۱۳۹۱ آبان ۱۶, سه‌شنبه

دستگاه امنیتی سوریه دفاتر حماس را پلمپ کرد


دستگاه امنیتی سوریه دفاتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در این کشور را پلمپ کرد.
پیش از این مقامات سوریه به دلیل مواضع رهبران حماس در مورد تحولات جاری در این کشور بارها آنها را تحت فشار قرار داده بودند و در نهایت رهبران و عناصر مهم این گروه به مصر و اردن منتقل شدند.
گروه حماس از انقلاب سوریه اعلام حمایت کرده است و از کشتار مردم این کشور نیز انتقاد کرده بود.


اقدام دستگاه امنتیتی سوریه نشان می دهد که این دو همپیمان سابق تا چه حد از یکدیگر فاصله گرفته اند. 
حماس از آغاز انقلاب سوریه از مردم این کشور حمایت کرده بود. موضع حماس نه تنها رژیم سوریه بلکه تهران را نیز غافلگیر کرده است.
رژیم اسد پس از خروج خالد مشعل از دمشق تلاش کرد دیگر اعضای دفتر سیاسی این گروه را جذب کند اما مواضع اعلام شده توسط اسماعیل هنیه در عید قربان و درخواست وی از بشار اسد برای دست کشیدن از اقدام علیه مردم سوریه همه امیدها را از بین برد و نشان داد رهبران حماس موضع مشترکی نسبت به تحولات جاری دارند و تصمیم گرفته اند به محور سوریه بازنگردند.
حماس از نیمه دهه 90 قرن گذشته فعالیت سیاسی و حتی نظامی خویش را در دمشق متمرکز کرد و به یکی از همپیانان اساسی "محور مقاومت" شامل تهران ، دمشق و لبنان تبدیل شد.
رژیم سوریه که در صدد اعمال فشار علیه حکومت خودگردان فلسطین و همچنین اسرائیل بود طی سال های گذشته کمک های گسترده ای در اختیار حماس قرار داده بود.

حماس نیز از کمک های سوریه برای تقویت موضع خود در نقشه سیاسی فلسطین ومنطقه در برابر حکومت خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین استفاده کرد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید