۱۳۹۱ مهر ۲۵, سه‌شنبه

واکنش رفسنجانی به اتهام 'خوراندن جام زهر' به آیت الله‌خمینی

هاشمی رفسنجانی

برخی منتقدان محافظه کار هاشمی رفسنجانی، او را به "خوراندن جام زهر" به رهبر سابق ایران متهم می کنند.اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به انتقاد شدید از افرادی پرداخت که به دنبال "مقصر تراشی برای پایان جنگ" و یافتن "مقصران خوراندن جام زهر" به آیت الله خمینی هستند.پایگاه اطلاع رسانی اکبر هاشمی رفسنجانی، در مطلبی که دوشنبه ۲۴ مهر (۱۵ اکتبر) منتشر کرده، این افراد را کسانی دانسته که در دوران جنگ "یا حضور نداشتند یا خوف حضور داشتند و در حاشیه بودند" و آیت الله خمینی را نیز نمی شناسند.اظهارات فوق، در واکنش به اتهاماتی مطرح می شود که از سوی برخی از محافظه کاران منتقد اکبر هاشمی رفسنجانی، در مورد نقش وی در پایان دادن به جنگ با عراق عنوان شده است.
این منتقدان، مدعی آمادگی ایران برای ادامه جنگ بعد از سال ۱۳۶۷ هستند و کسانی چون اکبر هاشمی رفسنجانی جانشین فرمانده کل قوا در زمان جنگ و میرحسین موسوی نخست وزیر دوران آیت الله خمینی را متهم می کنند که رهبر سابق ایران را وادار کرده اند تا آتش بس با عراق را بپذیرد.
بحث در مورد تحولات منتهی به پذیرش آتش بس توسط آیت الله خمینی، که توسط وی "نوشیدن جام زهر" توصیف شد، در ماه های اخیر و به موازات افزایش فشارهای بین المللی بر ایران بر سر برنامه هسته ای، در سطح نشریات این کشور بالا گرفته است.
یکی از اظهارنظرهای خبرساز در این زمینه، دو هفته پیش در سایت دفتر نشر آثار آیت الله خامنه ای منتشر شد که ضمن دفاع از پذیرش قطعنامه آتش بس توسط رهبر سابق ایران، تاکید داشت کسانی که در برداشت خود از این اقدام "تعجیل می‌کنند، سخت در اشتباهند".
این سایت، در مطلبی به نوشته محی الدین حائری شیرازی، امام جمعه سابق شیراز، با تاکید بر اینکه "امتحان امت در مساله‌ اطاعت از امامت جزو مقدمات ظهور است"، صلح با عراق را "پیروزی" دانست و نوشت: "امام راحل مثل امام مجتبی علیه‌السلام جام زهر را نوشید و با صدام صلح کرد."
اکبر هاشمی رفسنجانی، در بخشی دیگر از اظهارات اخیر خود که در جمع عده ای از "مدیران ارشد صنایع غذایی کشور" مطرح شده، "توسعه و پیشرفت مادی و معنوی" را بدون "تعامل و همکاری بین‌المللی غیرممکن" خوانده است.
وی با تاکید بر اهمیت "همزیستی مسالمت‌آمیز و عدم دشمن‌تراشی" گفته است: "ما هیچ کشوری سر جنگ نداریم و نیازی هم به درگیری نداریم."
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین "اعلام آمادگی برای شفاف‌سازی در انرژی هسته‌ای" را ضروری دانسته و گفته است این کار "از یک سو موجب جلب حمایت ملت‌های آزاده و بی‌طرف شده و از سوی دیگر دشمنان را برای زورگویی بیشتر به جمهوری اسلامی ایران خلع سلاح خواهد کرد".

خاطرات خبر ساز هاشمی رفسنجانی

بسیاری از انتقادهای محافظه کاران به نقش آقای رفسنجانی در پایان جنگ ایران و عراق، در واکنش به خاطرات منتشر شده از او راجع به تحولات سال های پایانی جنگ مطرح شده است.
دفاتر خاطرات روزانه آقای هاشمی رفسنجانی، از سال ها پیش به کوشش عده ای از نزدیکان او منتشر می شود و آخرین شماره این خاطرات که انتشار یافته، مربوط به سال ۱۳۶۸، سال آغاز رهبری آیت الله خامنه ای بوده است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هدف از تلاش برای ثبت "۳۰ سال" خاطرات خود را "حفظ تاریخ انقلاب" از "گزند تاریخ نگاری نااهلان انقلاب" دانسته است.
به گفته اکبر هاشمی رفسنجانی، تصمیم به پایان جنگ با عراق با اجماع مقام های اصلی حکومت ایران، شامل فرماندهان نظامی و مسئولان ارشد قوای سه گانه (از جمله رئیس جمهور وقت آقای خامنه ای) صورت گرفته است.
مطابق خاطرات منتشر شده آقای رفسنجانی، آیت الله خمینی پس از آن تصمیم به "نوشیدن جام زهر" گرفت که گزارش های رسیده به او از دستگاه های مختلف حکومتی ایران، بر پایان توان کشور برای ادامه جنگ با عراق تاکید داشت.
محسن هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی و مسئول انتشار خاطرات وی، در اردیبهشت ۱۳۹۰ گفته بود که خاطرات پدرش قبل از انتشار، به تایید رهبر جمهوری اسلامی و نیز دفتر نشر آثار آیت الله خمینی می رسد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید