۱۳۹۰ مهر ۱۰, یکشنبه

براساس تحقیقات ژنتیکی:تمام اقوام غیرفارسی‌زبان ایران ریشه ایرانی دارند .



براساس تحقیقات پژوهشگر ایرانی ژنتیك پزشكی و جمعیتی دانشگاه «كمبریج» كه با كمك و نظارت گروهی از برجسته ترین محققان این رشته انجام شده، جمعیت های ایرانی كه با زبان‌های غیر از گروه هندو-اروپائی تكلم می‌كنند به ویژه جمعیت آذری زبان ساكن در فلات ایران ریشه ژنتیكی مشتركی با اقوام ترك زبان ساكن در كشور تركیه و اروپای شرقی ندارند و بر عكس «شاخص‌های تمایز ژنتیكی» آنها (مانند FSt) با سایر گروه‌های ساكن در فلات ایران به ویژه فارسی زبانان نزدیك به صفر است كه نشانگر ریشه ژنتیكی مشترك آنها در اعماق تاریخ ایران است

.
دكتر مازیار اشرفیان بناب، عضو هیات علمی پژوهشكده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی كشور كه دانش‌آموخته دكتری پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران و كارشناسی ارشد باستان شناسی از دانشگاه «منچستر» بوده و در حال حاضر مشغول گذراندن ماه‌های آخر مقطع دكتری تخصصی رشته ژنتیك پزشكی و جمعیتی در دانشگاه «كمبریج» انگلستان است در گفت‌و‌گو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) خاطرنشان كرد: موضوع تحقیق و مطالعه من در مقطع دكتری مطالعه ژنتیكی اقوام ایرانی و بررسی ارتباطات تاریخی و ژنتیكی تمام اقوام ساكن در فلات ایران بوده است.
در این مطالعه كه با كمك و نظارت گروهی از برجسته ترین محققان ژنتیك تكاملی و جمعیتی انجام شده، نمونه‌ای از افراد داوطلب وابسته به تمام گروه‌های اجتماعی و قومی ایران مورد مطالعه قرار گرفته‌اند كه نتایج حاصله بسیار جالب توجه و تعمق می‌باشد.

به گفته وی، مطالعه DNA میتوكندرال نشان می‌دهد كه ریشه مشترك مادری تمام اقوام ایرانی ساكن در فلات ایران به زمانی بسیار عقب تر از آنچه در نظریه مهاجرت اقوام آریائی مطرح می باشد بر می‌گردد بدین ترتیب كه اگر تمامی اختلاط ها و شاخص های ژنتیكی مربوط به سایر مناطق جغرافیایی و قومی را از محتوای ژنتیكی نمونه‌های مدرن ایرانی حذف كرده و به كناری بگذاریم، اخیرترین جد مشتری مادری ما (Most Recent common ancestor- MRCA) زمانی حدود 10 هزار و 500 تا 11 هزار سال قبل در فلات ایران می‌زیسته است.

وی افزود: نزدیكی ژنتیكی بین اقوام ساكن در فلات ایران و از سوی دیگر خاص بودن این محتوی ژنتیكی در فلات ایران به قدری ملموس و غیر قابل انكار است كه حتی به كار بردن كلمه اقوام را در مورد جمعیت های ساكن در فلات ایران با شك و تردید روبرو می‌كند. به این معنی كه آنچه باعث تمایز ژنتیكی گروه‌های انسانی می شود تا بتوان آنها را به صورت اقوام تمایز یافته در زمان و مكانی خاص تصور كرد ابدا در محتوای ژنتیكی ایرانیان اعم از فارس و آذری و لر و بلوچ و تركمن و .... دیده نمی‌شود.
دكتر اشرفیان بناب در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطرنشان كرد: براساس یافته های محققان انسان شناسی، فلات ایران اولین و مهمترین گذرگاه انسان مدرن در مسیر مهاجرت به سرزمین‌های ناشناخته و جهت دستیابی به منابع جدید بوده است. بدین ترتیب تصور عمومی در مجامع علمی بر این است كه اولین حضور و استقرار انسان مدرن در فلات ایران چیزی در حدود 60 تا 70 هزار سال قبل بوده است كه شواهد و یافته های سطحی از محوطه های پیش از تاریخ نیز بر همین امر دلالت می‌كنند؛ بدین ترتیب انسان مدرن در سرتاسر فلات ایران استقرار و اسكان داشته و پس از طی چند ده هزار سال با پیدایش كشاورزی در حدود 10، 11 هزار سال قبل در منطقه هلال بارور كه بخش‌هایی از غرب فلات ایران را نیز شامل می شود و سپس اهلی كردن حیواناتی مانند برخی احشام نقش عمده‌ای در پیدایش اولین فرهنگ های یكجانشینی و تمدن های اولیه جهانی ایفا كرده است.

وی تصریح كرد: بر اساس منابع تاریخی و باستان شناسی و زبان شناسی موجود تصور كلی بر این است كه در حدود چهار هزار سال قبل اقوامی مهاجم یا مهاجر كه به آنها نام آریایی داده شده است از آسیای مركزی به سمت جنوب مهاجرت كرده و وارد فلات ایران شده اند و پس از استقرار سه قبیله مهم آنها در فلات ایران (فارس ها در مركز و جنوب، پارتها در شمال شرق و مادها در غرب و شمال غرب) بخشی از این اقوام به سمت شبه قاره هند و بخش دیگر به سمت اروپا مهاجرت كرده و اقوام مدرن هندو-اروپائی را پدید آورده اند.

عضو هیات علمی پژوهشكده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی كشور با اشاره به این كه تاریخ مدون دقیق و قابل اعتمادی در خصوص این وقایع جمعیتی در دست نیست، به ایسنا گفت: دانشمندان در دهه‌های اخیر برای مطالعه علمی سرگذشت انسان به مطالعات زبان شناسی و ژنتیكی روی آورده‌اند. با توجه به این كه زبان به سرعت و طی گذشت حتی چند نسل می‌تواند به شدت دچار تغییر محتوایی و شكلی شود، امروزه مستندترین و قابل اعتماد ترین یافته‌های انسان شناسی، در كنار یافته ها و شواهد فسیلی یافته های ژنتیكی می‌باشند.

به گفته این پژوهشگر ژنتیك پزشكی و جمعیتی، در مطالعات ژنتیكی جمعیتی مطالعه DNA میتوكندرالن كه فقط از مادر به فرزندان منتقل می‌شود می تواند تاریخ و گذشته نسل‌های مادری را نمایان كند و همچنین مطالعه بخش فاقد نوتركیبی كروموزوم Y كه از پدر به فرزندان مذكر منتقل می‌شود می‌تواند تصویر روشنی از گذشته و تاریخ پدری اقوام در طی نسل های متمادی در اختیار دانشمندان قرار دهند.

دكتر اشرفیان بناب، در ادامه خاطرنشان كرد: یكی از یافته های جالب توجه در مطالعه اخیر این است كه گروه‌های غیر فارسی زبان به ویژه جمعیت آذری زبان ساكن در فلات ایران ریشه ژنتیكی مشتركی با اقوام ترك زبان ساكن در كشور تركیه و اروپای شرقی ندارند و بر عكس شاخص تمایز ژنتیكی آنها با سایر گروههای ساكن در فلات ایران به ویژه فارسی زبانان نزدیك به صفر است كه نشانگر ریشه ژنتیكی مشترك آنها در اعماق تاریخ این مرز و بوم است...حتی هزاران سال قبل از این كه نامی از ایران یا اقوام آریائی در میان بوده باشد.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا تصریح كرد: این در حالی است كه در بیشتر منابع جمعیتی و زبان شناسی ایرانیان را به دو گروه تقسیم می‌كنند. یكی آنها كه به زبان فارسی یا سایر زبانهای وابسته به گروه هندو-اروپایی مكالمه می‌كنند و تصور بر این است كه از اعقاب اقوام آریائی هستند و دیگر، آنها كه با زبان‌هایی غیراز گروه هندو-اروپائی مكالمه می‌كنند مانند گروه Altaic كه زبانهایی مانند تركی و آذری و تركمن یا افشار را در بر می‌گیرد و تصور می‌رود این گروه‌ها فاقد ریشه مشتری هند و اروپایی هستند؛ اما یافته های ژنتیكی این بررسی همه دلالت بر این دارند كه ساكنان فلات ایران در گذر تاریخ هر چند بسیار مورد هجوم و آسیب سایر اقوام قرار گرفته اند و گاه زبان و تكلم آنها كم و بیش تحت تاثیر قرار گرفته است نه تنها هویت فرهنگی و تاریخی خود را حفظ كرده‌اند بلكه محتوای ژنتیكی خود را كه نشان از ریشه مشترك چندین هزار ساله آنان دارد را نیز مصون داشته اند.

اشرفیان بناب همچنین گفت: نتایج این مطالعه نشان داده است كه برخی از جمعیت های ایرانی خصوصا هموطنان زرتشتی خصوصیات جمعیتی بسیار خاص و منحصر بفردی را نشان می‌دهند.

وی همچنین تصریح كرد كه نتایج این مطالعه در قالب چندین مقاله علمی تدوین و منتشر خواهد شد كه در حال حاضر اولین آنها جهت نشر به یكی از مجلات علمی معتبر ژنتیك ارسال شده است


دریافت ایمیل  از میر مراد ریگی 

۱۳ نظر:

  1. « جنـگ سايبری » بر عليه ملت بلــوچ و سربازان پيــاده آن!
    http://www.taftaniran.com/lastnews/1821.html
    http://estoun.blogfa.com/post-262.aspx
    http://souban.blogsky.com/1390/05/29/post-16/
    http://balochi.info/articles/art94
    http://baloch-shia.blogfa.com/post-10.aspx
    http://balochi.info/iran/ira161
    http://zohrehbaloch.blogspot.com/2011/08/blog-post_4922.html
    http://zohrehbaloch.blogspot.com/2011/08/blog-post_2736.html
    http://balochi.info/articles/art91
    http://zohrehbaloch.blogspot.com/2011/09/blog-post_03.html
    http://www.taftaniran.com/lastnews/1665.html
    http://www.estoun.blogfa.com/post-320.aspx
    http://www.estoun.blogfa.com/post-316.aspx
    http://souban.blogsky.com/1390/06/05/post-17/
    http://balochi.info/articles/art95
    http://www.estoun.blogfa.com/post-317.aspx
    http://zohrehbaloch.blogspot.com/2011/09/blog-post_10.html
    http://baloch-shia.blogfa.com/post-3.aspx
    http://www.estoun.blogfa.com/post-344.aspx
    http://www.estoun.blogfa.com/post-335.aspx
    http://www.taftaniran.com/lastnews/1622.html
    http://baloch-shia.blogfa.com

    پاسخحذف
  2. آقای مير ريگـی !
    آخرش چی؟ مگر ميشود با استناد به اين سياهـه حقوق ملی ملتهای در بند در « ايران » انگليس ساخته را کتمان کرد؟ اگر زمين و زمان را بهم بزنيد تاريخ مصرف «ايران» شما تمام شده و يقينا متلاشی خواهـد شد. بهر حال ملت بردبار و مبارز بلوچ به آزادی، استقلال و زندگی بمراتب بهتر از اين دست خواهد يافت. استقلال، عدالت اجتماعی و آزادی حتی به نفع خود شما هم هست، اگـر واقعا بلوچ و آنهم رينکی هستيد.

    سرحدی بلوچ

    پاسخحذف
  3. شهریار نارویی۱۱ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۳:۲۹

    آفرین به هوش شما بلوچ ناشناس
    http://zohrehbaloch.blogspot.com/2011/09/blog-post_30.html
    http://zohrehbaloch.blogspot.com/2011/09/blog-post_26.html
    http://zohrehbaloch.blogspot.com/2011/09/blog-post_08.html#more
    http://zohrehbaloch.blogspot.com/2011/09/blog-post_04.html#more
    http://zohrehbaloch.blogspot.com/2011/09/blog-post_987.html
    http://zohrehbaloch.blogspot.com/2011/08/blog-post_3134.html
    من همیشه به این وبلاگ سر میزنم همه مطالب را با دقت دنبال میکنم این اتهام شما خارج از منطق است آنچه بنظرت خوشایند نیاد برچسب بزنی
    واقعا با هوشی !!!!

    پاسخحذف
  4. آقای سرحدی!!! اولا من رینگی نیستم بلکه ریگی هستم ، دوما شما سرحدی نیستید چون سرحدی ها به شکل دیگری ابراز وجود می کنند ، سوما کسی که به ریشه های ملی خودش ارزشی قائل نباشد به درد مردم بلوچ در هیچ دور وزمانی نخواهد خورد ، چهارما من از سوراخ راج زرمبش عبور کرده ام و خیلی خوب می دانم که هارت و پورتهای شما کاملا بی اساس است. برای هر کس المشنگه براه می اندازید مسئله ای نیست ولی بدانید که بلوچها خیلی خوب میدانند که دم شما چند وجب است.

    پاسخحذف
  5. آنکه حقیقت را نمی داند ، نادان است ولی آنکه می داند و انکار می کند ، تبهکاراست . "برتولت برشت "

    پاسخحذف
  6. فارس و بلوچ "ترو زھت، ناکو زھت" نیستند!

    براساس تحقیقات ژنتیکی:تمام اقوام غیرفارسی‌زبان ایران ریشه ایرانی دارند .
    نوشتہ ی فوق عنوان مقالہ ای است توسط فردی بنام میر مراد ریگی!

    کنش ِجنبش استقلال طلبی در بلوچستان توانست بخشی از روشنفکران بلوچ، عمدتاً از قبیلہ ی ریگی را بسیج و بہ واکنش وادارد۔ گمان ِ نزدیک بہ یقیین اینست کہ جملگی در تلاشند کہ "آب ِرفتہ را بہ جو باز گرداند"۔ زھی خیال ِ باطل! قبیلہ ی بزرگ ریگی دین خود را بہ ملتِ مبارز ِ بوچ ادا نمودہ است۔
    آقای میر مراد ریگی،دراین مقالہء گویا پژوھشی کہ از خبرگزاری دولتی جمھوری اسلامی ایران(ایسنا)برگزیدہ است، پژوھندہ ھایی را نام می برد کہ مقالات آنھا ھنوز در ھیچ مجلہ ی علمی چاپ نشدہ اند و جنابِ میر مراد ریگی آنھا را شاھدِ مثال خود می آورد کہ بلوچھا بپذیرندکہ:با فارسھا "ترو زھگ و ناکو زھگ" ھستند و عقدِ آنھا در آسمانھا بستہ شدہ است!
    میر جان! حالا شما آستین بالا زدہ اید کہ وصلتی بین فارس و بلوچ بوجود بیاورید، خیلی دیر است جانم!
    ریگی جان، نخیر، نہ تنھا ما با فارسھا ترو زھت و ناکو زھت نیستیم، بلکہ بعنوان دو ھمسایہ ھمشیہ درگیر ھم بودہ ایم، اگر فارسھا قدرت داشتہ اند، آرامش ما را سلب کردہ اند، چنانچہ بلوچھا توان داشتہ اند، خواب آرام از چشمان فارسھا ربودہ اند۔ پس این بہ آن در!! البتہ با تخفیفِ بسیار بالا۔
    ریگی عزیز! ما با دسیسہ ھای محققین مزدور و فاحشہ گانِ تاریخ نگار آشناییم۔ ھر چند آنان عناوین ھکذا از دانشگاھھای معتبر جھانی را یدک بکشند۔

    ریگی جان طشتِ رسوایی و جعلی بودن ایدئولوژی آریایی گرایی دیریست کہ از بام افتادہ است و شما ھنوز در بند تئوری دروغین اقوام آریایی و مھاجرت آنان بہ فلات ایران ھستید۔

    تئوری جعلی مھاجرت آریاییان مجھول را "ناگندرانات گوس"، مردم شناس بزرگ ھند و استاد دانشگاھھای کلکتہ و داکا چنین بہ نقد می کشد:
    اول، حاصلخیزی استپ ھای پھناور آسیای میانہ، کہ تا بہ امروز نیز مھد جوامع شکوفای کوچ نشین بودہ و ھست، محل نیست۔ چرا باید این اقوام ِ بہ اصطلاح آریایی سرزمین آباء و اجدادی را رھا کند و چنین بہ سوی "جنوب" یورش ببرد؟ تنھا عوامل جغرافیایی می تواند این مھاجرت را توجیہ کند مانند وقوع سوانح طبیعی مھمی چون یخبندان، خشکسالی و غیرہ۔ اگر چنین سانحہ عظیمی رخ دادہ است در دوران ھای پسین باید برای مدتی آسیای میانہ را برھوت و خالی از سکنہ می یافتیم کہ چنین نیست۔
    دوم، اگر تئوری چراگاہ را بہ عنوان پایہ مادی مھاجرت آریایی ھا بپذیریم، باید این را نیز بپذیریم کہ آنھا قومی گرسنہ و در جستجوی معاش بودند۔این با مبانی ایدئولوژی آریایی گرایی کہ مھاجرت آریاییان را در پی "رسالت تاریخی" و "امپراتوری سازی" و آفرینش افتخارات" می داند در تعارض است۔
    سوم، بر خالاف "تئوری چراگاہ"، این سرزمین ھا ، نہ چبہ قارہ ھند نہ فلات ایران، خالی از سکنہ نبودند و ھند و ھم در ایران جماعات انسانی انبوھی از دیرباز زندگی پررونق و شکوفای شھری و کشاورزی و کوچ نشینی داشتند۔
    چھارم، با توجہ بہ حضور جماعات انسانی انبوہ در این سرزمینھا "مھاجرین" طبعاً با جماعات انبوہ بومی آمیزش یافتند و چون در اقلیت بودند در آنھا مستحیل شدند و بنابراین پدیدہ ای بہ نام "نژاد آریایی" نمی تواند وجود داشتہ باشد۔
    {ایران شناسی، آریایی گرایی و تاریخنگاری، دکتر عبداللہ شھبازی}

    در پایان، طرح سیاست استقلال بلوچستان از سوی زرمبش، بد جوری کام ھویت باختہ گان بلوچ را تلخ نمودہ است۔
    جای پرسش است، راستی چرا ھر کس با نظرات این حضرات ایران پرست مخالفت کند، آنھا بہ زرمبش فحش می دھند؟

    بلوچ آزات

    پاسخحذف
  7. آزات عزیز می دانیم که زرمبش ترو زهک و ناکو زهک همه بلوچ ها ست و بهمین جهت آن را خطاب قرار می دهیم. من ادعای نوشتن مقاله فوق را نداشته ام و ندارم . فکر می کنم که خانم مهناز سخن حکیمانه خیلی به حق وبزرگی آورده است. کمی در باره آن، اندیشیدن بد نیست.

    پاسخحذف
  8. خواهر عزیز و گرامی زهره خانم !خواهش می کنم که نام حقیر رااز بالای این مقاله بردارید. درست است که من با این ایده موافقم ولی این مقاله را حقیر ( خود شما هم میدانید که) ننوشته ام.

    پاسخحذف
  9. اول، حاصلخیزی استپ ھای پھناور آسیای میانہ، کہ تا بہ امروز نیز مھد جوامع شکوفای کوچ نشین بودہ و ھست، محل تردید نیست۔

    بلوچ آزات

    پاسخحذف
  10. دوستان عزیز متاسفانه اینجا هم خالی از جدال نیست ...همیشه در حال جنگ و جدال و بوده ایم بهتره بگم ژنتیکی بهمون انتقال شده...
    دوستان عزیز بلوچها در شمال ایران ساکن بوده اند در طی سالهای متوالی کم کم به طرف جنوب کوچ کردند ...
    و هنوز هم ما در نواحی شمال ایران حتی روستاهایی داریم که هنوز هم مانند ما لباس میپوشند و حرف میزنند در استان خراسان در بعضی نقاط هنوز لباس بلوچی پوشیده میشه ...
    اینها چیزهایی نیستند که بخوایم اونو با شواهد تاریخی ثابت کنیم چون هنوز هم حتی در مرز با ترکمنستان هم برادران ما دارند آنجا زندگی میکنند

    پاسخحذف
  11. فارس زده دو آتشه۱۲ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۸:۱۶

    به م.م ريگی.
    آيا شايعات مرحوم عيدو را در باره جيپ کهنه انگليس شنيده ايد؟

    فارس زده دو آتشه

    پاسخحذف
  12. آقای پارس ... ، ما چیزی در باره شایعات شما نمی دانیم شما بزرگی به خرج بدهید برای زهره خانم بفرستید تا ایشان لطف کنندوبرایمان بنویسند. ولی دروغ پراکنی نکنید چون اولا عیدو خان بزرگ ما بود و دروغ پراکنی را علیه وی نخواهیم بخشید و اقوام دیگر هم نخواهند بخشید ، یادتان باشد اگر عبدالمالک توانست ستون فقرات جمهوری اسلامی را به لرزه در آورد ، برای ما آسمان جل ها ادب کردن نفراتی چند کار سختی نخواهد بود . دوما بزرگان علم و ادب گفته اند که : چراغ دروغ، بی فروغ است. راستی مردانگی به خرج دهید و نام و فامیل و آدرس خود را هم قید بفرمایید.

    پاسخحذف
  13. عضو هیات علمی پژوهشكده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی كشور با اشاره به این كه تاریخ مدون دقیق و قابل اعتمادی در خصوص این وقایع جمعیتی در دست نیست بنابراین پدیدہ ای بہ نام "نژاد آریایی" نمی تواند وجود داشتہ باشد۔،

    پاسخحذف

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید