۱۳۹۰ آذر ۱۱, جمعه

تابوی سنت بشکافیم و طرح تجدد براندازیم

 

دوستان اگر ما بخواهيم بلوچستاني اباد داشته باشبم و جامعه بلوچستان پيشرفت كند بايد سنت هاي غلط و تعصبات بی جا را حذف كنيم و سنت شكني كنيم .

بلوچستان منطقه ای است وسیع با جمعیتی محدود که اتفاقات عجیب و غریب در آن زیاد می افتد ، اتفاقاتی که اگر درست مورد ارزیابی قرار گیرند ریشه آن را در باورها و سنت هایی می بینیم که قرن ها بر این مردم تاخته اند ، مردمی که همیشه زمان ، این سنت را دوست و عزیز می پنداشته اند و هیچگاه از این موجود دوست داشتنی پرسشی نداشته اند ، روبرویش قرار نگرفته و از سود و زیانش سوال نکرده اند



سنت در جامعه بلوچ پیر و جوان نمی شناسد ، تحصیلکرده و بیسواد نمی داند ، بارها به چشم دیده ام در حوادثی که پیرمردی بیسواد به عنوان ریش سفید رأی به سازش داده و جوانی تحصیلکرده رأی به ادامه جنگ و دعوا داده و چه خون ها که از پس همین تصمیم جوان سنتی ریخته نشده ، از این موارد در بلوچستان بسیار اتفاق می افتد ، جوانانی که با تحصیلات عالیه از پیرمرد و ریش سفید رادیکال تر عمل می کنند و منجر به وقوع فاجعه ای اسف بار می شوند.

می دانم شکستن تابوهایی که به نام سنت بر جامعه ما حاکم است بسیار پر هزینه است و گاها" این هزینه به قیمت از دست دادن جان عزیزی در یک خانواده تمام می شود ، اما دل بستن و نشکستن این تابو هزینه ای بسیار بزرگتر دارد و نتیجه آن را در عدم توسعه یافتگی سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی منطقه می بینیم . جامعه ای که در افکار عصر حجر غرق شده و حاضر نیست برای بیرون آمدن از لاک خود تقلایی بکند ، مطمئنا" از صفحه روزگار محو می شود، در جامعه ای که هنوز به دنبال طایفه و قوم سردار است و برای نشان دادن قدرت طایفه خود همایش برگزار می کند نه تنها باید انتظار تحول نداشت بلکه باید در انتظار تباهی و نیستی نشست

بسیار تاسف می خورم وقتی جوانانی تحصیلکرده را می بینم که در برابر معضلات اجتماعی جو زده و رادیکال عمل می کنند و هنوز درک نکرده اند که دنیا به سوی جهانی شدن می رود و دهکده جهانی در حال شکل گرفتن است. در دهکده جهانی سیاه و سفید و مسلمان و غیر مسلمان بی معناست و فقط حرف از یکی شدن و برابری و مساوات است، ما چگونه می خواهیم در این دهکده صاحب خانه شویم و خود را به دیگر مردم چگونه معرفی می کنیم ؟ می گوییم ما از فلان طایفه هستیم و یا نه می گویم اجدامان این کارهای بزرگ را برای جامعه بشری انجام داده اند، بالفرض که این طور باشد، با کدام عدله آن را به اثبات برسانیم

حتي در جامعه بلوچستان اگر كسي كوچكترين انتقادي بكند ان را توهين ميدانند و هزارويك تهمت و برچسب به او ميزنند و كساني كه چشم خودرا بر روی حقیقت بسته اند و پیروی از فرهنگ امروزی و ترک برخی از سنتهای غلط گذشته را برابر با از دست دادن اصالت خود می دانند و تحت هیچ شرایطی حاضر به تغییر نخواهند بود.

به اميد روزي كه بلوچستاني سبز و اباد داشته باشم.




صدیق حسین زاده


۵ نظر:

  1. این پست را آقای صدیق حسین زادہ نوشتہ اند نہ آقای محمد رییسی۔لطفاً اصلاح نمایید۔

    پاسخحذف
  2. https://www.facebook.com/mohammad.raisi.m

    پاسخحذف
  3. http://hossein-zadeh.blogfa.com

    /تابوی سنت بشکافیم و طرح تجدد براندازیم
    بلوچستان منطقه ای است وسیع با جمعیتی محدود که اتفاقات عجیب و غریب در آن زیاد می افتد

    پاسخحذف
  4. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  5. مهمانپرست همچنین به نقش و جایگاه مردم در نظام اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: مردم ما با هوشیاری کامل تمام توطئه‌ها را خنثی می‌کند. ما ملتی با فرهنگ و تمدن هستیم بنابراین تمامی مسایل را از طریق قانون دنبال می‌کنیم ولی گویا دشمنان به دنبال تحریک کشورهای دیگر برای تجدید نظر در رابطه خود با ایران هستند.
    رجانیوز: ۴ اتحادیه بزرگ دانشجویی کشور با صدور اطلاعیه‌ای مشترک اقدام دانشجویان در تصرف سفارت انگلیس را سیلی آنان به رژیم بریتانیای حقیر عنوان کردند و اعلام داشتند که مشت‌های پولادین ملت‌ها در مقابله با استکبار جهانی در راه است.

    پاسخحذف

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید