۱۳۹۱ آذر ۹, پنجشنبه

حضور نمایندگان قومیت ها و اقلیت های ایرانی در اجلاس سازمان ملل


تهران به نقض گسترده حقوق بشر متهم شد

پنجمین اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد در ژنو با حضور نمایندگان "قومیت ها و اقلیت های تحت ستم " برگزار گردید.

در این اجلاس که با سخنرانی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل آغاز شد نمایندگانی از قومیت هایی ایرانی از جمله فعالان ، ترک ، کرد ،عرب ، بلوچ و ترکمن حضور داشتند.



بان کی مون در افتتاحیه این اجلاس خواستار مبارزه با تبعیض و نژادپرستی علیه قومیت ها و اقلیت های مختلف در جهان شد.

نمایندگان قومیت های ایران ، نظام جمهوری اسلامی را به تلاش برای تغییر ترکیب جمعیتی مناطق قومی و محروم کردن اقلیت های غیرفارس از تحصیل به زبان مادری متهم کردند.

این اجلاس همه ساله در خصوص بررسی مشکلات اقلیت های قومی در کشورهای مختلف در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار می شود.

کریم عبدیان رئیس هیئت شرکت کننده از طرف عرب های اهواز در این اجلاس از سازمان ملل خواست برای اجرای مصوبات شورای حقوق بشر سازمان ملل در زمینه حقوق ملیت ها و اقوامی که در ایران به سر می برند و همچنین اقرار شفاف بر و جود و به رسمیت شناختن حقوق آنها و ارائه امار دقیق تعداد جمعیت آنان اعمال فشار کند."

او گفت:" رژیم حاکم بر ایران با دید شک و با نگاه اتهام آمیز به مردم عرب می نگرد ؛ و آنها را تهدیدی برای امنیت ملی خود می پندارد. نظام حاکم بر ایران به شیوه های گوناگون سعی در مهاجرت اجباری عرب ها و جایگزینی آنان به جای هموطنان فارس و سایر قومیت ها می کند." 

وی همچنین نظام جمهوری اسلامی ایران را به تبعیض در استخدام کارمندان و کارگران بومی در کارخانجات و طرح های دولتی متهم کرد و گفت:" نسبت اشتغال مردم عرب در مشاغل دولتی 5٪ است این در حالی است که 90٪ صادرات نفتی ایران از سرزمین عرب ها صورت می گیرد."

صالح حمید نماینده سازمان حقوق بشر اهواز نیز تاکید کرد در ایران وجود مردم عرب به رسمیت شناخته نشده است و از تمام حقوق مدنی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی محروم هستند.

او تاکید کرد در مناطق عرب نشین دولت به مردم اجازه نمی دهد وارد فعالیت های مدنی شوند تا فرصت مشارکت سیاسی و فرهنگی برخوردار شوند.

ابراهیم محمدی نماینده سازمان حقوق بشر کردستان نیز تاکید کرد زبان کردی به دلیل سیاست های فارسی سازی در مناطق کردنشین به حاشیه رانده شده است ، این در حالی است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به آزادی تدریس به زبان مادری تاکید می کند.
او تاکید کرد مردم کرد مانند سایر قومیت های دیگر چون عرب ها ، ترک ها و بلوچ ها از سرکوب و پاکسازی قومی رنج می برند.

مرادی مدیر مرکز زاگرس نیز ضمن اشاره به مشکلات مردم کردستان در ایران تاکید کرد در این کشور هیچ کدام از قومیت ها و اقلیت ها از آزادی و حقوق قومی برخوردار نیستند.

او از سازمان ملل خواست برای اعزام گزارشگر ویژه به ایران جهت تحقیق در مورد اوضاع مردم کرد تلاش کند.

منیره سلیمانی فعال بلوچ نیز به اعدام های گسترده در مناطق بلوچ نشین اشاره کرد وخواستار فشار علیه ایران برای توقف اعدام ها شد.

او تاکید کرد مردم بلوچ در ایران به شدت از تبعیض نژادی ودینی رنج می برند و آزادی بیان ندارند.

سریا دادیار دیگر نماینده بلوچ ها نیز خواستار به رسمیت شناختن حقوق قومیت های ایران و پاسخ به مطالبات آنان شد. او نیز مانند نمایندگان دیگر قومیت های غیرفارس خواستار تدریس به زبان بلوچی در استان سیستان وبلوچستان شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید