۱۳۹۴ آبان ۲۹, جمعه

ما ترحم نمی خواهیم ,














سعیده خاشی فعال اجتماعی بلوچ
آقای مهندس پشنگ ریگی , نماینده شهرستان خاش در نطقی در مجلس به آماری تکان دهنده اشاره کردند:نیمی از جمعیت محصل استان س وب دیپلم نمیگیرند و به زیر خط فقر بودن ۷۰ در صد مردم این استان اشاره کردند. بی بی سی فارسی این گزارش را در تلویزیون و سایتش کار کرده است.
از این نماینده شهرمان که این حقیقت را در تریبون مجلس بیان کردند بسیار خوشحالیم با خوشبینانه ترین حالت ممکن آنرا مربوط به نزدیک شدن انتخابات مجلس نمی دانیم.
اما انعکاس این خبر در سطح ملی و پوشش توسط رسانه های بین اللملی چون بی بی سی بسیار عجیب و شاید برای ما ها تلخ باشد.


ترحمی آزار دهنده را در کامنتها مشاهده کردم , به ویژه اینکه مردم ما را بدبخت خواندند , مردمی بی سواد و بیچاره خواندند , خیلی ها هم میگفتند وهابی هستند و حقشان است , همچنین خیلی ها در برابر این واکنش اعلام موضع می کردند و از مردم بلوچستان دفاع می کردند و چرایی حرکات بعضا افراطی را همین فقر می خوانند , البته ۷۰ درصد واکنش ها ترحم بی رحمانه بود , بدبخت و بیچاره خواندن مردمی که احتمالا هیچ تصوری نسبت به آن ندارند و تفسیرشان از استانمان هم بسیار عجیب بود.
کاش مردان خانه ملت در کنار اشاره به فقر و بی سوادی در استان به شکل دیگری در پی حل مشکلاتمان می بودند , در کنار این مشکلات تلخ , ظرفیتها و بسترهای پویایی استان را مطرح می کردند.
مثلا در کنار بی ابی و فقرهای مادی و معنوی , به رودخانه های سرریز بهارگاهیمان اشاره میکردند که یه امان خدا رها شده اند , یا از تفتان بگویند که سرمایه عظیمیست که هیچ تفکری برای بهره وریش نداریم.
وقتی از فقر مالی می گویند کاش به زنان سوزندوز و دستان هنرمند پینه بسته و چشمان کم سویشان و نداشتن حداقل امکاناتی که لیاقت هنرمند است هم اشاره کنند و در پی راه حلی باشند , سیستانی که با آن قدمت تاریخیش اکنون در کماست و دارد جان می سپارد هم اشاره کنند…
برای این افکار عمومی توضیح دهند که ما لیاقت نداشته ایم زبان و فرهنگ قوممان را حفظ کنیم و اکنون لقب بی فرهنگی و جاهل بودن نصیبمان شده است چرا که….
انزمان بود که افکار عمومی با تمسک به بستری درست در مورد درک درست و سپس قضاوتمان می کردند.


سعیده خاشی فعال اجتماعی بلوچ


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید