۱۳۹۰ شهریور ۵, شنبه

آرمانهای پوشالی / میرسوبان بلوچ



هر عقل سلیم و منطق هوشیاری به خوبی می داند که به ثمر نشستن هر اندیشه ای مستلزم فراهم شدن شرایط مادی و معنوی مختص خودست . دامنه این شرایط از مقبولیت های اجتماعی و مدنی ، فرهنگ و تمدن تا ابزارهای فنی و نیروی انسانی و غیره گسترده است و هر یک از این ها هم زیر شاخه های مورد نیاز خود را دارند که صد البته به کیفیت و محتوای آن اندیشه بستگی دارند

عملی شدن تفکرات و ایده های خرد ملزومات کمتری می خواهند و به تبع آن ایده های کلان نیازمندیهایی بزرگ . گذشته از آنچه که عنوان شد عنصر زمان و صرف وقت نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. 


اما هدف از بیان این مطلب، نقد و بررسی تراوشات ذهنی عده ای مدعیست که گهگاه به هر نیت و مقصودی ادعاهایی سنگین بیان می کنند که دقیقا مصداق این ضرب المثل معروفست که "یک دیوانه سنگی را به چاه می اندازد که صد عاقل هم نمی توانند آن را درآرند".
اگر از پشتوانه فکری ، سوابق سیاسی و درایت این دوستان نادان فاکتور بگیریم و یک راست به اصل مطلب برویم در همان نگاه اول خواهیم دید که سنگ بزرگ علامت نزدن است. 


بازیگران اصلی تئاترروزهای اخیر، جنابان محمدکریم بلوچ و رحیم بندوئی اند که در اصل نباید آن دو را 2 نفر به اصطلاح شخصیت حقیقی و انفرادی دانست بلکه باید آنان را عناصر وابسته به نمایندگان جریانات و احزاب پرمدعایی چون حزب مردم برشمرد. 

بیان ایده استقلال بلوچستان در چند سایت و وبلاگ ، بهانه ای شده برای تعارفات سیاسی چند مهره و گروه مانده بر سر چند راهی یا ساده تر بگویم فرصتی شده برای نان به قرض یکدیگر دادن آنان . 

آن یکی می گوید استقلال به هر طریق و به هر شیوه مبارزاتی و دیگری هم همان را می گوید اما به صورتی که هنگام پریدن از جوی پایش خیس نشود . خوب این طبیعیست و اقتضای سن و سال ، چرا که هرچه سن بالاتر رود احتیاط هم بیشتر و بیشتر می شود. 

این دایه داران مشخص نکرده اند که بیان ادعای استقلال و ایده تجزیه طلبیشان به پشتوانه و بر اساس کدامین تحقیق، پژوهش و نظرسنجی بوده است . 

شما، عناصر به ظاهر مطرح و برجسته قوم بلوچید ، آدم های دنیا دیده و با سوادی محسوب می شوید ، برخی از جاهلان قوم نگاهشان به دهان شما دوخته شده ، چطور به خود جرات می دهید و به جای آموختن اندیشیدن ، اندیشه را به دیگران القاء می کنید ؟

دوستان عزیزلطف کنیدکمی به اطراف خودبنگرید ،کودتاهای انجام شده در کشورهای مختلف از ایران گرفته تا انقلاب های رنگین کشورهای متعدد را مشاهده کنید ، ببینید چگونه عمل شد و بعد نتیجه نهایی کارتان را در بوق و کرنا کنید . 

جناب کریم خان ، جناب رحیم بندوئی عزیز چرا علاقه دارید نتیجه مبارزاتتان را در این باقی مانده اندک عمر خود ببینید؟ چرا اندکی از منفعت هایی که به آن می اندیشید فاصله نمی گیرید؟

برای تحقیق و مطالعه به خود زحمت زیادی ندهید و راه دوری نروید . اندکی به جملات استاد فرهیخته و ارجمند جناب دکتر دوشوکی در مصاحبه شان با کیانوش توکلی توجه کنید. 

به نظر شما فرهنگ سازی یعنی چه ؟ چرا این عزیز به چنین مسئله ای اشاره نموده است؟

چرا با این تعداد انگشت شمار لشکر خود رویای حکومت و حکمرانی در سر می پرورانید .

جناب دکتر گفته اند برای تشکیل یک کابینه 20 نفری با هر وزیر 2 معاون به 60 نفر نیرو نیازست ، حال شما ، ناصر خان و دیگران و اصلا کل حزب مردم توان اداره چند وزارت خانه را دارید؟

آیا کابینه شما پس از استقلال خیالیتان کارمند وخدمه نمی خواهد؟

آیا اندکی به مقبولیت مردمی خود و تعداد اعضای حزب و طرفدارانتان نگریسته اید ؟

احسنت بر جناب دوشوکی که با بیان شیوا و ادیبانه خود باعث شد اندکی روشن بینانه تر و واقع بینانه تر به موضوع بیندیشیم. 

"دو صد من استخوان باید که صد من بار بردارد"
از پیشنهاد و انتقاد شما استقبال می کنم



 - 27 آگوست 2011 

mirsouban@hotmail.com

www.mirsouban.blogsky.com




۶ نظر:

  1. آقای م. سوبان لطفا بجای اين همه کلمات قلمبه رديف کردن و ژست تئوريسين گرفتن رک و راست بگوئيـد که « گرگ در لباس بـره » هستيد. برای رد گم کردن بيهوده دست و پا نزن « برادر».

    پاسخحذف
  2. khodaya
    chera baloch ra afarid har balochi nafas bekashad yeki ba kared va konde va sator estadeh
    be khoda mosheklat mardom baloch ra bebinid
    be ghayer tohemat va aneg zadan be ham kari digar nadarand

    پاسخحذف
  3. آقای میرسوبان ، شما بد و بیراه گفتن کمبر ها را عذر نهید. راستش بعضی وقت ها ما عوام فکر می کنیم به آن ضرب المثل روسی که می گوید یک مغز خوب است ولی اگر دو تا باشه بهتره ، رفیق کمبرها فکر شان خود بینی در گود است وقتی می بینند نه ،در واقع اینطورها هم نیست و ملت ما تئوریسین های زیادی داره و تنها ستاره این جهان گسترده خودشان نیستند کمی زور شان میاد.ما عوام که دلمون خوشه که کمبری، میربلوچی، ستاری، تهلی، میرسوبانی ،زهره ایی، ملازهی ایی و...و...و... داریم و خدا خدا می کنیم که تمام ملت ما به دانشی ولو کم آگاه آید.من من این و آن کم شود،برای یکدیگر ارزش قائل شویم ،ز تفرقه سر گردان باشیم و اتحاد و وصال آرزویمان باشد.

    پاسخحذف
  4. In mir suban, doste mellate baloch nist. Karash tafraghe afkani va pashidane bazre nefagh va badbini dar bene mardome baloch ast. Man matalebash ra be deghat mikhanam, be matalebe fardi shebahat darand ke ghablan tavasote ettelaat dastgir shod, va khabare azadiash hargez tavassote afradi bitaraf taaid nashod????

    Karim B

    پاسخحذف
  5. Apsozi gappe ke gajar wat angat chopt ant o e babata hech na gowashant, bale lahte cha balochana merch manent.
    E bazzagan cha papa, katolik
    terant.
    Waja allah wat pa balochan her bekant.

    AM. Majid

    پاسخحذف
  6. محمد ریگی خیلی مختصر و مفید به نکات مهمی اشاره کردند و اگر ما واقعا" دلسوز وطن و مردم خود هستیم از منم منم فاصله بگیریم و اگر با عقاید فرد یا گروهی اختلاف عقیده داریم با روی گشاده به مخالف خود فرصت بدهیم تا تظریات خود را مطرح کند و با پاسخی منطقی به دور از هرگونه اتهام و بد و بیراه گفتن جوابش را بدهیم. در اینجا ما باید از میرسوبان سپاسگزار باشیم که نظرات خود را خیلی شفاف و روشن وبه شیوه ای متمدنانه ارایه میدهد. متاسفانه عده ای با هیاهو و غوغا پرداخته وناجوانمردانه اتهام نفاق افکنی و دشمن مردم بلوچ و اطلاعاتی و غیره میزنند. این نحوه برخورد دقیقا" برخورد مخالفین آزادی بیان و مزدوران جمهوری اسلامی است که تحمل هیچ عقاید و نظری را غیر از خودشان ندارند. من قصد تایید و نظری را در اینجا ندارم اگر در درک مقالات دوستان حتی مخالفان عقاید خود سوال و پرسشی برایم پیش آید فقط به قصد آموزش و درک و فهم بیشتر، به خودم اجازه میدهم که سوالات خود را مطرح کنم . طرح عقاید و نظرات به شیوه دوستانه ، ما را بیشتر به هم نزدیک می کند. با تخریب مخالفین عقیدتی خود، ما به جایی نخواهیم رسید و دودش به چشم خودمان خواهد رفت.
    میربلوچ

    پاسخحذف

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید