۱۳۹۱ آبان ۱, دوشنبه

احمدی‌نژاد: از نقض قانون اساسی در قوه قضائیه نگرانم ,

محمود احمدی نژاد و صادق لاریجانی

آقای احمدی نژاد در ماه های اخیر روابط پر تنشی با برادران لاریجانی، روسای قوای مقننه و قضائیه ایران داشته استدر پی اظهارات مقامات قوه قضائیه ایران که بازدید رئیس جمهور از زندان اوین را به "مصلحت" ندانسته بودند، محمود احمدی نژاد در نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی تاکید کرد که "مطمئنا با سرکشی از زندانها و برخی دادگاه ها" نحوه اجرای قانون اساسی و "رعایت حقوق اساسی ملت" را بررسی خواهد کرد.
آقای احمدی نژاد با اشاره به شماری از اصول قانون اساسی که ناظر بر مسئولیت های قوه قضائیه و وظایف رئیس جمهور است، اعلام کرد: "مصمم به اجرای کامل قانون اساسی و اصلاح اساسی و ریشه ای امور کشور هستم و مطمئناً با سرکشی از زندانها و برخی دادگاهها نحوه اجرای اصول قانون اساسی و رعایت حقوق اساسی ملت را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را به ملت بزرگ و مقام معظم رهبری تقدیم خواهم کرد".

آقای احمدی نژاد در نامه خود نوشته که از نحوه اجرای قانون اساسی "از سوی ریاست قوه قضائیه" نگران است و افزود: "در اصول قانون اساسی لزوم اجازه یا موافقت و یا مصلحت اندیشی قوه قضائیه در اجرای وظایف قانونی رئیس جمهوری پیش‌بینی نشده است."
آقای احمدی نژاد در ادامه این نامه آورده است: "در حالی که جنابعالی به آسانی به رئیس جمهوری که نماینده ملت و مجری قانون اساسی است اتهام می زنید، آیا می توان برای آحاد مردم که پشتیبان خاصی جز خداوند ندارند امنیت قضایی متصور بود؟ آیا به نظر جنابعالی اجرای اصول قانون اساسی می تواند تحت تاثیر سالهای مختلف مسئولیت یک مسئول متوقف و یا دگرگون شود؟ آیا باید پذیرفت که بسیاری از رفتارها و مواضع در قوه قضائیه تحت تاثیر حوادث سیاسی است؟"
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران دیروز یکشنبه ۳۰ آبان در مورد تقاضای رئیس جمهوری ایران برای بازدید از زندان اوین، به خبرنگاران گفت، با توجه به اینکه چنین تقاضایی در بیش از هفت سال که از دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد گذشته، سابقه نداشته است، "ممکن است ذهن مردم به این سمت برود که اکنون مگر مسئله اصلی بازار، گرانی، کنترل ارز و تحریم نیست؟ لذا ممکن است شائبه سیاسی ایجاد شود".
رئیس جمهوری در پاسخ به این اظهارات گفت "به استناد کدام اصل از اصول قانون اساسی، جنابعالی (رئیس قوه قضائیه) می‌توانید امری را تفسیر سیاسی کنید و مانع از اجرای قانون اساسی شوید؟ آیا به عنوان رئیس قوه قضائیه می‌توانید به استناد تشخیص سیاسی خود حکمی صادر کنید؟"

'حمایت از مجرم'

قصد آقای احمدی‌نژاد برای بازدید از زندان اوین پس از آن اعلام شد که علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی او برای اجرای مجازات به اوین منتقل شد.
آقای اژه‌ای با اشاره به زندانی بودن آقای جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور گفته بود با توجه به این که "یکی از منتسبین" محمود احمدی‌نژاد در زندان اوین است، بازدید او از این زندان، شائبه سیاسی ایجاد می‌کند.
اما آقای احمدی نژاد با انتقاد از این نوع برخورد با اعلام اینکه به او اتهام "حمایت از مجرم" زده شده، نوشته است: "گرچه اینجانب حکم علیه آقای جوانفکر را بر خلاف عدالت می دانم ولیکن محاکمه تمام شده و ایشان در حال تحمل مجازات است. چگونه ممکن است سرکشی به زندان، حمایت از مجرم تلقی شود. به علاوه شما از کجا می دانید که دیدار با ایشان در برنامه کاری اینجانب بوده است."
آقای جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور و مدیرعامل خبرگزاری رسمی ایران روز پنجم مهرماه و همزمان با سفر آقای احمدی نژاد به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل بازداشت و برای گذراندن محکومیت شش ماهه اش به زندان اوین منتقل شد.
منتقدان دولت می گویند که درخواست آقای احمدی نژاد برای بازدید از زندان اوین به دلیل زندانی شدن آقای جوانفکر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید