۱۳۹۱ مهر ۲۳, یکشنبه

احمد توکلی خواستار ارسال پرونده تخلفات احمدی نژاد به قوه قضائیه شد


احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی ایران ، خواستار ارسال پرونده تخلفات محمود احمدی نژاد رئیس جمهور این کشور ، به قوه قضائیه شد. 

توکلی شنبه 13-10-2012 در مصاحبه با خبرگزاری "مهر"در خصوص طرح سئوال از رئیس دولت در مجلس نهم گفت: "سئوال از احمدی نژاد حق نمایندگان است و نمایندگانی که این طرح را امضا کرده اند از حق خود برای کنترل تخلفات قوه مجریه استفاده کرده اند و از حیث قانونی هیچ ایرادی به آنها وارد نیست."



طرح سوال از محمود احمدی نژاد با 102 امضا ، تسلیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شده است. مسائل اقتصادی ایران بویژه نوسانات در بازار ارز، محور سوال مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

احمد توکلی با بیان اینکه به دو دلیل موافق طرح سئوال از احمدی نژاد در مجلس نیستم ادامه داد: "احمدی نژاد نشان داد رفتار معقول متناسب با منافع ملی در شرایط سئوال ندارد و چون بخشی از سئوال نمایندگان مربوط به نوسانات بازار ارز است امکان دارد اظهارت وی به بی اعتمادی موجود دامن بزند و کار را سخت تر کند."

در صورت به جریان افتادن این طرح، محمود احمدی نژاد برای دومین بار به منظور پاسخ به سئوال نمایندگان در جلسه مجلس حاضر خواهد شد. جلسه پیشین سئوال از احمدی نژاد اسفند ماه سال گذشته برگزار شد.

نوع پاسخ های احمدی نژاد به سوال های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حضور پیشین خود، انتقادهای فراوانی به همراه داشت. بسیاری از نمایندگان او را به "دست انداختن" مجلس متهم کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: "احمدی نژاد عرف و شان را رعایت نمی کند و با اظهارت خود باعث می شود تنش های سیاسی جامعه بیشتر شود، چون بازار ارز به تنش های سیاسی حساس است امکان دارد آسیب اقتصادی بیشتری را متوجه مردم کند."

توکلی پیشنهاد داد: "بهتر بود نمایندگان با استناد به ماده 233 و بند 6 ماده 33 آیین نامه داخلی رئیس جمهور را برای ارائه توضیحات در خصوص سئوالات شان به کمیسیون های مربوطه دعوت می کردند تا مباحث در کمیسیون به صورت کارشناسانه بررسی شود و فضاسازی های رسانه ای کمتر باشد."

وی ادامه داد : "در صورت اجرای این پیشنهاد پس از بررسی موضوعات با حضور احمدی نژاد و یا نماینده اش در کمیسیون ها گزارشی با رعایت مصالح بازار ارز در این خصوص در صحن علنی مجلس قرائت می شود و نمایندگان می توانند با رای خود پرونده تخلفات وی را به قوه قضائیه بفرستند."

بر اساس مواد مربوط به سئوال از رئیس دولت در آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سئوالات نمایندگان از رئیس قوه مجریه پس از توضیحات وی در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته می شود و در صورت قانع نشدن نمایندگان از توضیحات سئوالات به قوه قضائیه ارسال می شود.

همچنین بر اساس ماده 233 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در صورتی که مجلس در مورد احمدی نژاد یا هر یک از وزیران سه نوبت رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

بر اساس اصلاحاتی که در آیین نامه داخلی مجلس در خصوص نحوه سئوال از رئیس دولت نیز بوجود آمد چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه سئوال از پاسخ رئیس ‌دولت به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می ‌شود.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید