۱۳۹۰ مهر ۲۵, دوشنبه

مھدی ریگی: بیش از نیمی از بلوچھا آریایی و باقی کہ ریشہ ز جنوب دارند، بردہ اند





بلوچ آزات     

مشکل ما اینست کہ "انتقاد" بعنوان ابزاری مفید برای رفع و اصلاح اشتباھات و تشویق و تحسین برای یک کار مفید یا درست، ھنوز در جامعہ ی ما جایگاھی شایستہ پیدا نکردہ است۔ چنانچہ کسی بخود جرات دھد نظری ابراز دارد، اظھار عقیدہ ای کند، عدہ ای با عدم درک صحیح از انتقاد، آنرا دشمنی شخصی پنداشتہ، سیل انگھا و بی احترامیھا و ھتاکیھا نثارش می کنند، تا دیگر بار ھمت ِ قلم بدست گرفتن نکند۔ 




شوونیزم فارس در تقلاست کہ بقبولاند، بخاطر حضور تعدادی آخوند ترک در ھرم قدرت و بہ دلیل مذھبی بودن رژیم حاکم بر ایران، این ترکھاو عربھا ھستند کہ در ایران حاکمند و تعدادی از بلوچھا متاثر از این القا، چہ بوسیلہ ی نوشتار و چہ در گفتار،آنرا تکرار می کنند۔ دسیسہ ی عرب و ترک ستیزی فارسھا، چنان بر این بلوچھا موّثر افتادہ کہ این آقایان پیشگام ترک و عرب دشمنی و نژادپرستی شدہ اند۔

ایدہ ای کہ تلاش دارد تا حکام جمھوری اسلامی ایران را عرب جا بزند، زیرکانہ حکام فارس را از جنایتھایش تبرئہ می کند۔ ھر حکومت اسلامی، حکومت عربی نیست۔

القائات شوونیستی مانند "ایران زمین" دروغین، "ملت ایران" دروغین،"فرھنگ ایرانی" دروغین و ۔۔۔ در ادبیات بلوچھای ایرانپرست بہ کرات تکرار میشود۔

"ایران زمین" سرزمینی بہ وسعت تمام فلات ایران است۔ "تمام فلات ایران بہ زیر یک پرچم" شعار "حزب پان ایرانیست" ایران است۔ کسانیکہ دانستہ و یا ناآگاھانہ در ادبیات سیاسی خود از این عبارات استفادہ میکنند،بہ سربازان پیادہ نظام پان ایرانیست ھای اشغالگر تبدیل می شوند۔

در تعریف جامعہ شناسی، ایران کشوری کثیرالملہ است کہ بجز ملت ِ فارس زبان، ملل بلوچ، کورد، تورک، تورکمن و عرب در آن ساکن ھستند۔ "ملت ایران" مقولہ ای جعلی و جدید است کہ پان ایرانیست ھای تمامیت خواہ و انحصارطلب ابداع کردہ اند۔  انیشمندان ملت فارس با تئوریزہ کردن  ایدہ ی "ملت ایران" ، با صرف ھزینہ ھای ھنگفت ِ مادی و معنوی از سوی حکام فارس، در تلاشند تا ملل مذکور فوق را آسیمیلہ کردہ و با بی ھویت کردن آنھا، "ملت واحد ایران" دروغین را جا بیندازند۔ تئوری "ملت واحد ایران" باید بہ گونہ ای طراحی شود کہ ھیچ ملت مستقلی در ایران وجود نداشتہ باشد۔ برای تکمیل این نیرنگ، استحالہ ی ملل ساکن در ایران تا آنجا پیش رفتہ است کہ حتی وجود ملتی بنام فارس را ھم کتمان میکند۔ ما امروز شاھدیم کہ تعداد اندکی از بلوچھای پان ایرانیست در دام این خدعہ ی "ملت ایران" کاذب  گرفتار آمدہ اند۔

در تعریف از "ملت"، یکی از فاکتورھای مھم "فرھنگ" است۔ در ادامہ و تکمیل تئوری "ایران زمین" و "ملت ایران" ، این ملت باید دارای فرھنگ واحد، ھمگون و ھمسان باشد۔ لذا پان ایرانیزم  ناگزیر از اختراع  و جعل "فرھنگ ایرانی" است۔ حال این "فرھنگ ایرانی" چہ ویژہ گیھای دارد، وظیفہ ی دوستان پان ایرنیست و آریایی تبار بلوچ ماست کہ، بہ تئوریزہ کردن آن بپردازند۔ آیا ملل ساکن در ایران آداب و رسوم یکسان دارند؟ اعیاد و جشنھای ھمگون دارند؟ موسیقی و دیگر ھنرھایشان یکیست؟ روحیات و خلقیات یکسان دارند؟ پاسخ تمام این پرسشھا خیر است۔

بحث استقلال بلوچستان برای عدہ ای از بلوچھای بغایت ایران پرست، چنان گران آمدہ است کہ  آنان را سراسیمہ بہ صرافت ِ واکاوی ِ تاریخ کذب ِ ایران وادشتہ است۔ یکی از این عزیزان می نویسند کہ: " ایران یعنی سرزمینی کہ در آن آریایی ھا می زییند، و کشور ایران از زمان ھخامنشیان بہ این سو با این نام و نشان در سرحدات درونی و دیوانی شناختہ می شدہ است۔" در ارتباط با تاریخ، "ایران" کشوری تاریخی نیست کہ استقلال طلبان خواستہ باشند وجود آنرا انکار کنند۔ برای اثبات این ادعای خود و آگاھی دوستان بلوچی کہ استعداد فوق العادہ در جعل پسندی و دروغ باوری دارند، چند سند ِ تاریخی ِ غیر قابل انکار ارایہ می دھم۔ سند ِ نخست از "استوانہ ی کورش" است کہ، ترجمہ یی جعلی از آن را، آقای میربلوچ تحت عنوان ِ "منشور حقوق بشر کوروش کبیر" بہ تازہ گی در وبلاگ خود انتشار دادہ بود و ھنوز ھم در آنجا موجود است۔ 

الف – در کتیبہ ی کوروش آمدہ است کہ:

۲۰- منم کوروش، شاہ جھان، شاہ بزرگ، شاہ نیرومند، شاہ بابل، شاہ سومر، شاہ اکد، شاہ چھار گوشہ جھان

۲۱- پسر کمبوجیہ، شاہ بزرگ، شاہ شھر اَنشان، نوہ ی کوروش، شاہ بزرگ، شاہ شھر اَنشان، از نسل چَیش پیش، شاہ بزرگ، شاہ شھر اَنشان۔ {برگرفتہ از سایت موزہ ی بریتانیا}

در این کتیبہ، کوروش خود را "شاہ شھر انشان" خطاب میکند و نامی از ایران نیست۔ بنا بہ عقیدہ ی صاحب نظران، در زمان اشغال بابل توسط کوروش، "پارس" برای مردم بابل ناشناخہ بود و شھر انشان در جغرافیای الاحواز، برای آنان شناختہ شدہ بود، لذا کوروش خود را شاہ آنجا می نامد، ولی ایران پرستان ِ بلوچ ما با لجاجت ھر چہ تمامتر بہ تاریخ سازی برای ایران مشغولند و گوشھایشان بہ ھیچ سندی شنوا نیست۔

ب- داریوش در کتیبہ ی بیستون چنین می گوید:

بند ۱ – من داریوش، شاہ بزرگ، شاہ شاھان، شاہ در پارس، شاہ کشورھا، پسر ویشتاسب، نوہ ی ارشام ھخامنشی۔

باز ھم خبری از ایران نیست۔ داریوش خود را "شاہ در پارس" می نامد۔ من نمی دانم این آقا، اسناد "ایران " بودن این کشور را از زمان ھخامنشیان از کجا بدست آوردہ اند کہ حتی کوروش و داریوش ھم  از آن خبر ندارند؟

در سندی جدید تر، شاعر بلند آوازہ، عارف قزوینی در دیوان اشعارش چنین می گوید:

" وقتی تصنیف وطنی ساختہ ام کہ، ایرانی از ھر دہ ھزار نفر، یک نفرش نمی دانست وطن یعنی چہ۔ تنھا تصور می کردند وطن شھر یا دھی است کہ انسان در آنجا زاییدہ شدہ باشد۔"

آقای علیرضا مناف زادہ جامعہ شناس مقیم فرانسہ بدرستی گفتہ اند کہ پدران ما برداشتی دیگر از ایران داشتہ اند۔ ولی دوستان بلوچ ِ ایرانی ِ ما حاضر نیستند اندکی از دگمھای خود پایین بیایند و برای لحظہ ای ھم کہ شدہ بدون تعصب با ایران و واقعیتھای آن روبرو گردند۔

در برخورد با ایدئولوژی دروغین آریایی، نظری اجمالی بر اساس مصاحبہ دکتر عبداللہ شھبازی ، در پای مقالہ ی شاعر محترم آقای میر مراد ریگی ، بدینصورت گذاشتہ بودم:

تئوری جعلی مھاجرت آریاییان مجھول را "ناگندرانات گوس"، مردم شناس بزرگ ھند و استاد دانشگاھھای کلکتہ و داکا چنین بہ نقد می کشد:

اول، حاصلخیزی استپ ھای پھناور آسیای میانہ، کہ تا بہ امروز نیز مھد جوامع شکوفای کوچ نشین بودہ و ھست، محل تردید  نیست۔ چرا باید این اقوام ِ بہ اصطلاح آریایی سرزمین آباء و اجدادی را رھا کند و چنین بہ سوی "جنوب" یورش ببرد؟ تنھا عوامل جغرافیایی می تواند این مھاجرت را توجیہ کند مانند وقوع سوانح طبیعی مھمی چون یخبندان، خشکسالی و غیرہ۔ اگر چنین سانحہ عظیمی رخ دادہ است در دوران ھای پسین باید برای مدتی آسیای میانہ را برھوت و خالی از سکنہ می یافتیم کہ چنین نیست۔

دوم، اگر تئوری چراگاہ را بہ عنوان پایہ مادی مھاجرت آریایی ھا بپذیریم، باید این را نیز بپذیریم کہ آنھا قومی گرسنہ و در جستجوی معاش بودند۔ این با مبانی ایدئولوژی آریایی گرایی کہ مھاجرت آریاییان را در پی "رسالت تاریخی" و "امپراتوری سازی" و "آفرینش افتخارات" می داند، در تعارض است۔

سوم، بر خلاف "تئوری چراگاہ"، این سرزمین ھا ، نہ شبہ قارہ ھند نہ فلات ایران، خالی از سکنہ نبودند و ھند و ھم در ایران جماعات انسانی انبوھی از دیرباز زندگی پررونق و شکوفای شھری و کشاورزی و کوچ نشینی داشتند۔

چھارم، با توجہ بہ حضور جماعات انسانی انبوہ در این سرزمینھا  "مھاجرین" طبٰعاً با جماعات انبوہ بومی آمیزش یافتند و چون در اقلیت بودند در انھا مستحیل شدند و بنابراین پدیدہ ای بنام "نژاد آریایی" نمی تواند وجود داشتہ باشد۔ 

{ایران شناسی، آریایی گرایی و تاریخنگاری، دکتر عبداللہ شھبازی} 

 آقایی چنان با تبار آریایی! خویش خوش است کہ  احدی را در اطراف خود کہ خون آریایی! در شریان ھایش جریان نداشتہ باشد و از نژاد آریایی نباشد آدم بہ حساب نمی آورد۔ برتریِ نژادی موھوم، ایشان را بہ سمت" عقدہ ی حقارت" سوق دادہ است۔  مرض نژاد پرستی ایشان تا بدان حد پیشرفتہ است کہ نیمہ ی شمالی ملت بلوچ را آریایی و نیمہ ی جنوبی آن  را بردہ گانی از شبہ جزیرہ عربستان، حبشہ و اتیوپی می داند۔

 این آقای از ما بھتران و آریایی تبار می نویسد:" تاریخ دانانی آوردہ اند کہ بیش از نیمی از بلوچھا آریایی بودہ و باقی دیگر ریشہ ز جنوب دارند، ظاھراً نوادہ بردہ ھایی ھستند کہ از شبہ جزیرہ عربستان، حبشہ و اتیوپی اجدادشان آوردہ شدہ است۔"

این کدام تاریخ دان است کہ چنین شکری خوردہ است؟ ھیچ تاریخ دانی اگر ھم مانند این آقا نژاد پرست باشد، ولی تا بہ این حد دریدہ نیست کہ این چنین مستقیماً بہ ملتی بی احترامی کند۔ این مھملات  از تراوشات ذھن بیمار  و نژاد پرست ایشان است کہ ملت بلوچ را بہ شمال و جنوب، آریایی و بردہ تقسیم میکند۔ بہ راستی با وجود چنین نژادپرستانی می توان ایرانی دموکراتیک را متصور شد؟ می توان با این فاشیستھا ھمزیستی مسالمت آمیز داشت؟ در "ایران آریایی" ملل غیر فارسی زبان قادر خواھند بود، احقاق حق نمایید؟ تحت حاکمیت آریایی تباران فاشیست، شرایط زندگی برای بلوچھا نہ تنھا تغییر نخواھد کرد بلکہ روزھایی تیرہ و تار در انتظار ملت بلوچ است۔ این را ملت بلوچ با درایت درک کردہ است۔ بہ خاطر ھمین ملاحظات است کہ ملت بلوچ مسیر درست استقلال بلوچستان را برگزیدہ است                                                                   

بہ ھنگام ھنگامہ ی ھوچیگران ھویت باختہ ی بی خاصیت، گویی ھیچ صدایی از استقلال طلبی در بلوچستان بہ گوش نمی رسد، سراسیمہ گی ایشان اما، سبب ساز تضاد در گفتارشان می شود۔

می نویسند: "در داخل بلوچستان صدایی از استقلال طلبی بہ گوش نمی رسد و اگر ھم چنین تفکری وجود داشتہ باشد بسیار ضعیف و اندک است۔ این شعارھا تماماً از خارجہ نشینان است۔"

در جایی دیگر می گویند: " امروز اکثریت قریب بہ اتفاق مردم بلوچستان در پشت سر مولوی عبدالحمید ھستند۔ مولوی عبدالحمید از کسانی است کہ سرسختانہ مخالف تجزجہ بلوچستان از ایران است۔ او در ھر فرصتی این نظریہ خود را اعلام کردہ و از آن شدیداً حمایت می کند۔"

تضاد در این دو گفتار کاملاً مشھود است۔ پریشان حالی وی را بہ خیال بافی کشاندہ است۔ برای تسکین ِ دل خویش، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید را بہ یاری می طلبد و ایشان را گواہ می گیرد۔

دوست عزیز اگر صدایی از استقلال طلبی در بلوچستان بہ گوش نمی رسد، چگونہ است بزرگترین رھبر مذھبی و روحانی اھل سنت ایران و شخصیتی جھانی مانند مولانا عبدالحمید آنرا عنوان کند؟ آیا این بدان معنا نیست کہ صدایی بسیار قوی از استقلال طلبی در بین ملت بلوچ طنین انداز است کہ استقلال خواھی و تجزیہ بلوچستان بہ چنان موضوع مھم و اساسی تبدیل شدہ است کہ بہ حوزہ ی بحثھای بسیار جدی ِ مولانا صاحب ھم کشیدہ شدہ است۔ حال محرز شدہ است کہ طرح  استقلال بلوچستان "توطئہ" چند خارجہ نشین نیست و ملت بلوچ عزم جزم کردہ است "مرگ با عزت را بر زندہ گی با ذلت در ایران" ترجیح دھد۔ استقلال بلوچستان دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد!

بلوچستان سبز بات!

بلوچ آزات     

۲۰ نظر:

  1. آقای محترم ، نه تنها بلوچ ها بلکه تمام انسانهای روی زمین و دیگر موجودات آن و طبیعت زیبای زمین برایم بی نهایت عزیز است ، من همچنین جسارتی نکرده و هر کس که خواندن و نوشتن درست به زبان پارسی را می داند به این واقف است . آنچه نوشته ام هنوز موجود است در آنجا آمده است :" آورده اند " یعنی دیگران گفته اند ، امیدوارم که این بار متوجه معنای درست ، بشوید . تقسیم بلوچستان به جنوبی و شمالی هم بر اساس "نژاد" بلوچها دروغ محض شماست . در مقاله حقیر چنین چیزی نبوده و هر گز نخواهد بود.

    پاسخحذف
  2. عبدالحمید ریگی۲۵ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۵۸

    اگر خارجه نشستن روی روح نازکت سختی می کند بفرمایید داخله نشین شوید. مردی به خرج بدهید . شما که ماشاا... هزار بار حلاجید. می ترسی ! عجب ! این همه جرات ، این همه هارت و پورت و بد و بیراه به آدرس کسانی که عقاید شان را بدون استفاده از کلمات رکیک و دشنام می نویسند نشان از مردانگی بی حد شما دارد ، بفرمایید در عمل نشان دهید که چند مرده حلاجید؟ ما همه منتظر جان فدایی شماییم. بفرمایید.

    پاسخحذف
  3. کور اوغلو از آذزبایجان۲۶ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱:۴۲

    چقدر آزادی ای عزیز ، این نظریه که بلوچها چه اصل و نسبی دارند از ریگی نیست بلکه در اکثر وبلاگ های بلوچ ها قبلا آمده است ، شما حتما وبلاگ بلوچهای دیگر را نمی خوانید چون که در همه چیز از آزادی کامل برخوردارید و در نتیجه لزومی هم به دانستن عقاید دیگر بلوچها ندارید. ولی بعضی وقتها خواندن ویا حداقل سر زدن به نوشته های دوستان بلوچ بد نیست . دست کم جایگاه خود را در این پهنه پهناور برداشت ها و علایق سیاسی بهتر درک می کردید و متوجه می شدید که ساز شما خویداری ندارد. کشک تجزیه طلبی می گویند شور و گندیده است. آره یادم رفت به قول سلمان خاشی شما حلوا می خواهید . خدا کند که که روزی دهان گشادتان شیرین شود.

    پاسخحذف
  4. آقای مھدی ریگی، مرحمت نمایند، نام تاریخ دان، نام کتابی کہ این مطلب را در آنجا خواندہ اند، ذکر نماید، و الا این نظر بہ ایشان منتسب خواھد بود۔

    بلوچ آزات

    پاسخحذف
  5. سلام
    كساني كه مخالف ازادي بلوج و بلوجستان هستند مزدوراني بيش نيستند و ملت بلوج راه خودش را انتخاب كرده است و نيازي به مقالات مزدوران ومنافقان ندارد

    پاسخحذف
  6. آزات جان آبروی حلوا طلبان را با این علم و دانش خودت بردی ، حتی دوستان آذری هم متوجه این شدند. کمی بیشتر مطالعه کن. دکانمان هنوز باز نشده مشکل برایش نتراش.

    پاسخحذف
  7. هوت از جنوب بلوچستان.۲۶ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۶:۵۰

    آقای آزات ! به حرف آن عزیز از آذربایجان عمل کنید و جواب خود را همانجا خواهی یافت یعنی در وبلاگهای بلوچهای خود مان.

    پاسخحذف
  8. آقای ریگی ! مثل انگلیسی می گوید : به خواب رفته را می توان بیدار کرد اما آنکه خود را به خواب زده است ، هرگز. این تجزیه طلبان را در رؤیاهای آنها " آزات " بگذارید ، زحمت بی خودی نکشید بیدارشان نکنید چونکه بیدار شدنی اصلا و ابدا نیستند.

    پاسخحذف
  9. اربابی از بمپور۲۶ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۴

    آقای ریگی ول کنید ، جواب ندهید در واقع جواب ابلهان از قدیم گفته اند خاموشی است. آقای ح. برهان زهی گفته بود که این تجزیه طلبان هنوز سازمان یافته و متشکل نیستند ، فکر می کنم که نتیجه گیری کاملا درستی میباشد. اینها دنبال جوانان احساساتی و کم دانش به سنگر نشسته اند ، فکر می کنند که با فحاشی و دروع پردازی به اهداف خود بهتر میتوانند برسند. هر بیشتر جواب بنویسید این ها پر رو تر می شوند. اهمیتی به جار و جنجال آنها ندهید ، خود به خود غیبشان خواهد زد.

    پاسخحذف
  10. خاجی مهدی ریگی "نژاد آریایی" نمی تواند باشد اجدادشان از شبہ جزیرہ عربستان آوردہ شدہ است

    پاسخحذف
  11. کسانی‌ که دارای ذهنیت قرون وسطائی بوده و اسیر چنین تفکراتی هستند هرچقدر هم که بخواهند گرایشات خود را با ذکر مثال‌ها و نمونه‌هائی از تاریخ، به اصطلاح مستدل نشان دهند، باید گفت که پایشان می‌لنگد و استدلالشان چوبین است چون که این مثالها یقهٔ خودشان را هم خواهد گرفت. بگذریم ازاینکه این مثالهائی که ایشان می‌آورند، نظیر آسیاب کردن با خون مردم، نه تنها جزو واقعیات تاریخی‌ نیستند بلکه از نظر عملی‌ هم امکان‌پذیر نیستند. اینها داستانهائی هستند که برخی‌ کسان در گذشته‌های دور برای نمایش نفرت برحق خود بهم بافته و منتشر کرده‌اند از این گذشته کسانی که احتمالا به نژاد خالص و اصیل ایرانی و آریائی می‌نازند، بهتر بود که می‌دانستند که امروزه در هیچ کجای دنیا و بخصوص در کشور چند قومی کهنی چون ایران چیزی به نام نژاد خالص و اصیل وجود ندارد که اگر هم وجود می‌داشت نکته مثبتی نبود و بلکه خیلی هم منفی می‌توانست باشد. زیرا که تحقیقات علمی و ژنتیکی ثابت کرده‌اند که درهم آمیزی هرچه بیشتر نژادها باعث غنای ژنتیکی انسانها شده و توانائی‌های جسمی و فکری آنها را افزایش می‌دهد.از ایران و ز ترک و ز تازیان / نژادی پدید آید اندر میان
    نه دهقان نه ترک و نه تازی بُود / سخنها به کردار بازی بُود
    که منظور از دهقان در اینجا ایرانی است. نفی وجود اقوام دیگر ساکن این سرزمین، که ریشه نژادی دیگری غیر از آریائی داشته‌اند و یا همه را از ریشه و نژاد خالص ایرانی به مفهوم آریائی دانستن، و ادعای اینکه اینها فقط زبانشان مختلف است یا بعدها مختلف شده است، چشم بستن بر واقعیات عینی تاریخ است. این یک انحصارطلبی آریائی است که در اثبات ادعاهای متوهمانه خود بسیار درمانده است. کوچکترین مراجعه‌ای به تاریخ به راحتی و سریعا همه این ادعاها را نقش بر آب می‌کند. احیاء یک نژاد خالص و نفی اقوام و ملیتهای دیگر همواره امری مذموم و ناپسند بوده است که هیچوقت هم با موفقیت همراه نبوده است. این پروژه را در سطحی بزرگتر یک بار در تاریخ، جناحی سیاسی در آلمان قرن بیستم به اجراء گذاشتند و در عمل هم تا اندازه‌ای به پیش بردند که با چه قلع و قمعی از اقوام و ملیتهای دیگر همراه بود و میلیونها نفر از اسلاوها و سامی‌ها و دیگران را به کام مرگ فرو برد. در ابعاد کوچکتر هم البته بارها در جاهای مختلف بکار رفته است.

    پاسخحذف
  12. پان ایرانیسم در ایران مکتب نسبتا جدیدی است که از زمان رضاشاه به بعد به تقلید از آلمان و ترکیه در ایران مطرح شد. این مکتب معتقد است که مردم ایران از نژاد خالص آریائی بوده و موجودیت اقوام دیگر در آن انکار می‌‌شود. این مکتب به همین دلیل نتوانست و نمی‌‌تواند در بین اقوام مختلف ایرانی‌ جائی باز کند.

    پاسخحذف
  13. شیوه صحیح انتقادکردن را از استقلال طلب بلوچ بیاموزیم

    با این هم عصبیت، داد و فغانی که نویسنده در این مقاله دارد کاملا" گویا است که وی ناسیونالیستی بسیاراحساساتی است . او همفکران خود یعنی استقلال طلبان را "ملت بلوچ" خطاب میکند و بقیه بلوچ ها را که مخالف تجزیه و همفکر این دوستان نیستند مزدوران ملت فارس خطاب میکند.
    من یقین دارم که این دوست محترم برخوردهای شخصی با اشخاص فارس داشته است و در نتیجه متضرر شدن از نزدیکان فارس خودش ، دچار عصبیت مضمنی شده است که اینگونه دردهای درونی خود را بر سر ما بلوچها فرافکنی میکند. من ایشان را به خوبی درک میکنم و در این باره به وی حق میدهم و با ایشان اظهار همدردی میکنم. اما به یک نکته باید توجه داشت که ملت فارس دشمن ما نیست به همان نسبت که در ملت بلوچ افراد بیشعور و احمق پیدا میشود در ملت فارس هم افراد نادان و احمق بسیارند ولی ما نباید بعلت نالایقی و نا بخردی عده ای هرچند هم که زیاد باشند، تمامیت یک ملت را فاسد و ضد انسانی بدانیم. به گواهی تاریخی که جتی دشمنان ایران نوشته اند. ملت ایرانی نقش ارزنده ای در پیشبرد فرهنگ و تمدن جهانی داشته است. منظورم از ملت ایرانی تنها قوم فارس نیست بلکه سایر اقوام مثل کرد، لر، بلوچ، ترکمن ، عرب و ترک در این افتخارات هم سهیم هستند.
    نویسنده در سرنامه مقاله چند جمله بسیار زیبا نوشتنه اند" مشکل ما اینست کہ "انتقاد" بعنوان ابزاری مفید برای رفع و اصلاح اشتباھات و تشویق و تحسین برای یک کار مفید یا درست، ھنوز در جامعہ ی ما جایگاھی شایستہ پیدا نکردہ است۔ چنانچہ کسی بخود جرات دھد نظری ابراز دارد، اظھار عقیدہ ای کند، عدہ ای با عدم درک صحیح از انتقاد، آنرا دشمنی شخصی پنداشتہ، سیل انگھا و بی احترامیھا و ھتاکیھا نثارش می کنند، تا دیگر بار ھمت ِ قلم بدست گرفتن نکند۔"
    انتظار میرفت که ابتدا ایشان به نوشته خودش توجه بیشتری میکرد و اصولی را که برای انتقاد کردن نوشته بود ، مراعات میکرد وبقول خودش سیل انگها و بی احترامیها و هتاکیهایی نظیر (نژادپرستی، ایرانپرست، القائات شوونیستی، سربازان پیادہ، بلوچھای پان ایرانیست، آریایی تبار بلوچ، آقایی چنان با تبار آریایی! خویش خوش است کہ احدی را در اطراف خود کہ خون آریایی! در شریان ھایش جریان نداشتہ باشد و از نژاد آریایی نباشد آدم بہ حساب نمی آورد۔ برتریِ نژادی موھوم، ایشان را بہ سمت" عقدہ ی حقارت"، آقای از ما بھتران، این آقا نژاد پرست، تا بہ این حد دریدہ نیست، این مھملات از تراوشات ذھن بیمار و نژاد پرست ایشان است، ھنگامہ ی ھوچیگران ھویت باختہ ی بی خاصیت، پریشان حالی وی را بہ خیال بافی کشاندہ، و.....) را نثار مخالفین فکری خود نمیکرد. حالا شما تصور کنید که این استقلال طلبان که به گفتار خودشان هیچ ارزشی قایل نیستند، به قدرت برسند آنگاه است که پوست را از سر کله مخالفان خود خواهند کند! به قول ضرب مثل مشهوری که میگویند: " سالی که آباد است از بهارش پیداست!"
    میربلوچ

    پاسخحذف
  14. آقای ریگی آدمی است بزرگ و دانشمند ، نوشتن کلمات زشت و بد به آدرس بزرگان بلوچ نا جایز است. احترام خویش را داشته باشید تا دیگران برای شما احترام بگذارند.

    پاسخحذف
  15. سلام
    جه شده همه اقايان فارس با اين مقاله ناراحت شدند و بجاي قوم بلوج تسميم مي كيرند و نطر مي دهند به نطر بنده اين اقاي ريكي و مير بلوج و ديكران كه وانمود مي كنند كه دوست دارند به عنوان بلوج برده بمانند همكي غير بلوج هستند جون هيج بلوجي دل خوشي از اشغالكران سرزمين بلوجستان ندارد

    پاسخحذف
  16. معلومه وقتي كه بلوجها با انترنت دسترسي نداشته باشند نطرات مخالف ازادي بيشتر هستند جون هم تعداد فارسهابا مزدوران بيشتر هست و هم بيشتر از بلوجها با انترنت دسترسي دارند

    پاسخحذف
  17. Mir baloch va sayere Rigi haike inja matlab minovisand, engar pas az enghelabe sale 1979 e khomeini, maghz hayeshan yakh zadeh shodeh and va ba gozashte 31 sal az an doran, mojaddadan yakheshan zob shodeh ast. In aghayan 31 sal az masaele mantaghei va jehani aghab hastand va masaeli ra onvan mikonand ke maha dar dorane enghelab tajrobeh kardeim....
    Azat bat Balochistan
    Majid

    پاسخحذف
  18. آقایان شما هنوز حرف از تجزیه می زنید ، بی احترامی نسبت به ریگی ها را شروع کرده اید ، روزی که کاره ای شوید از شما بلوچ ها چه انتظاری باید داشته باشند. آیا شما بدون کمک ریگی ها ، کردها، هاشم زهی ها ، میر بلوچزهی ها، براهویی ها و بارک زهی ها و... به جایی خواهید رسید.

    پاسخحذف
  19. واقعا جای تاسف دارد
    همه بلوچها به جان هم افتادن جای اینکه مشکلی از دوش مردم بردارن ...
    دختر بلوچ

    پاسخحذف
  20. چرا از استقلال بلوچستان میترسید ؟ دلتان بحال بلوچها میسوزد که تاج پادشاهی کنونی از سرشان کم میشود ؟ آقایان بیایید تاریخی برای رفراندم عمومی در میان بلوچها انتخاب و در روز موعود رای گیری نمایید و تا تاریخ اعلام شده طرفداران و مخالفان را در ابراز نظر آزاد بگذارید ...آقای مهدی ریگی از بلوچ بودنش شرم میکند چون ممکن است بلوچ نباشد و اگر هست بسیار کم سواد تشریف دارند که از خواندن مقاله یک تجزیه طلب بلوچ شرمنده شده بود و جرات پدیدار شدن در خیابان را هم نداشته است ... آقای عزیز من هم بلوچم و هم ریگی ولی از نظرات غیر مردمی شما شرمنده نمیشوم ، چون نظرات شماست

    آزات ریگی

    پاسخحذف

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید