۱۳۹۰ تیر ۳۰, پنجشنبه

اولين وزير خارجه زن در پاكستان





يك زن براي اولين بار در تاريخ پاكستان وزير خارجه اين كشور شد. او كه حنا رباني كهر نام دارد و ۳۴ ساله است، جوان‌ترين عضو كابينه پاكستان به شمار مي‌رود. رباني اهل پنجاب و عضو فراكسيون حزب مردم در مجلس ملي پاكستان است.




حنا رباني پس از بركناري شاه محمود قريشي، وزير امور خارجه پيشين پاكستان در ماه فوريه سال ۲۰۱۱ به سرپرستي وزارت‌خارجه پاكستان رسيده بود و انتصاب وي به پيشنهاد يوسف رضا گيلاني نخست وزير پاكستان صورت گرفت.


ناظران سياسي مي‌گويند كه مبرم‌ترين وظيفه خانم رباني پس از عهده‌دار شدن پست وزارت خارجه، كاهش انزواي فزاينده كشورش در سطح جهاني است. بسياري دولت‌ها از جمله دولت آمريكا، پاكستان را متهم به كم‌كاري و بي‌تدبيري در كارزار بين‌المللي ضد تروريسم مي‌كنند. از جمله انتقادها به دولت پاكستان آن است كه رهبر شبكه تروريستي القاعده توانست چند سال در اين كشور به سر برد و به فعاليت‌هاي خود ادامه دهد.


تنش‌زدايي و تثبيت مناسبات حسنه ميان هند و پاكستان نيز از ديگر وظايف دشوار خانم رباني قلمداد مي‌شود. وي قرار است در هفته جاري، نخستين سفر خارجي خود را در مقام جديد انجام دهد. مقصد اين سفر اندونزي خواهد بود.


انتظار مي‌رود حنا رباني در اجلاس منطقه‌اي آسه‌آن در اندونزي با هيلاري كلينتون همتاي آمريكايي خود نيز ملاقات كند.


زنان در جامعه سنتي و محافظه‌كار پاكستان به ندرت به مدارج عالي در ميدان سياست دست مي‌يابند. نامدارترين سياستمدار زن در اين كشور، بي‌نظير بوتو بود كه در سال ۲۰۰۷ و در آستانه انتخابات مجلس اين كشور ترور شد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید