۱۳۹۰ تیر ۲۲, چهارشنبه

پيشرفت تحصیلی جوانان ونو جوانان بلوچ در همه جا



قبل از موانع پيشرفت جوان و نوجوان بلوچ بهتراست نگاهي به مشكلات اين قشر ازجامعه بپردازيم .



طبق امار در استان اكثرا جمعيت جوانان تشكيل مي دهند و اينجاست كه مشكلات استان چند برابر ميشود و اينجاست كه استان به برنامه ريزي كلان و خرد دارد و از انجا كه جوانان و نو جوانان در اكثركشور

هاي دنيا افرادي از جامعه را تشكيل مي دهند و ما ميخوام جوان بلوچ بتواند در اينده برنامه ريزي كند تا بتواند ابتكار و خلاقيت از خود نشون بدهد و بتواند براي جامعه بلوچستان فرد تاثير گذار و محبوب براي جامعه اسلامي باشد.



پس جوانان بايد زمينه  براي رشد و شكوفايي داشته باشند تا بتوانند استعدادها و خلاقيت هاي خود را به فعاليت برسانند و حداكثر استفاده بكنند و در اين صورت جوان بلوچ احساس غرور و شادابي مي كند و مي تواند بقيه قشر و جامعه بلوچستان را براي ادامه تحصيل دعوت كند. ولي اگر به وجود نياد جوان بلوچ دچار منكوب و افسردگي جامعه ميشود و به كارهاي خلاف و معتاد شدن رو مياورد بنابراين بايد تلاش كنيم تا جوانان بلوچ را به دعوت كردن درباره علم و ادب و مشاوره با انان درباره قوم بلوچ و تحصيل دعوت كنيم .


يك چيز مهم در اين منطقه اين است كه در منطقه نارساييهاي نوجوان و جوانان منطقه با سطح مملكتي يكي هستند و از انجا كه منطقه بلوچستان نارساييهاي خود را دارا است نيازمند است به ژرفاي بيشتري به مسايل( فرهنگي واجتماعي و سياسي و اقتصادي و غيره ) در اين منطقه براي جوانان و نو جوان بلوچ و كمبود نارساي مي باشند.


زيرا براي اين جوانان و نوجوانان برنامه خاص و مدون براي حل مشكلات اين جامعه صورت نگرفته است و در اجتماع چنان نقشي را بازي مي كنند كه در اين نقش قرار نگرفتند و انرژي جواني و پويايي دوران همچنان با گذر زمان به هدر مي رود.


از انجا كه در بيبن جوانان طبع جواني وجود دارد جوشش و تحرك بيشتر وجود دارد و در جوانان و نوجوانان اين منطقه يك سوال براي انها به ذهن مي رسد كه در اجتماع نقش انان چيست؟


اولين سوالي كه بين جوانان منطقه هم بوجود مياد اين است كه توجه به بينش و تفكر نقشي كه دراجتماع ايفا مي كند را به خود تشكيل مي دهد .مانند سوال بالا.


بنابر بر تحصيل اين جوانان به علت مشكلات اقتصادي و فرهنگي و غيره تحصيلات خود را به پايان برسانند اولين موضوع كار براي اين جوانان كه طرز فكر اين جوانان كارگري است كه اشتباه غلطي بين جامعه ماست كه اين جوانان بايد بيشتر به كارگري فكر مي كنند تا مانند يك ريس يا مدير موسسه بنابراين چكار كنيم تا اين فكر اشتباه را از سر جوانان بلوچ دور كنيم .


امرزوه جوانان بلوچستان با  سه دهه شروع از انقلاب اسلامي از  نقش و پايگاه انان چيست؟


موضوع هاي خاص در بين قشر جوانان بلوچ است كه مي توان انها را به صورت زير شرح بدهم .


(1)-اولين اينست مربوط به بيكاري نوجوانان و جوانان ترك تحصيل كرده كه انان هم مشكلات خاص خود را در اجتماع ايجاد مي كند؟


(2)-دومين اينست كه مربوط به بيكاري جوانان تحصيل كرده كه مراتب خطر اين افراد با افراد براي اجتماع از خطرات قشر اول بيشترو بيشتر مي باشد .


استان ما داراي مشكلات خاص خود را دارا مي باشد و اكثر فرصتهاي شغلي كه در بلوچستان وجود دارد چه در سطح مديريتي كلان و چه در سطح مديريتي خرد  جزء مردم بلوچستان بطور فعال و پويا شركت داده نشده اند .پس تلاش برای اینده ایران و مملکت خود و بقیه جامعه بشری.


و بيكاري جوانان تحصيل كرده بلوچستان خطر جدي كه هر چند به بار نياورده نشده ولي اينده اگر مهار نگردد مشكل افرين است البته اين يك نوع پيش بينيي براي اينده است.


به نظر بعضي از كارشناسان مردم ايران از هر قوم و قبيله اي كه باشند از حقوق مساوي برخوردارند و رنگ و نژاد وزبان و مانند اينها سبب امتياز نخواهند داشت و همه افراد ملت اعم از زن و مرد و يكسان بودن در حمايت قانون قرار دارند و ازهمه حقوق انساني سياسي و اقتصادي و غيره جامعه با رعايت قوانين و موازين اين اسلام برخوردارند.


نوجوان و جوان بلوچ قبل از هرچيز بايد خود را به علم و دانش بنمايند تا اينكه حرفي براي گفتن داشته باشند بايد نسبت به جامعه و مشكلات ان هوشيار بود و بر مبناي هوشياري و بيداري انتظارات خود را از جامعه بخواهند زيرا هر كس در هر مقامي كه و لباسي كه باشد اگر جايگاه و مملكت وسياست كلان انرا تشحيص ندهد خود را با مولف هاي انرا سازگار نباشد ودروهله اول اگاهي بعد از انتظارلازم وضروري است.


اما در بلوچستان نه كارخانه هست نه شركت هاي خصوصي بنابراين تحصيل كردهاي ما بيكار خواهند ماند يعني رشته كه  خونده است مطابق با رشته هاي ديگر دانشگاهي نيست بايد همان كار كه در كارخانه ها هست را بايد پي ريز كند و سرمايه ندارد پس اين جوان بيكار مي ماند تا كارخانه بعد از چندين سال احداث شود و اگر جذب نيرو كند ايشنان را استخدام مي كند .خوب پس واگذاري كارو شغل افراد ياد شده از غربالهاي بسيار تنگي مي گذرد و انان هم براي بقا و تداوم زندگي ناچار مجبور هستند كه به مشاغلي روي بياورند كه گاهي كاذب و يا ضد اجتماع هستند و نهايتا براي خود و جامعه كه در ان زندگي ميكنند مشكل تراشي ميكنند و افرادفرصت طلب زود كنايه توز خيلي زود بوق و كرنايشان بلند خواهد شد كه اين مي گويند اين مردم مردمي بزهكار و قاچاق فروش و ضد نظام هستند كه به هررنگي كه دلشان بخواهد به مقصد خود برسند و تبليغ سو بكنند.




1ـ در جهان امروز چگونه مي‌توان ضمن پيشرفت همه‌جانبه هويت ديني و ملي خود را درقوم بلوچ حفظ كرد؟



2 ـ نقش جوانان بلوچ در توسعه و پيشرفت همه‌جانبه كشور چيست؟


3ـ نقش جوان بلوچ  در ترويج مهرورزي، محبت و حركت به سوي صلح مبتني بر عدالت در جامعه چيست؟


4ـ چگونه مي‌توان از تنش‌هاي جهاني در امان ماند و در عين حال به پيشرفت در جوامع بلوچستان دست يافت تا تحصيل كرده باشيم؟


5ـ نقش دين و فرهنگ در پيشرفت و توسعه همه‌جانبه در قشر مردم جامعه براي پيشرفت جوان بلوچ چيست؟


6 ـ عوامل فرهنگي و نقش آن در توسعه همه‌جانبه در استان ؟


7ـ نقش نخبگان و انديشمندان در پيشرفت در جوامع بلوچ و استفاده از تجربيات استادان بلوچ ؟


8ـ جهاني شدن و تأثير آن بر پيشرفت يا عدم پيشرفت جوامع در بلوچستان ؟


9ـ چگونگي حركت به سوي صلح مبتني بر عدالت در جهان با حفظ هويت ملي وقشر جامعه و عقب افتادگي استان سيستان و بلوچستان ؟


10ـ نقش رسانه‌ها در ترويج در قوم بلوچ ؟


11ـ مباني فكري و عملي در بلوچستان و حومه مجاورت با مرزهاي شرق كشور؟


12ـ نقش آموزش و پرورش در حفظ هويت ملي و ديني در قوم بلوچ براي اموزش تعليم و تربيت ؟


http://samad2003.blogfa.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید