۱۳۹۰ مهر ۱۶, شنبه

امروز ایران مال همه آن انسانهایی می باشد که شهروند ی ایرانی داشته و یا پدرانشان داشته اند بدون هر گونه قید وشرط اتنیکی ، قومی ، ملی ، دینی و یا مذهبی و....



قلعه حیدر آباد خاش 

مهدی ریگی 

با درود به دوستان ، در مقاله فوق ایرانی برابر با آریایی نه آمده است بلکه معنی لغوی ایران برابر است با سر زمینی که در آن آریایی ها می زییند. امروزه شهروند ایرانی غیر آریایی بسیار هم داریم. همانطور که آمریکا تا چند قرن پیش کشور سرخ پوستان بود ایران ما هم روزی کشور آریاییان بود و آن گروه آریایی تبار هم مشخص است که کدام یک از آنها بوده اند

. ما در قرن بیست ویکم زندگی می کنیم و اساسا ارزشهایی که به آنها باید پای بند هستیم ویا باید باشیم، ارزشهای دموکراسی است . امروز ایران مال همه آن انسانهایی می باشد که شهروند ی ایرانی داشته و یا پدرانشان داشته اند بدون هر گونه قید وشرط اتنیکی ، قومی ، ملی ، دینی و یا مذهبی و....



در جواب بزرگواری دیگر باید بگویم که عزیز دل من یک تاریخ دان نیستم ولی یک بلوچم که تاریخ مردم خودش را می داند ، بهتر بگویم من احتیاج به این ندارم که کسی برایم تاریخ درس بدهد ، بهتر است شما تاریخ دلخواه خود را به دوستان تجزیه طلب عرب و آذری و ... بنمایانید و نه برای فرزندان بلوچ. در مورد سؤال رابطه رضاشاه با انگلیس بهتر است خود شما به تاریخ کنفرانس صلح پاریس که بعد از جنگ جهانی اول فراخوانده شد خودتان مراجعه کنید و جواب بعضی از سؤالهای دیگر خود را هم خواهید یافت . عیدو خان ریگی کسی بود که به مسائل پشت پرده سیاسی آگاهی داشت ، حالا شما خود رااز کوه هم غلط بدهید ، ناجی بلوچهای ایران همان عیدوخان است و گر نه فوقش حالا ما پاکستانی بودیم و حتی یک ذره هم بیش نبودیم. اگر شانس می آوردیم فقط لاری نشین نمی شدیم ،یعنی پاکستانی بودنمان صددر صد بود.در نهایت نیمی از طالبان را ما تشکیل می دادیم . ما باید آرامگاه آن مرحوم را بیابیم و گل باران نماییم اگر واقعا آگاه به مسائل سیاسی دیروز و امروز خودمان هستیم . این جواب آخر این بنده گناه کار است ، دانش سیاسی مطلق نیست و هر کس برداشت خود را از آن دارا می باشد علاوه بر آن قصد تزریق علایق و عقاید خود را به مغز کسی ندارم . در پایان با یک سخن نیچه شما را به درود می گویم: به دنبال شادی بگردید ، غم خودش شما را پیدا خواهد کرد.
مهدی ریگی 

۱۲ نظر:

  1. خود خواسته تفسیر نموده و بلوچ را در دادگاه نادانی و جهالت سیاسی خود از منظر اخلاق سیاسی و مسئولیت حقوقی دوباره محکوم مینماید. این شیوه نه مبین واکاوی از یک معبر تاریخ است و نه قرائتی انسانگرایانه و نه تضمین کننده درکی که قادر به بنای عدالت در فردای بلوچستان باشد. بلکه یک تقابل و انتقام شخصی با ان گونه از نابخردیست. این همان درکیست مشابه رضا خان میر ,عیدوک ریگی، لاجوردیها، خمینی ها برای اسیرکشی ها بلوچستان نمودند. برای کشتار بلوچها نمودند.

    پاسخحذف
  2. Aghaye Mehdi, shoma meslike valie faghihe Iran hastid ke intor sakhavatmandaneh az jibe khalife mibakhshid. Eddeaye shoma dar sorati ghabele ghabol mibashad ke yek baloch be onvane ostandare Balochistan dashteh bashim. Hamishe shad va khorram bashid

    Majid

    پاسخحذف
  3. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  4. آقایان استقلال طلب ، ایده های شما اوج دشنام نامه است . چیزی از علم و صداقت عمل و تاریخ و بینش سیاسی در آنها دیده نمی شود . نوشته های آقای ریگی خلاصه تاریخ ما بلوچهاست . آقای ریگی شما این جماعت را به منطقی فکر کردن نخواهید رساند ، همانطور که یک بلوچ دیگر به شما گفت ، این جماعت همیشه حقند ، جلو چشمانشان را پرده زخیم خود خواهی پوشانده است. چند نفر بیش هم نیستند . انگشت شمارند ، داد و بی داد زیاد براه می اندازند که جمع خود را کثیرالعده نشان دهند. خودت را راحت کن و به ایشان اصلا جوابی نده. بگذار بلوچستان را مستقل کنند!!!

    پاسخحذف
  5. عبدالحمید ریگی۱۷ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۴:۰۱

    شما هر کس هستید پشت نام ریگی حمزه خود را پنهان نکن ، مرد باش و با نام خودتان در آیید.

    پاسخحذف
  6. در این انتخابات کاملا دموکراتیک شما، فقط بلوچ های بلوچستان حق رأی دارند؟ این درس دموکراسی را کی به شما اینقدر خوب و عادلانه درس داده است؟ آیا به ریگی ها ، میر بلوچ ها ، هاشم زهی ها ، کردها ، بارک زهی ها ، بامری های شیعه و براهویی ها حق رای اعطا می فرماییییید؟ اینها را آوردم زیرا شما در نوشته هایتان هر از گاهی آورده اید که این فامیل ها بلوچ نیستند.

    پاسخحذف
  7. حلوا طلبان عزیز کی می آیید به بلوچستان ، بیایید که با هم حلوا حلوا کنیم. ده نفر در آنجا هستید ، یک ده نفری اینجا پیدا می کنیم ، طنین صدایمان بیشتر خواهد شد. من هستم! خیلی شیرینی دوست دارم. ولی شما پولهایی را که خارجی های دوستدار حلوا به شما می دهند تنها نخورید. عادلانه تقسیم کنیم . بگذارید این ریگی هیچی سرش نمی شود . حلوا خیلی شیرین است ، مخصوصا پول هم که میدهند. راستی دکان حلوا دوستان را با هم باز خواهیم کرد ، عجله کنید بیایید و گر نه بعضی ها به صداقت ما شک خواهند کرد.به همه نشان بدهیم که ما خیلی جدی هستیم ، بالاخص به آنهایی که پول حلوا طلبی را پرداخت می کنند.

    پاسخحذف
  8. با سلام و درود ! من انتطارم خوشبختانه ! از شما بیشتر از این بود.

    پاسخحذف
  9. خواهر خوبم مریم
    انتشار نظراتی که هر چند پر محتوا اما خارج از ادبیات درست با شد منتشر نکنید
    نظری آقای اهل سنت برده نام گذاشته بود توسط بنده حذف شد
    دوستانی که از کلمات زشت و زننده استفاده میکنند پیام و نظر آنان منتشر نخواهد شد

    پاسخحذف
  10. man yek baloch bodamo hastam ,man yek irani bodam o hastam ...



    doshnbe

    پاسخحذف
  11. ظلم و تعدی رژیم به این نوجوان بلوچ، صابر رئیسی به آن حد است که وی باید دور از بلوچستان و خانواده اش یعنی دو هزار کیلومتر دور در زندان اردبیل ۵ سال را در خوفگاه رژیم بسر ببرد. رژیم با این حکم ظلالمانه خود در مورد این نوجوان بلوچ در تلاش است تا پیام وحشت و سرکوب را به بلوچها برساند. ملت بلوچ ۳۳ سال است که سرکوب و تبعیض رژیم را در تمامی شئون زندگی شان شاهد هستند و بر شقاوتها و بیعدالتی های سرکوبگران بخ.بی آگاهند.

    پاسخحذف
  12. یک روز یک نویسنده معروف ساعتش را روی میز اتاقش جاگذاشت و وقتی برگشت دید که ساعتش را دزد برده!
    وقتی دوستانش موضوع را شنیدند,هرکسی شروع به ملامت نویسنده کرد. یکی گفت مقصر تو بودی که ساعتت را روی میز گذاشتی و دیگری گفت نباید در را باز می گذاشتی و دیگری گفت باید پلیس را فورا خبر می کردی و .... نویسنده عصبانی شد و گفت دوستان بنظر می رسد در این ماجرا کسی که هیچ گناهی ندارد "دزد بی شرم" است! حالا ما هم بجای مقصر اصلی یعنی خامنه ای و دار و دسته اش مدام شروع به متهم کردن بلوچ و هموطنان بلوچها خارج از کشور و ... می کنیم.بابا انصاف کجا رفته؟ اگر به تاریخ نگاه کنید برای اتفاقاتی کوچکتر از این جنگ راه افتاده!بجای نکوهش دیگران بدنبال فردای بلوچستان بگردید!

    پاسخحذف

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید