازمانهای ایرانی کرد و بلوچ و عرب اهواز در کنار تعدادی از نمایندگان پارلمان ایتالیا، سنای ایتالیا و برخی سازمانهای ایتالیایی شرکت کردند.
در این سمینار که در روزپنجشنبه 30 ژوئن 2011 در پارلمان ایتالیا برگزار شد سخنرانان به بررسی و تحلیل شرایط کنونی در شمال آفریقا، منطقه خاورمیانه و همچنین ایران پرداختند. نمایندگان احزاب ملیتها درایران و همچنین گروهی از شرکت کنندگان اروپای بر جدایی ناپذیربودن حقوق ملیتها با حقوق بشر و دموکراسی تاکید کردند.
جلسه را رئیس سازمان اروپا و شرق آقای "آرتور سالرنی" افتتاح کرد، وی گفت با توجه به تجزیه مردم کرد و سرزمین کردستان در پنج کشور همسایه و خواستهای دموکراتیک و ملی کردها و روند تحولات دموکراتیک در این منطقه میتوان در رفتار و سیاستهای آنها در قبال خواستهای مردم کرد و بقیه ملیتها و اقلیت های ملی در کشورهایی، مانند ایران و ترکیه  دانست و از کشورهای دموکراتیک اروپایی خواست، که در کنار حمایت از حقوق دموکراتیک مردم، از حقوق ملی و فرهنگی ملیتهای تحت ستم به همان اندازه نیز حمایت نمایند.
اداره کننده این سمینار آقای "آلبرتو لا والپی" وزیر سابق و شخصیت مطبوعاتی ایتالیا بود. و سخنرانان در آن به ترتیب آقایان "پیترو مارسینارو" مسئول کمیته حقوق بشر حزب دمکرات ایتالیا و "سوران خدری" عضو فعال حزب زندگی آزاد کردستان پژاک، "ناصر بلیده ای" سخنگوی حزب مردم بلوچستان و "یعقوب حُر" نماینده جنبش آزادیبخش عربی اهواز، "هادی صوفی زاده" فعال حقوق بشر کرد و "الساندرو فورلانی" از رهبران حزب دموکرات های مسیح و "سیرگیو دی الیا" مسئول سازمان ضد اعدام، "کارلو سیسیالی" از رهبران حزب آزاد مردمی حزب حاکم ایتالیا و "فابیو اماتو" مسئول روابط خارجی حزب کمونیست ایتالیا بودند.
آقای ناصر بلیده ای سخنگوی حزب مردم بلوچستان با تشریح نمودن و توضیح دادن موقیعت کنونی بلوچستان و تقسیم آن در سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان بر سرکوبی کشتار و شکنجه و ناپدید شدن و ترور فعالان سیاسی و فرهنگی بلوچ در پاکستان و ایران سخنانی ایراد کرد، وی گفت که دولتهای ایران در گذشته و حال سیاستی سرکوبگرانه و تبعض آمیز بر علیه ملت بلوچ در ایران داشته و دارند، او ادامه داد و گفت این دولت ها کودکان بلوچ را از تدریس به زبان مادری محروم کرده و در پروسه تحصیلات عالی و کاریابی با موانعی همانند گزینش آنها را روبرو ساخته اند.
این در حالیست که با ادامه چنین سیاستهای سرکوبگرانه ای، برای مردم و به خصوص برای جوانان وضیعیت بد امنیتی ایجاد کرده اند ، همچنین با ایجاد نیروهای امنیتی موازی و سرکوبگر همانند "نیروی مرصاد" در بلوچستان در کنار پلیس و سازمان اطلاعات، ارتش و بسیج، اذیت و آزار و کشتار مردم بلوچ را به عناوین مختلف گسترش داده است.
با توجه به کنترل خبر رسانی و رسانه های همگانی در بلوچستان، رژیم هرگونه فعالیت خبررسانی در آن منطقه را سرکوب میکند و خفقان مطلق را حکمفرما کرده است، اقدامات فعالان بلوچ در خبر رسانی موجب سرکوب و زندان و شکنجه آنها شده است، بطوری که "یعقوب مهر نهاد" مسئول جوانان صدای عدالت، اولین شهید وبلاگ نویس دنیا است که توسط حاکمیت ایران اعدام شد، و "سخی ریگی" نیز به دلیل فعالیتهای خبری خود در وبلاگ شخصی اش به 20 سال زندان محکوم شده است که طولانی ترین محکومیت برای اینگونه فعالیتها میباشد.
به هدف  تغییر شرایط کنونی و گذار به دموکراسی حزب مردم بلوچستان در کنار احزا ب و جریانهای دیگر سیاسی و حقوق بشری عضو در کنگره ملیتهای ایران فدرال، برای دستیابی به یک ایران دموکرات-فدرال و سکولار براساس برابری ملی ملیتها و حاکمیت مردم مبارزه می کند.
آقای ناصر بلیده ای گفت که حزب مردم بلوچستان از کشورهای دمکراتیک تقاضا و انتظاردارد در روابط و دیدارهای خود با مقامات مسئول ایران، مسئله ملت بلوچ سرکوب و تبعیضی را که درایران این مردم با آن روبرو هستند، مطرح کرده و از مقامات حاکمیت ایران بخواهند، که به تبعیض و سرکوب و کشتار مردم بلوچ پایان بدهند.
وی همچنین از کشورهای دمکراتیک درخواست کرد، در دیدار و ملاقاتهای خود که با جریانها و نیروهای سیاسی اپوزیسیون ایرانی دارند، از آنها نیز برای رفع ستم های ملی و فرهنگی که اکنون در ایران وجود دارد، چگونگی شیوه و مکانیزم این نیروهای اپوزیسیون را جویا بشوند. تا آنها نیز قبل از به قدرت رسیدن به این امر پی ببرند، که جامعه جهانی خواهان پایان دادن به هر گونه ستم و سرکوب در ایران است.
درپایان سخنان تشریحی و توضیحاتی خود آقای ناصر بلیده ای این نکته را اضافه کرد و مجددا از کشورهای دمکرات خواست، به جریانها و گروههای اپوزیسیون سرتاسری ایرانی یادآوری نمایند که نمیتوان و نمیشود، حقوق بشر را از حل مسئله  ملی و خواستهای ملی مردمی که از آن برخوردار نیستند جداگانه به اجراء در آورد، وی گفت از آنها بخواهند که برای حل مسئله ملی ملیت های ایران، گروههای اپوزیسیون سرتاسری ایرانی باید یک طرح واضع و مشخصی، که تا حدودی مورد قبول ملیت های تحت ستم است را بوجود آورند و به عنوان نیروهای سیاسی دمکراتیک به چنین طرحی تعهدعملی داشته باشند.
استمان سایت خبری حزب مردم بلوچستان




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید