۱۳۹۱ آبان ۱۰, چهارشنبه

مرزهای آتش افروز بلوچستان،، بسیاری از قبایل و فامیلهای بلوچ بین سه کشور پاکستان، ایران، افغانستان تقسیم بوده جدا ساختن آنها از همدیگر چون ربودن کودک از آغوش مادرش است!


در گوشه و کنار جهان؛ از قلب چین گرفته تا کنارههای هند و کشمیر تا مرزهای ترکیه، آرامگاههای برخی از صوفیان زنده دل رهگذری را مییابی که به اسبابی گوناگون چون قتل و غارت مغولها، دیکتاتوری صفوی شیعه، و یا عشق دعوت بسوی ایمان آنها را از خانه و دیارشان بدین کرانههای دور دست آورده است. نه مرزبانی بوده تا جلوی راهشان را بگیرد و نه مرزهای فولادی که سد راه کوچشان گردد!

جهان غرب با ابتکارات سیاسی و فنهای مدیریت نوین در تلاش است از هر روزنه امیدی برای برداشتن مرزهای جغرافیایی، و تنگ کردن دایره مفهوم کشور در فضای سیاسی و تنفیذی استفاده کند. آنها درک کردهاند شیوه اداره مملکت در چهار دیواری مرزها فضای حرکت اقتصاد و فرهنگ و حتی سیاست را بسیار تنگ میگرداند.

ترکیه از جمله کشورهای جهان سوم این واقعیت را درک کرده، در مدت زمان بسیار کوتاهی اجراءات ویزا را با بیش از 71 کشور جهان برداشت. البته بهای شهروندی در ترکیه بسیار بالاست، بطوری که هر شهروند ترکی به مجرد بازنشسته شدن صاحب گذرنامه دیپلوماسی میشود تا بتواند به تمام کشورهای جهان بدون روادید یا ویزا سفر کند!
نظری کوتاه به لغو ویزا در بین کشورهای جهان، بیانگر تنگ نظری و سوء مدیریت و عدم درایت و کفایت سردمداران کشور ماست!
براساس رتبه بندی موسسه هادلی برای سال 2008، شهروندان دانمارک، فنلاند، ایرلند و پرتغال دارای بیشترین آزادی های سفر هستند به نحوی که می توانند آزادانه به 157 کشور (برای دانمارک) و 156 کشور (برای فنلاند، ایرلند و پرتغال) جهان سفر کنند.
در مقابل افغانستان، عراق، ایران، پاکستان و کره شمالی در قعر جدول این رتبه بندی قرار دارند. در این میان ایرانی ها مشترکاً با پاکستانی ها از توان سفر به 25 کشور جهان بدون ویزا برخوردار هستند که از این نظر بالاتر از عراقی ها (23 کشور) و افغان ها(22 کشور) در رتبه 87 جهانی قرار گرفته اند.
سران کشور عزیزمان که در برجهای عاجی تهران بسر میبرند، و از وضع اقتصادی سیاسی و امنیتی مرزهای کشور بکلی بیگانه بوده، در جهل مرکبی از بافت بومی مناطق مرز نشین غوطه ورند. از مدت زمان مدیدی در پی برپایی دیواری عازل چون دیوار فولادی که اسرائیل را از مناطق فلسطین نشین جدا میکند بودند. ولی فساد اداری و بالا کشیدن هزینههای اجرایی توسط مسئولین همان بدی بود که خیر منطقه در آن نهفته بود.
پس از بیش از دو دهه کار و هزینه هنگفت امروز این دیوار تا حدود زیادی برپا شده است. مرز 987 کیلومتری ایران و پاکستان که دو منطقه بلوچستان شرقی و غربی را از هم جدا میکند در مناطقی با دیواری بلند و سترگ، و در مناطقی دیگر با چاله 5 در 7 متری، و در مواردی با سیم خاردار به کلی بسته شده است.
اولا سران عاج نشین مملکت در تهران از وضع فلاکت بار اقتصاد در بلوچستان به کلی غافلند. منطقهای که در فقر و بدبختی و عقبماندگی با بسیاری از مناطق کشورهای فقیر آفریقا در رقابت است!
دوما این مدیران بیدرایت از تصور بافت منطقه نیز بکلی دورند؛ اینها نمیدانند که نیمی از بلوچهای ساکن کراچی مثلا ایرانی تبارند! و هزارها بلوچ دو طرف مرز با هم روابط اجتماعی بسیار نزدیکی دارند. آمار خانوادههایی که پدر بلوچ ایرانی و مادر بلوچ پاکستانی یا بر عکس باشد رقم بسیار بالایی است. هیچ بلوچی در طرفی از مرز نیست که با آنسوی مرز روابط فامیلی نداشته باشد. بسیاری از قبایل و فامیلهای بلوچ بین سه کشور پاکستان، ایران، افغانستان تقسیم بوده جدا ساختن آنها از همدیگر چون ربودن کودک از آغوش مادرش است!
شاید مرز سازان بیکفایت با چشمان خود دیده باشند روستاهایی که مرز جغرافیایی از وسط آنها گذشته، تنور مشترکشان را به یکی از دو کشور ایران و پاکستان داده، نه تنها نیمی از فامیل را از تنور محروم ساخته، بلکه چه بسا مردها را از دیدن زنهایشان و کودکان را از آغوش مهر مادر ربوده است!
شاید این دولتمردان بی درایت خطورت این سیاست خود را در حال حاضر درک نکنند. ولی این طلسم سیاسیای که پدر را از فرزندانش، و مادر را از جگر گوشههایش جدا کرده، به رابطه بسیار صمیمی و بافت اجتماعی بسیار قوی بلوچهایی که چون آتشفشان تفتان خاموش به نظر میآیند خنجر زده، بدون شک در مدت زمان کوتاهی آنها را از آتشفشان نیمه فعال به سلاحی خطرناکتر از بمب هستهای تبدیل خواهد کرد.
بلوچها بطور عموم ملتی بسیار نرمخو و در لطافت چون نسیم صبحگاهی و در کرم و سخاوت بیشتر به دریایی آرام میمانند. ولی هرگاه گردبادهای نادان سعی کنند با زور بازو خود را بر آنها تحمیل کنند. موجهای هولناک بلوچان سونامی بسیار وحشتناکی ببار خواهد آورد. اگر دولتمردان بیدرایت و غافل تهران که ناشیانه با دم شیر بازی میکنند واقعیت منطقه را درک نکنند بزودی بلوچستان شاهد قدرت گرفتن حرکتهای تجزیه طلبانه شده میتواند تمامی کشور را به آتش کشیده، همه میهن عزیزمان را در داغ فقر و ناامنیتی با خود همکلاس سازد.
دکتر سعید محمدی – زاهدان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید