۱۳۹۰ مرداد ۳۱, دوشنبه

کانسارهـا و معادن مـس در بلوچستــان



وجـود معـادن و کانسارهـای عظيم مـس در بلوچستـان، سرزميــن اجـدادی ملـت بلـوچ را در صـدر ذخاير مس دنيـا قـرار داده اسـت. وزن تخمينــی اعــلام شـده کانسارها و رسوبات مس در بلوچستـان بيش از دو ميليـارد و سيصد ميليـون (۲۳۰۰۰۰۰۰۰۰) تــن اســت. درجه خلـوص کانسارهـای مس در بلوچستـان بين شش دهم (۰،۶) درصــد و يــک درصد است

.



لازم به ذکـر اسـت که مقـدار تخمينــی و وزن کانسارهـای مس درپنج محل اکتشافـی ( هوديان، اسپکـه، سياه جنگــل، نوک آباد وتلــه سياه ) در بلوچستان غـربـی تا به حال اعــلام نشده انــد
جــدول کانسارهـا و معادن مـس در بلوچستـــان .














اسم کانسار
نوع ماده معدنی
مقدارتخمينــی کانسـار


محل کانسار
زيارت پيـرسلطــان
مس
بيش از ۲۵۰ ميليون تن
دالبندين


ريکوڈکّ
سياهیں ڈک
مس
بيش ازيک ميليارد و ۴۵۰ميليون تن


چاغی
تـــلارک
مس
بيش از ۱۵ ميليون تن
رباط
دشت کاين
مس
بيش از ۱۰۰ ميليون تـن
دالبندين
دربان چـاه
مس
بيش از ۴۰۰ ميليون تـن
نوکنــڈی
تله سياه
مس
اعلام نشده است.
کـوه لار


نوک آباد
مس
اعلام نشده است.
دزآپ
  
هوديان
مس
اعلام نشده است.
هوديان
  
اسپکه
مس
اعلام نشده است.
اسپکه
  
سياه جنگل
مس
اعلام نشده است.
واش


چهــل کوره
مس
بيش از پنجاه ميليــون تــن
چهــل کوره










 
وزن کانسارهای مس در ريکوڈک و سياهیں ڈک بيـش از يک ميليـارد و چهار صد ميليـــون (۰۰۰۰۰۰ ۱۴۰۰ ) تــن تخمين زده شده اند. ميزان خالصی کانسارهای مس در ريکوڈک و سياهيں ڈک بيش از شش دهم  در صد است.

وزن کل کانسارهـای مس در ديسترکت چاغی بيش از دو ميليارد و دويست تن برآورد شده اند که در رده بزرگترين ذخاير مس دنيا هستنــد. 

مس بلوچستان که ازمعادن سياهيـں ڈک ( ساينــدک) در ديستريکت چاغــی استخراج می شود در بازاربين المللی فلزات به نام مس چين  به فروش می رسـد. يقينا مس سياهيـں ڈک است که  چين را در رده اول صادر کننده فلـزمس در دنيا قرارداده است. انتقـال سنگ و خاک مس از معادن سياهيـں ڈک بلوچستان  به چين از دهــه هفتاد ميــلادی شروع شده است. از ســال ۲۰۰۳ ميـلادی بديـن طــرف با راه اندازی کارخانه ذوب فلزات  در سياهيـں ڈک، چينی ها علاوه بر مس خالص طلا و نقره را در سياهيـں ڈک با حداقل مخارج  بدست می آورند. . 
دولت چين، شرکت متالوژی چين، شرکت کانادايی باريک گلد کارپوريشن، شرکت مس استراليا و شرکت شيليايی آگوستوفينا براساس قراردادهايی که با حکام اسلام آباد منعقد کرده اند معادن فلزی بلوچستان را در ريکوڈک و سياهيں ڈک از آن خود می دانند. قـراردادهـای  سياهيں ڈک و ريکوڈک بين دولت اسلام آباد و شرکتهای استعمارگر که به حراج معادن بلوچستان انجاميده است مبهم بوده و عمدا سـری نگـه داشته شده اند. درپروسه انعقــاد قراردادهای مذکـور ملت بلوچ و حقوق ملی مردم بلوچستان را  ناديده گرفته، بخاطر منافـع اقتصـادی خود حق مالکيت بلــوچ را برمنابـع و معـادن بلوچستــان پايمـال کرده انـد. 
شرکت متالوژی چيـن ، باريک گـُلــد کارپوريشــن، شرکت مس استراليا، شرکت شيليايی آگوستوفينا و ديگـر شرکتهايی  که با کمـک و حمايت مستقيـم ژنرالها و ارتش پاکستان بر کانسارها  و معادن بلوچستان چنگ انداخته انــد و حکام  اسـلام آباد که نقش دلال را در حراج سرمايه های بلوچستانبازی   ميکنند از عوامــل اصلــی گسترش فقــر و بيعدالتــی در بلوچستان شرقـی هستنــد.
 با اعمال سياستهـای استعمـاری و نقض قوانيــن جهانــی سرمايه هـای ملی بلوچستـان را استخـراج کرده وبه طور سيستماتيــک بــه بيرون از بلوچستــان منتقل می کننــد. 
از طرفی ديگر معادن مس در بلوچستان غربی نيز به زور سرنيزه غصب شده انـد. شرکتهای وابسته بـه سپاه پاسداران و سرمايه گذاران غير بلـوچ با استخراج معـادن بلوچستـان روزبه روز ثروتمند تر می شونـد. ثروتهايی که با بکارگيری سياستهای استعماری و ضد بلـوچ به شهرها و مناطق فارس نشيـن منتقـل می شونـد. ذخايـرمس بلوچستـان غربــی در کوه لار و چهـل کوره بوسيله سرمايه داران غيربلوچ با اجازه حکومت تهران و حمايت  سپاه پاسداران، در حال حاضر استخـراج می شونـد.


تيــم پژوهشــی منابــع طبيعــی و معــادن بلـوچستـــان
اسلــو
بيست و دوم اوت ۲۰۱۱


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید