۱۳۹۱ آبان ۱, دوشنبه

صبح امروز ۱۰ نفر در ایران اعدام شدند



مدافعان حقوق بشر بارها به صدور و اجرای حکم اعدام در ایران اعتراض کرده‌اند
براساس اعلام دادسرای عمومی و انقلاب تهران، صبح امروز (دوشنبه، اول آبان) حکم اعدام ۱۰ نفر در ایران اجرا شده است.

گفته شده است که این ۱۰ نفر عضو دو باند بزرگ قاچاق مواد مخدر بودند و در مجموع بیش ار دو تن مواد مخدر از نوع تریاک و شیشه از آنها کشف شده بود.
دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای اسامی این افراد را فرشید رستمی، فرهاد مشهدی ابوالقاسم، علی درویشی، عباس عباسی نمکی، سعید صدیقی، حمید ربیعی، محمدعلی ربیعی، علیرضا مولایی، اسحاق لورگی و یوسف پرمر اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است که برخی از این افراد "از محل قاچاق و فروش مواد مخدر، گردش مالی چندین میلیارد تومانی در حساب‌های بانکی خود داشتند و چندین شرکت نیز در داخل و خارج برای پوشش اقدامات مجرمانه خود تاسیس کرده بودند."
دادسرای عمومی و انقلاب تهران اضافه کرد: این افراد "مبادرت به خرید املاک متعدد در نقاط گران‌قیمت شهر تهران و چندین دستگاه خودروی چندصد میلیون تومانی نیز کرده بودند که براساس حکم دادگاه، همگی مصادره و ضبط شد."
همچنین در این اطلاعیه آمده است که در طول روند محاکمه این افراد وکلایشان حضور داشته‌اند.
پیش از این، نهادهای فعال در زمینه حقوق بشر نسبت به اجرای حکم اعدام این افراد هشدار داده و گفته بودند که تعدادی از آنها "در زمان بازداشت برای اعتراف تحت شکنجه بودند و از یک دادرسی عادلانه برخوردار نبوده‌اند."
ولی الله صدیقی، برادر سعید صدیقی که امروز صبح اعدام شد، مهرماه امسال در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی، با رد اتهاماتی که در ارتباط با قاچاق مواد مخدر علیه برادرش مطرح شده‌اند، گفت: مدارک محکمی وجود دارد که او هیچ گناهی ندارد.
مجید صدیقی برادر دیگر سعید صدیقی نیز روز چهارشنبه، ۱۹ مهرماه، ساعاتی پس از گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی درباره وضعیت برادرش در ایران بازداشت شد.
با انتشار گزارش‌هایی از احتمال اعدام این افراد در روز شنبه، ۲۲ مهرماه نیز سه گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای از ایران خواستند تا اعدام آنها را متوقف کند.
گفته شد که اجرای این احکام به دلیل اطلاع‌رسانی گسترده و واکنش‌های بین المللی تعلیق شده است، ولی روز یکشنبه، ۳۰ مهر، به خانواده‌های این ۱۰ نفر گفته شد که برای آخرین ملاقات (پیش از اعدام) به دیدار بستگانشان بروند.
گزارشگران سازمان ملل متحد و سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر بارها صدور و اجرای حکم اعدام در ایران را محکوم کرده‌اند.
عفو بین‌الملل، از سازمان‌های مدافع حقوق بشر اعلام کرده است که از ابتدای سال جاری میلادی تا اواسط ماه اکتبر ۳۴۴ نفر در ایران اعدام شده‌اند که ۱۳۵ مورد از آن به طور رسمی اعلام نشده است.
بنا بر این گزارش، بیشتر اعدام‌شدگان در ایران، از متهمان جرائم مربوط به مواد مخدر بوده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید