۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

ناکامی لیبرالیسم و بیداری ملت‌ها هشداری برای تجزیه طلبان بلوچ





دولتمردان کشورهای اروپایی و آمریکا که همواره اخلاق و عدالت را حتی در قبال شهروندان خود نادیده می  گیرند، با سیستمی به مدیریت اوضاع کشورشان می پردازند که دیگر با بیداری ملت ها جوابگو نیست. این نظام مدیریتی اعتراضات مردمی را طی سال گذشته، ماه های اخیر در فرانسه، ایتالیا، انگلیس، کانادا، صهیونیسم و این روزها در خیابان وال استریت شهر نیویورک را موجب شده است.
در ذیل برخی اتفاقات افتاده در کشورهای لیبرالیستی را جهت یاد آوری به اختصار ذکر می کنم:
تظاهرات مردم فرانسه علیه سیستم سرمایه داری سارکوزی
مخالفت مردم فرانسه به سیاست های نیکلا سارکوزی در مدیریت کشور و حمایت از نظام سرمایه داری در پی تصمیمات اشتباه وی درخصوص افزایش سن بازنشستگی از 60 به 62 سال، سر باز کرد و این کشور را با اعتصاب سراسری و تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و پالایشگاه ها مواجه کرد.
ملت فرانسه همراه با اعتصاب سراسری در خیابان های شهرهای مختلف از جمله پاریس، لیون و مارسی دست به تظاهرات زدند که با مقابله نیروهای پلیس و امنیتی تا بن دندان مسلح این کشور مواجه شدند و....
تظاهرات هزاران دانشجو در انگلیس
هزاران تن از دانشجویان دانشگاه های شهرهای مختلف انگلیس آذرماه سال گذشته در اعتراض به تصمیمات دولت این کشور در افزایش هزینه ها و تداوم بیعدالتی در انگلیس که ناشی از ریخت و پاش های هنگفت کاخ سلطنتی است در خیابان ها دست به تظاهرات زدند.
تظاهرات خونین هزاران نفر از دانشجویان انگلیسی در اعتراض به طرح افزایش سه برابری شهریه دانشگاه ها به خشونت کشیده شد که در اثر آن دستکم 43 دانشجوی معترض و 12 نیروی پلیس لندن مجروح شدند.
نیروهای پلیس با استفاده از تاکتیک موسوم به `کتلینگ` تظاهرات کنندگان را در میدان پارلمان محصور کردند و اجازه خروج آنها از میدان را ندادند. دانشجویان نیز که تحت فشار بودند، تعدادی از صندلی های میدان پارلمان را آتش زدند و فنس های دور میدان را نیز از جا درآوردند.تعدادی از دانشجویان خشمگین نیز با حمله به ساختمان وزارت دارایی واقع در حاشیه میدان پارلمان تعدادی از شیشه های آن را شکستند.
نیروهای اسب سوار پلیس لندن نیز که در ضلع شمالی پارلمان مستقر بودند هر از گاهی با اسب های خود به سمت تظاهر کنندگان هجوم می آوردند.
تظاهرات های مشابهی نیز در دیگر شهرهای انگلیس از جمله لیدز، منچستر، لیورپول، ادینبورو، گلاسگو، کاردیف، بیرمنگهام، آکسفورد و کمبریج برگزار شد.
مخالفت های مردمی در ایتالیا
این اعتراضات مردمی در کشورهای غربی به ایتالیا نیز سرایت کرد و هزاران تن از مردم این کشور از سال گذشته تاکنون همواره فریاد اعتراض خود را علیه رویکردهای سیاسی و اقتصادی سیلویو برلوسکنی نخست وزیر این کشور و دیگر رهبران ایتالیا سر می دهند.کارکنان شهرداری های بویژه رم و میلان در چندین نوبت دست از کار کشیدند که مشکلات عدیده ای را برای نظافت این شهرها فراهم کردند و از این طریق مخالفت خود را با سیاست های حاکمان ابراز داشتند.یک بار نیز کارد چنان به استخوان مردم ایتالیا رسید که یکی از شهروندان ایتالیایی با پرتاب یک مجسمه فک و لب برلوسکنی را به شدت زخمی و وی را راهی بیمارستان کرد.
بی‌عدالتی و تبعیض حاکم بر غرب به طور طبیعی به تظاهرات ضد دولتی و حکومتی در آمریکا و اروپا منجر شده و دولت‌های زورگو دیگر نمی‌توانند که جلوی مردم خود را بگیرند.
در سرتاسر دنیا سرخوردگی از وضع اقتصادی ـ اجتماعی وجود دارد اما شاید بیش‌ترین مخرج مشترک آنها، سرخوردگی از مجموعه نهادهای حاکم سرمایه داری است. منظور از نهادهای حاکم سرمایه دار، نهادهایی مانند احزاب سیاسی هستند که به‌طور سنتی سعی در ترجمه اعتراض اجتماعی به قدرت سیاسی داشتند ولی تمام این تظاهرات، جهانی شدن سرخوردگی از احزاب و جریانات جاافتاده (Established) را نشان می‌دهد.
در مجموع آن چه در وال استریت می‌گذرد جدا از این جریان جهانی شدن نیست و مانند ظروف به هم پیوسته و مرتبط، این اعتراض‌ها بر یکدیگر موثر هستند. لذا جهانی شدن سرخوردگی‌ها توضیح‌دهنده بخشی از حرکت اعتراضی وال استریت است.
جنبش چپ امریکا در دهه 60 میلادی از سرخوردگی نسل جوان استفاده کرد و حرکت‌های عمده‌ای را که از نظر تاریخی در امریکا مورد توجه است به وجود آورد. اما جنبش چپ امریکا در دهه 70 و 80 میلادی عقب‌نشینی قابل توجهی داشت و در نتیجه جریانات راست در دهه‌های بعدی توانستند نسل جدید را به خود جلب کنند.
مواردی که در بالا به آنها اشاره شد نمونه ای از اوضاع جهان سرمایه داری  در وضع کنونی آن می باشد که در آستانه سقوط در زباله دان تاریخ قرار گرفته است. مسئله ی مد نظر ما این است که آیا با این اتفاقاتی که برای کشورهای غربی که نظامشان بر پایه لیبرالیسم بنا شده افتاده و در حال اضمحلال است می تواند با این بیداری ملتها الگوی خوبی برای تجزیه طلبان باشد که همچنان با حمایت  کشورها لیبرالیستی مستکبر مشغول فعالیت در راستای تجزیه طلبی می باشند.
یقینا" در جهان فعلی با بیداری ملتها نظام سرمایه داری رو به زوال و نیست شدن حرکت می کند و نمی تواند الگوی مناسبی برای خواسته های نامشروع تجزیه طلبان باشد .در حقیقت تجزیه طلبی به نوعی یکی از دستاوردهای لیبرالیسم می باشد و اکنون که این نظام سرمایه داری در حال نابودی است و در بیشتر نقاط دنیا طرفداران خود را لحظه به لحظه دارد از دست می دهد منطقی نیست که با پشتوانه ی چنین نظام منفوری حرف از تجزیه طلبی به میان آورد زیرا این خواسته بی خردانه رو به فراموشی در بین افکار عمومی می باشد .
در ضمن عده ای هم عقیده دارند که تجزیه طلبی به نوعی دنباله رو نژاد پرستی می باشد و علت اینکه دیگر جایگاه نه چندان با اهمیتی در جوامع بشری ندارد همین نوع تفکر تجزیه طلبی را می دانند.
در این میان هم عده ای کوته فکر از افرادی که خود را به قوم بلوچ چسبانده و در آسایش و رفاه و بدور از احوال هم کیشانشان در لندن٬ استکهلم٬ واشنگتن و ... زندگی می کنند، خود را با عنوان بلوچ و مدافع بلوچ ها معرفی می کنند که 
در واقع هیچ گونه شباهتی به غیر از لهجه با قوم بلوچ ندارند (این از نحوه پوشش لباس آنها نیز به خوبی مشخص است). اینان بدنبال بیش برد اهداف شخصیشان که همانا بدست آوردن قدرت و ثروت می باشد، هستند .
امروزه که در جهان عرب مردم برای رسیدن به  خواسته های خود با قدرت زیاد به گرد  اتحاد و همبستگی می چرخند و ندای آزادی را سر میدهند و در این راه از جان و مال خود گذشته اند ٬چرا باید بعضی از خود فروختگان به خود اجازه دهند که حرف از جدایی بزنند و اتحاد مسلمانان را دچار اختلال کنند ؟
چرا به موج بیداری اسلامی نمی پیوندید و خود را از زیر بار بندگی خفت بار غربیان نمی رهانید؟
بهتر نیست که از جهان پوشالی و سوغات امپریالیسم بیرون بیائید و اتفاقات جهان واقعی را به نظاره بنشینید؟
عرفان عزیزی
26 مهر 1390 شمسی
 




۱۷ نظر:

  1. fekr mikonam hamin akshaye gozashte shode dar in matn javabe Erfane aziz raa dade ast ,pas baraye inke melate sharife baloch digar be in haalo rooz nayoftad , hatman bayad aliyhe in eshghalgarye sarzamine khod tawasote iran va pakistan be pa khizad.
    khanomhaye mohtaram zohre va maryam, azizaan dastetan dard nakonad va sarafraz bashid,
    ba ehtaram be ensan va ensaniyat

    Bahoutt

    پاسخحذف
  2. این نهایت بی ادبی و گستاخی و زبان درازی است در قبال شهروندان مدیریت اوضاع کشورشان ! چطور این آدمهای کج فهم چنین اجازه‫ای به خود داده‫اند که مدیریت اوضاع کشورشان در این زمان را به آقای که سیرتش بر همگان معروف است تشبیه دهند؟!..

    پاسخحذف
  3. اعضای سازمان‌ تربیتی،‌ علمی ‌و ‌فرهنگی ‌ملل ‌متحد (یونسکو) امروز در نشست خود در پاریس به عضویت تشکیلات خودگردان فلسطینی به عنوان عضو کامل این نهاد وابسته به سازمان ملل رای مثبت دادند. فلسطینیان خواهان عضویت در یونسکو به عنوان یک عضو کامل بودند و این بخشی از فعالیت های دیپلماتیک آنها برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان کشور مستقل فلسطینی است

    پاسخحذف
  4. تفاوت نمایندگان زن ایران و افغانستان؛ یک حقیقت تلخ/عکس

    پاسخحذف
  5. شخص پارسا مواد مخدر را از ايران پارس به اروپا مي فرستد
    جمهوري پارس اسلامي يک شبکه گسترده براي ارسال انبوهي مواد مخدر به اروپا دارد. اين شبکه درحال حاضر فعاليت خود را افزايش داده است. الزمان بين‌المللي به‌نقل از منابع اطلاعاتي جزيياتي از اين شبکهفاش کرده است. يک شرکت حمل‌ونقل متعلق به پاسدار محسن رفيق‌دوست با مجموعه‌يي قايق و ۲هواپيما محموله‌هاي مواد مخدر را در بسته بنديهاي کوچک به آلباني، روماني و بلغارستان مي‌فرستند. اين محموله‌ها در آن‌جا به‌صورت مخفي در بين کاميونهاي شرکتهاي آلباني و روماني توزيع مي‌شود تا به اروپاي غربي ارسال شوند. علاوه بر اين، يک شرکت حمل‌ونقل رژيم با ۳۰۰دستگاه اتوبوس هم محموله‌ها را از طريق مسير زميني از ايران به اروپا مي‌برد. اين شرکت زير نظر پاسدار عبدالله عراقي کار مي‌کند. وي هم‌چنين مسئول جمع‌آوري درآمد ناشي از فروش اين محموله‌ها و طي کردن مراحل پولشويي و واريز کردن به يک حساب ويژه بانکي مي‌باشد. شبکه مزبور مواد مخدر را در افغانستان تأمين مي‌کند. اخيراً يک دلال افغاني که با باندهاي سپاه پاسداران اختلاف مالي پيدا کرده بود جزيياتي از اين شبکه را در اختيار آمريکاييها قرار داد. آمريکاييها پي بردند که محموله مواد مخدر توسط هواپيما از افغانستان به هند منتقل مي‌شود و سپس به ساير مناطق ارسال مي‌شود. مقامهاي آمريکايي از دولت هند خواستند تا زمانبندي تردد و مقصد اين هواپيما را شناسايي و زير نظر بگيرد. مقامهاي هندي آمريکائيان را از جزئيات اين پرواز مطلع ساختند. در ادامه رديابي شبکه قاچاق رژيم، پليس انترپل ۴قايق مربوط به شرکتهاي سپاه پاسداران را ضبط کرد و محموله‌هاي بزرگ مواد مخدر را که در حال انتقال به مقصد استراليا و زلاندنو کشف نمود. اين اسناد ثابت مي‌کنند که سپاه پاسداران تبديل به يکي از بزرگترين باندهاي مافيايي تجارت مواد مخدر در جهان شده است. کارشناسان بر اين عقيده‌اند که مافياي رژيم ايران در زمينه قاچاق مواد مخدر طي سال گذشته مبلغ ۴ميليارد دلار از قاچاق مواد مخدر به‌دست آورده است. اين کارشناسان مي‌گويند در صورتي‌که سپاه پاسداران قاچاق مواد مخدر را به همين صورت ادامه بدهد درآمد آن به ۲۰ميليارد دلار سال بالغ مي‌شود.

    پاسخحذف
  6. "اگر پروسه ایجاد دمکراسی، به لحاظ زمانی ده بار دیرتر هم طول بکشد، اما بر اساس مبارزه مسالمت آمیز، جنبش مردمی، مقاومت مدنی پیش برود، نتیجه مطمئن تر و پایدارتری دارد در مقایسه با پیروزی سریع تری که با خشونت و فشار به دست بیاید."

    پاسخحذف
  7. ." وی در عین حال می گوید: "یک عامل دخالت مستقیم قدرت های خارجی خود حکومت های استبدادی هستند که همه راههای دخالت مسالمت آمیز مردم را در سیاست و سرنوشت خودشان میبندند و مشروعیت خود را در میان ملتها از دست می دهند."

    پاسخحذف
  8. حتی بسیاری از تحلیلگران سیاسی و روشنفکران و هواداران دموکراسی در ایران نیز این انتقاد را به آزادیخواهان ایرانی، بخصوص به بخشی که همچنان بر استقلال ملی و پرهیز از دخالت خارجی اصرار دارند، وارد می کنند و معتقدند که آزادیخواهان ایرانی گرفتار توهماتی هستند که ریشه در وقایع دهه های چهل و پنجاه دارند و نمی بینند که وضعیت جهان امروز تغییر کرده است و دیگر این نوع نگاه به قدرت های جهانی صحیح نیست.

    پاسخحذف
  9. شلاق‌ها تنها بذر خشونت می‌کارند، همان طور که باتوم و شوکر و اشک‌آورها «آقایان بدانند اختلاف و دعوا هم اصولی دارد، بگذارید پلی باقی بماند، مطمئن باشید دیر یا زود به این پل برای برگشت نیاز خواهید داشت.»

    پاسخحذف
  10. در تمام مناطق بلوچستان، مسئولین را با پرسش‌هایی از این قبیل روبه‌رو می‌سازد:

    ـ چرا آمده‌اید؟
    ـ آیا به‌طور جدی قصد تغییر و اصلاحات در سیاست‌هایتان را دارید؟
    ـ چه شناختی از بلوچستان و به خصوص منطقه‌ای كه به آن آمده‌اید دارید؟
    ـ آیا از فقر و معضلات این منطقه تا چه درجه آگاه و بدان معترفید؟
    ـ آیا آمده‌اید تا تنها از مواهب نظام حكومتی برای مردم بگویید؟
    ـ آیا معترف به وجود فشارها و سركوب‌های امنیتی در بلوچستان(به‌خصوص عملكرد نهادهایی همانند اطلاعات و سپاه پاسداران) هستید؟
    ـ آیا به این معترف هستید كه بخش بزرگی از مشكلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم بلوچستان از سیاست‌ها و عملكردهای حكومت مركزی نشأت می‌گیرد؟

    و پرسش‌های بسیار دیگر. این جنبش طبیعتا از ارائه‌ی تقاضانامه و عجز و لابه در برابر مسئولین دوری خواهد گزید. ما به‌عنوان جوانان بلوچ به حقوق ملت‌مان واقفیم و به شیوه‌ای مصرانه همه‌ی این حقوق را خواستاریم.

    پاسخحذف
  11. فارسھا سرکردگان و قاچاقچیان موادمخدر شیشه

    فارسھا تهیه کنندگان، توزیع کنندگان و عوامل ترانزیت این ماده مخدر صنعتی هست فارسھا عوامل و سرکردگان باندهای تولید و ترانزیت موادمخدر شیشه با همکاری دستگاه فارس
    باندهای مافیایی فارسھا نسل جوان را هدف گرفته اند و به دنبال تمامی جوامع هستند.
    جامعه ای می تواند در مقابل سونامی موادمخدر فارسھا موفق باشد که نسبت به آن آگاهی کامل پیدا کند

    پاسخحذف
  12. هموطنم،
    آقا سانسورش نکنین لطفآ شاید چند نفر دیگه به عمق قهقرائی جائی که دارند توش "زندگی" میکنند پی ببرند! متاسفانه این فقط و فقط انحطاط روز افزون و فقر فرهنگی مردم ما رو به خودمون ( و جهانیان! ) نشون میده! یه مشت چرت و پرت به خوردمون دادن و خیلی ها هم بی چون و چرا همه رو باور دارن!

    پاسخحذف
  13. با سلام
    خدمت دوست عزیز bahoutt که در رابطه با این نوشته نظری داشتند باید بگویم که شما باید مسئله تنگ دستی مردم چه بلوچ و چه غیر بلوچ که مسئله درون ملتی است با مسئله تجزیه طلبی که جریانی استعماری و استکباری است را از هم جدا کنید و نباید مسئله فقر و تهی دستی که در تمامی دنیا وجود دارد را با آن قاطی کنید .در واقع تجزیه طلبی وضع فقر و تهی دستی را نه تنها کمتر نخواهد کرد بلکه بیشتر هم خواهد شد .زیرا دست استعمار گران پشتوانه این خواسته ی نا مشروع می باشد .
    از شما می خواهم که با بصیرت بیشتری و بدور از تعصب به مسائل پیرامون خود نگاه کنید .
    در پایان از دست اندرکاران وبلاگ سرزمین من که نوشته های بنده را منتشر می کنند کمال تشکر را دارم.
    عرفان عزیزی

    پاسخحذف
  14. در بین عکس ها یکی هست نوشته زاهدان ! من که بچه زاهدان هستم و تمام کوچه و پس کوچه های آن را حداقل یک بار رفته ام همچین جایی در آن وجود ندارد. اگر میخواهید مطلبی را اعلام کنید بهتر است درست و صادقانه باشد نه اینکه با هر ترفند خبیثانه ای سر مردم را شیره بمالید! زاهدانی
    توسط ناشناس

    پاسخحذف
  15. جمهوری استبدادی صفوی طی سه دهه گذشته با اعمال انواع فشارها و تبعیض ها و قتل و کشتار و شکنجه و محرومیت و آزار و اذیت روحی و از سویی ترفند و نیرنگ و حقه بازی و ادعاهای کاذب وحدت و تقریب گمان کرده که اهل سنت را به تسخیر خود درآورده است! غافل از اینکه مردم مظلوم اما مومن اهل سنت بیش از پیش بر عقیده و مقدسات خود چسبیده و به آن افتخار می کنند.

    پاسخحذف
  16. na nezam e sarmayedari ta zamani ke profit i to donya hast az ben miravad na motasefane afkar dostani mesle shoma ke fekr mikonid baghye chon mesle shoma fekr nemikonand pas dar eshtobahand . arezoye sarbolandie baloch o balochistan

    پاسخحذف
  17. مردی خری دید به گل در نشسته و صاحب خر از بیرون کشیدن آن درمانده. مساعدت را ( برای کمک کردن ) دست در دُم خر زده قُوَت کرد ( زور زد ). دُم از جای کنده آمد. فغان از صاحب خر برخاست که ” تاوان بده !” مرد به قصد فرار به کوچه یی دوید، بن بست یافت. خود را به خانه ایی درافکند. زنی آن جا کنار حوض خانه چیزی می شست و بار حمل داشت ( حامله بود ). از آن هیاهو و آواز در بترسید، بار بگذاشت ( سِقط کرد ). خانه خدا ( صاحبِ خانه ) نیز با صاحب خر هم آواز شد.مردِ گریزان بر بام خانه دوید. راهی نیافت، از بام به کوچه ایی فروجست که در آن طبیبی خانه داشت. جوانی پدر بیمارش را به انتظار نوبت در سایه دیوار خوابانده بود؛ مرد بر آن پیر بیمار فرود آمد، چنان که بیمار در حای بمُرد. پدر مُرده نیز به خانه خدای و صاحب خر پیوست !مَرد، هم چنان گریزان، در سر پیچ کوچه با یهودی رهگذر سینه به سینه شد و بر زمینش افکند. پاره چوبی در چشم یهودی رفت و کورش کرد. او نیز نالان و خونریزان به جمع متعاقبان پیوست !مردگریزان، به ستوه از این همه، خود را به خانه قاضی افکند که ” دخیلم! “. قاضی در آن ساعت با زن شاکیه خلوت کرده بود. چون رازش فاش دید، چاره رسوایی را در جانبداری از او یافت و چون از حال و حکایت او آگاه شد، مدعیان را به درون خواند . نخست از یهودی پرسید .گفت : این مسلمان یک چشم مرا نابینا کرده است. قصاص طلب می کنم . قاضی گفت : دَیتِ مسلمان بر یهودی نیمه بیش نیست. باید آن چشم دیگرت را نیز نابینا کند تا بتوان از او یک چشم برکند ! و چون یهودی سود خود را در انصراف از شکایت دید، به پنجاه دینار جریمه محکومش کرد ! جوانِ پدر مرده را پیش خواند . گفت : این مرد از بام بلند بر پدر بیمار من افتاد، هلاکش کرده است. به طلب قصاص او آمده ام. قاضی گفت : پدرت بیمار بوده است، و ارزش حیات بیمار نیمی از ارزش شخص سالم است. حکم عادلانه این است که پدر او را زیر همان دیوار بنشانیم و تو بر او فرود آیی، چنان که یک نیمه جانش را بستانی ! و جوانک را نیز که صلاح در گذشت دیده بود، به تأدیه سی دینار جریمه شکایت بی مورد محکوم کرد !چون نوبت به شوی آن زن رسید که از وحشت بار افکنده بود، گفت : قصاص شرعاً هنگامی جایز است که راهِ جبران مافات بسته باشد. حالی می توان آن زن را به حلال در فراش ( عقد ازدواج ) این مرد کرد تا کودکِ از دست رفته را جبران کند. طلاق را آماده باش ! مردک فغان برآورد و با قاضی جدال می کرد، که ناگاه صاحب خر برخاست و به جانب در دوید . قاضی آواز داد : هی ! بایست که اکنون نوبت توست ! صاحب خر هم چنان که می دوید فریاد کرد :مرا شکایتی نیست. محکم کاری را، به آوردن مردانی می روم که شهادت دهند خر مرا از کره گی دُم نبوده است.

    پاسخحذف

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید