۱۳۹۱ آبان ۱۱, پنجشنبه

به دلیل عدم اعتماد به آینده اقتصادی کشور ایرانیان با فرار از ریال به طلای ترکیه روی می آورند


وخامت و آشفتگی مستمر ارزش ریال در ایران باعث افزایش تقاضای خرید طلا توسط مردم این کشور شده است. بسیاری از ایرانیان برای حفظ پس انداز خود به خرید طلا و نگهداری آن روی آورده اند .این وضعیت بازار فروش طلا در ترکیه را که عمده ترین صادره کننده به ایران است ، رونق بخشیده است.

ارزش برابری ریال ایرانی با دلار آمریکا در سال جاری به شدت کاهش یافته به طوری که بهای ارز رسمی ایران به بیش از هفتاد درصد در مقابل دلار پایین آمده است.البته وضعیت در برابر ارزهای خارجی دیگر مانند یورو، پوند و ین نیز بر همین منوال است.



آخرین اطلاعات منتشره در ماه سپتامبر درباره تجارت طلا در جهان نشان می دهد که ترکیه به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده طلا در جهان شناخته شده است.

ترکیه در ماه سپتامبر گذشته با فروش مبلغ 1.6 میلیارد دلار آمریکایی توانست مقام اول در جهان را کسب کند و پس از آن امارات متحده عربی با فروش 1.4 میلیارد دلار طلا مقام دوم را در جهان به خود اختصاص داد و پس از آن آلمان نیز در ماه سپتامبر با فروش 1.1 میلیارد دلاربه مقام سوم بعد از ترکیه و امارات متحده عربی دست یافت.

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز عامل بالارفتن سطح صادرات و فروش طلا در این کشورها را در آشفتگی وضعیت ارزی ایران و سقوط بی سابقه قیمت ریال جستجو کرده است.

این روزنامه در مقاله ای با پرداختن به علت افزایش فروش طلا می نویسد، سقوط ناگهانی ارزش ریال و عدم موفقیت دولت ایران در تثبیت قیمت دلار، باعث بی اعتمادی مردم و بازرگانان ایرانی به معامله با ریال شده و در نتیجه روی آوردن آنها به طلا برای نگهداری وثبات پس اندازهایشان در برابر ارز خارجی شده است. 

به نوشته این روزنامه، تحولات غیر منتظره ای که در بازار ارز ایران به وقوع پیوسته باعث رونق بازار طلا در ترکیه شده است.

روزنامه یادشده در گزارش خود می افزاید عدم اعتماد مردم ایران به وضعیت اقتصادی کشورشان و احتمال آشفتگی هر چه بیشتر آن، باعث شده است که مردم به خرید طلا به عنوان پناهگاهی مطمئن تر جهت پس انداز روی آورند.

این روزنامه بریتانیایی پیش بینی کرده است که اقتصاد ایران در ماههای آینده شاهد آشفتگی و فروریزی بیشتری خواهد بود. وعلت آن را خالی شدن سریع ذخیره ارز خارجی ارزیابی کرده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید