۱۳۹۱ دی ۲۱, پنجشنبه

نگرانی کشورهای غربی از خطر انتقال ده ها تن اورانیوم سوریه به ایران

تصویر ماهواره ای ازمرکز هسته ای در شهر "مرج السلطان"

روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن در شماره روز چهارشنبه 9-1-2013 نوشت کارشناسان هسته ای آمریکا و چند کشور خاورمیانه درباره سرنوشت 50 تن اورانیوم غنی نشده در سوریه ابراز نگرانی کرده اند.

به نوشته این روزنامه این کارشناسان معتقدند که به دلیل نزدیکی رژیم اسد به تهران، احتمال انتقال اورانیوم از سوریه به ایران وجود دارد.

این گزارش می افزاید، بررسی تصاویر ماهواره ای از یکی از مراکز احتمالا هسته ای در سوریه این نگرانی را بیشتر کرده است.


به نوشته این روزنامه، رژیم سوریه یک مرکز هسته ای در شهر "مرج السلطان" که در اطراف دمشق واقع شده راه اندازی کرده است که به احتمال زیاد پروسه غنی سازی اورانیوم در آنجا صورت می گیرد.

تصاویر ماهواره ای به نگرانی ها دامن می زنند

طبق این گزارش تمام تصاویر ماهواره ای که در ماه های اکتبر، نوامبر و دسامبر سال گذشته از این مرکز گرفته شده اند، نشان می دهند که مقامات دمشق دستور قطع درختان اطراف این مرکز را داده اند اما دلایل مشخصی برای این تغییرات هنوز در دسترس نیست.

این روزنامه بریتانیایی در گزارش خود افزوده است که یکی از کشورهای بزرگ جهان نیز نگرانی خود درباره سرنوشت این مقدار اورانیوم را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ابلاغ کرده است.

مقامات سوری تا پیش از بمباران تاسیسات " الکبار" توسط جنگنده های اسرائیلی، داشتن برنامه هسته ای را تکذیب می کردند اما پس از آن که این تاسیسات در سال 2007 توسط جنگنده های اسرائیل بمباران شد سکوت اختیار کردند.

اسرائیل مدعی بود یکی از مراکز هسته ای سوریه را مورد هدف قرار داده اما دمشق هسته ای بودن این مرکز را تکذیب می کرد. اما پس از آنکه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با سفر به سوریه، از وجود آثاری از اورانیوم خبر دادند این کشور به سکوت و عدم اظهار نظر در این مورد اکتفا کرد.

نگرانی جامعه بین المللی

جامعه بین المللی طی این مدت چندین بار از وجود 50 تن اورانیوم نگهداری شده توسط رژیم سوریه به ویژه پس به بحرانی تر شدن وضعیت امنیتی این کشور ابراز نگرانی می کند.

فایننشال تایمز در گزارش خود نوشت نگرانی برخی کشورها از این بابت است که مبادا این اورانیوم که از حجم زیادی برخوردار است به ایران منتقل شود، چرا که به عقیده آنها ایران هم اکنون برای برنامه هسته ای اش به اورانیوم بیشتری نیاز دارد.

اما در گزارش نامی از این کشورهایی که نسبت به مساله ابراز نگرانی کرده اند به میان نیامده است.

گفتنی است اسرائیل که خود از یک زرادخانه هسته ای برخوردار است و نیز برخی کشورهای غربی با هرگونه فعالیت هسته ای در منطقه خاورمیانه شدیدا مخالفت می کنند و در راستای همین سیاست بود که اسرائیل در سال 1981 یعنی در آغاز جنگ ایران و عراق با بمباران مرکز هسته ای تموز درعراق آن را ویران ساخت.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید