۱۳۹۰ مهر ۱, جمعه

«چرا فکر می کنيد می توانيد در مقابل خامنه ای بايستيد؟»

محمود احمدی نژاد در نیویورک، سپتامبر ۲۰۱۱ عباس ميلانی، مورخ و کارشناس امور ايران در مطلبی در وب سايت «ديلی بيست» توصيه می کند که رسانه ها با طرح سئوالاتی مهم نگذارند که محمود احمدی نژاد مثل هميشه با دروغ و فريبکاری فضای تبليغاتی را به نفع خود مديريت کند.



به نوشته عباس ميلانی، رييس جمهور ايران که به شکل خودخواهانه و فجيعی به توجه رسانه ها معتاد است در سفرهای خود به نيويورک همواره مسائلی مثل غيرواقعی بودن هولوکاست، دخالت دولت آمريکا در حملات يازدهم سپتامبر و يا ادعاهای خود مربوط به وجود دمکراسی در ايران را تکرار می کند.



تقريبا تمامی رسانه های آمريکايی برای انجام مصاحبه ای با وی رقابت می کنند. مشاوران احمدی نژاد بر اساس سابقه مصاحبه های قبلی فقط به آن بخش از رسانه ها امکان مصاحبه می دهند که در گذشته از طرح سئوالات صريح و به چالش کشيدن وی پرهيز کرده اند. درعين حال حميد مولانا يک پروفسور بازنشسته که قبلا در آمريکا بوده از جمله مشاوران مطبوعاتی اوست.



عباس ميلانی يادآوری می کند که اين بار محمود احمدی نژاد با دست های بسته به نيويورک می آيد. حتی ممکن است در اين هفته توسط مجلس ايران مورد استيضاح قرار بگيرد. اين بار زمان آن فرا رسيده تا رسانه ها سئوالات خود را بدون هيچگونه هراسی از احتمال تلافی جويی توسط احمدی نژاد مطرح کنند چون هيچ بعيد نيست که اين آخرين سفر احمدی نژاد به نيويورک باشد. احمدی نژاد نقش چندانی در تعيين سياست های هسته ای ايران ندارد و جناح فاسد و حلقه نزديکان وی که در پی اعمال قدرت انحصاری خود هستند، بايد افشاء شوند.



عباس ميلانی در ادامه مطلب خود در وب سايت « ديلی بيست » طرح اين ده پرسش را برای به چالش کشيدن محمود احمدی نژاد پيشنهاد می کند.



۱-دولت شما با شعار مبارزه با فساد مالی و مبارزه با امتيازات ويژه افراد صاحب نفوذ روی کار آمد. اما اکنون دستگاه قضايی، مجلس ، رسانه ها و حتی برادر خود شما دولت را متهم می کنند که فاسد ترين دولت پس از انقلاب اسلامی است.



اسفنديار رحيم مشايی، پدر عروس شما، ۱۳ مقام کليدی دارد و ميلياردها دلار از اموال و بودجه دولت در اختيار اوست. او اکنون متهم شده است به مشارکت در اختلاس سه ميليارد دلاری بانک صادرات و قاچاق اشياء عتيقه و ميراث فرهنگی ايران. بسياری از مقامات حکومتی و حتی برادر شما، حلقه نزديک مشاوران شما را متهم کرده اند به رمالی و جادوگری. پاسخ شما به اين اتهامات چيست؟



۲-به هنگام روی کارآمدن نظام جمهوری اسلامی، تمام شاخص های اقتصادی- اجتماعی جامعه ايران، از نرخ رشد اقتصادی گرفته تا ميزان عمر متوسط با شاخص های کشوری مثل ترکيه برابر بود.



اکنون ترکيه دارای يکی از سريعترين اقتصادهای روبه رشد جهان است و ايران يک شريک اقتصادی کوچک اين کشور تلقی می شود. آيا آمارها و شاخص های اقتصادی- اجتماعی در ايران ، مثل نرخ رشد اقتصادی، بيکاری و تورم آنقدر فاجعه بار و نگران کننده اند که شما دستور داده ايد اين اطلاعات منتشر نشود؟



۳-شما همواره مدعی شده ايد که در ايران هيچ کس به خاطر عقايد سياسی خود زندانی نمی شود. اما در حال حاضر دو رقيب شما در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۹ قريب به شش ماه در حبس خانگی هستند و تاکنون هيچ اعلام جرمی عليه آنان صورت نگرفته است.



دهها نفر از روزنامه نگاران، فعالين سياسی و روشنفکران ديگر نيز همين وضعيت را داشته و يا دارند. همين هفته پيش بود که حکم ۵۰ ضرب شلاق يک دانشجوی رشته دکترای جامعه شناسی که از فعالان ستاد ميرحسن موسوی بوده به صورت نمادين در زندان اوين اجرا شد. شما اين اخبار و ادعاها را تکديب می کنيد؟



۴-پاسخ شما به موارد سرکوب و آزار پيروان ساير اديان و آيين های مذهبی مثل دراويش گنابادی، پيروان اهل سنت، و بهاييان چيست؟ در دوران رياست جمهوری شما تعداد زيادی از رهبران وفعالين جامعه بهاييان ايران و همينطور دراويش گنابادی بازداشت، محاکمه و زندانی شده اند. تعدادی از مساجد اهل سنت ويران و يا تعطيل شده و روحانيون اين مذهب در برخی از شهرهای ايران حق برگزاری نماز جماعت و ساير آيين های مذهبی را ندارند.



۵-منتقدان شما، که اکنون رسانه های نزديک به سپاه پاسداران ( مثل جهان و جوان) و همينطور رسانه های نزديک به آيت الله خامنه ای مثل روزنامه های جمهوری اسلامی و کيهان را نيز شامل می شوند، شما را متهم کرده اند که با جنجال به پا کردن در جريان سفر خود به نيويورک قصد داريد توجه را از مشکلاتی که متحدان و مشاوران شما در ايران با آن روبرو هستند منحرف سازيد.



آيا به اين دليل است که شما قصد داريد موضوع اشغال بخش هايی از خاک ايران توسط متفقين در طول جنگ جهانی دوم را مطرح کنيد؟



۶-واکنش شما به اين واقعيت تازيخی چيست که در سال های آستانه جنگ جهانی دوم بسياری از روحانيون ايرانی با تبليغات نازی ها همکاری کرده و حتی از مفتی بيت المقدس که با نازی ها همکاری می کرد، حمايت کردند؟



۷-دولت شما به فجايع زيست محيطی که در ايران روی داده است کاملا بی توجه بوده. رودخانه زاينده رود در اصفهان کاملا خشک شده، روند خشک شدن درياچه اورميه زندگی صدها هزار نفر از مردم را که در آن منطقه زندگی می کنند به خطر انداخته است. چرا شما با وجود سفرهای مکرر خود به نقاط مختلف کشور به اين مشکلات مهم هيچ توجهی نداريد؟



۸-شواهد و موارد بيشتری از تاکيد دولت شما بر تفکيک جنسيتی در ايران و به خصوص در محيط های آموزشی و دانشگاهی ديده می شود. در عين حال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مجلس ايران با تصويب قوانينی قصد دارد ميزان ورود زنان به مرحله آموزش عالی را محدود کند. شما در اين مورد چه می گوييد؟



۹-بر اساس نظرسنجی تازه ای که توسط موسسه « زاگبی» انجام شده ايران فقط از ۱۴ درصد از حمايت مردم کشورهای مسلمان برخوردار است. در حاليکه مدل حکومتی ترکيه يعنی يک نظام سکولار و دمکراتيک در يک کشور مسلمان از حمايت فراوانی برخوردار است. در شرايطی که مدل حکومتی ترکيه محبوبيت بيشتری پيدا کرده، آيت الله علی سيستانی عالی ترين مرجع شيعيان در جهان با استقرار يک نظام اسلامی در عراق مخالف است و رو به زوال بودن حکومت ديکتاتوری بشار اسد در سوريه ، فکر می کنيد که آينده نظام سياسی مبتنی بر ولايت مطلقه در ايران چه خواهد بود؟



۱۰-آيا فکر می کنيد که قبل از پايان دوره رياست جمهوری شما مورد استيضاح قرار خواهيد گرفت؟ شما بارها تهديد کرده ايد که اگر منتقدان شما از خط قرمز عبور کنند دست به اقدام خواهيد زد. اين خطوط قرمز کدامند و در صورت اقدام شما در نظر داريد چه واکنش هايی نشان دهيد؟ چرا فکر می کنيد که می توانيد در مقابل آيت الله خامنه ای و سپاه پاسداران بايستيد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید