۱۳۹۱ دی ۱۴, پنجشنبه

رئیس مجلس ایران مصوبه استخدام دولت را غیرقانونی اعلام کرد


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران امروز چهارشنبه ۱۳ دی (دوم ژانویه) در نامه‌ای به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور یکی از مصوبات دولت در مورد استخدام ۱۵۰۰ نفر در نهاد ریاست جمهوری "بدون طی تشریفات مقرر" را مغایر قانون اعلام کرد.


به گفته محمدرضا خباز، عضو هیأت تطبیق قوانین مجلس، مصوبه مذکور در چند مورد با قانون برنامه پنجم توسعه مغایرت دارد.این در حالی است که نهاد ریاست جمهوری در واکنش به انتقادهایی که پیش تر در این مورد مطرح شده بود، اطلاعیه‌ای منتشر کرده که با مواردی از مصوبه تفاوت دارد.
غلامحسین الهام، سخنگوی دولت و معاون مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور هم ضمن تأکید بر قطعی بودن اجرای مصوبات دولت در مورد استخدام، گفته بود که دولت آماده است در مورد "اشکالات" مصوبه با اعضای هیأت تطبیق قوانین مجلس گفت و گو کند.
انتشار خبر مصوبه دولت در مورد استخدام ۱۵۰۰ نفر در نهاد ریاست جمهوری ایران، در روزهای اخیر واکنش‌ها و انتقادات گسترده‌ای را برانگیخته بود.
عده‌ای از منتقدان دولت از این مصوبه با عنوان "کودتای اداری"، "تصمیم مشکوک به خرید رأی انتخاباتی" و "تلاش برای بر هم ریختن همه نظامات اداری کشور" یاد کردند.
این مصوبه اختیارات رئیس جمهور و هیأت وزیران برای استخدام در نهاد ریاست جمهوری را به حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس این نهاد واگذار می‌کرد و در بخشی از آن آمده بود که آقای بقایی می‌تواند به تشخیص خود و "بدون نیاز به آزمون و بدون نیاز به هرگونه شرایط یا موافقت یا تأیید یا تصویب یا ابلاغ از سوی هر مرجع یا مقامی" افرادی را که حتی هیچ همکاری قبلی با این نهاد نداشتند برای تصدی "پست‌های حاکمیتی، حساس، کلیدی یا مدیریتی" استخدام کند.

مقایسه

  • بخشی از مصوبه دولت: بکارگیری و جذب و استخدام افراد از میان افراد موضوع این تصویب نامه و کارکنان نهاد ریاست جمهوری و واحدهای وابسته و تابعه و یا سایر افرادی که هیچ‌گونه همکاری و قراردادی با نهاد ریاست جمهوری و واحدهای وابسته و تابعه ندارد، برای پست‌های حاکمیتی، حساس یا کلیدی یا مدریتی با تشخیص نماینده ویژه رئیس جمهور موضوع بند (۱) این تصویب‌نامه (حمید بقایی) بدون نیاز به آزمون و بدون نیاز به هرگونه شرایط یا موفقیت یا تأیید یا تصویب یا ابلاغ از سوی هر مرجع یا مقامی راسا توسط نهاد ریاست جمهوری و واحدهای وابسته و تابعه صورت می پذیرد.
  • اطلاعیه نهاد ریاست جمهوری: ۱- کلیه استخدام‌ها در نهاد ریاست جمهوری همانند دیگر دستگاه‌های اجرایی کشور بر اساس آزمون عمومی است. ۲- مسئولین نهاد ریاست جمهوری هیچ گونه دخالتی در آزمون و مراحل استخدام ندارند و عدالت استخدامی و پایبندی به قانون و ایجاد فرصت برابر برای همه جوانان عزیز در سراسر کشور را بر خود فرض می‌داند. ۳- آزمون عمومی برای استخدام توسط سازمان سنجش برگزار می گردد و همه افراد واجد شرایط در سراسر کشور می توانند در آزمون شرکت نمایند.
آقای بقایی از اعضای حلقه نزدیکان آقای احمدی نژاد است که منتقدان دولت از آن با نام "جریان انحرافی" یاد می‌کنند و می‌گویند که اعضای آن قصد دارند برای حفظ قدرت، در انتخابات ریاست جمهوری آینده فعالیت کنند.

اطلاعیه نهاد ریاست جمهوری و توضیحات الهام

نهاد ریاست جمهوری ایران دیشب و در واکنش به انتقادها در مورد مصوبه اخیر، اطلاعیه‌ای صادر کرد.
در این اطلاعیه آمده است که اولا همه استخدام‌ها در نهاد ریاست جمهوری "بر اساس آزمون عمومی" انجام خواهد شد که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود و "مسئولین نهاد ریاست جمهوری هیچ گونه دخالتی در آزمون و مراحل استخدام ندارند".
در این اطلاعیه آمده بود که همه افراد "واجد شرایط" در سراسر ایران می توانند در این آزمون شرکت کنند.
غلامحسین الهام هم در توضیحاتی که در پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران منتشر شده، گفته است که "دستگاه‌های نظارتی می‌توانند نظارت دقیق و همه جانبه‌ای داشته باشند تا این مصوبه به خوبی و به نحو احسن اجرا شود".
مصوبه دولت در مورد استخدام در نهاد ریاست جمهوری بخشی از طرحی بزرگ به نام "طرح مهر آفرین" است که دولت در آن اختیارات اداری و استخدامی خود را به بالاترین مقام هر دستگاه اجرایی، استانداران یا معاونان توسعه مدیریت و منابع انسانی در سراسر کشور تفویض می کند.
به کارگیری و جذب و استخدام افراد از میان افراد و موضوع این تصویب نامه و کارکنان نهاد ریاست جمهوری و واحدهای وابسته و تابعه و یا سایر افرادی که هیچ گونه همکاری و قراردادی با نهاد ریاست جمهوری و واحدهای وابسته و تابعه ندارد، برای پست‌های حاکمیتی، حساس یا کلیدی یا مدریتی با تشخیص نماینده ویژه رئیس جمهور موضوع بند(۱) این تصویب نامه بدون نیاز به آزمون و بدون نیاز به هرگونه شرایط یا موفقیت یا تایید یا تصویب یا ابلاغ از سوی هر مرجع یا مقامی راسا توسط نهاد ریاست جمهوری و واحدهای وابسته و تابعه صورت می‌پذیرد.
قرار است بر اساس این طرح ده‌ها هزار نفر به استخدام دولت در آیند.
منتقدان دولت ابراز نگرانی کرده اند که این طرح با هدف انتخاباتی و به قصد جذب هواداران آقای احمدی نژاد و حلقه نزدیکان او به دولت به تصویب رسیده باشد.
انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است خردادماه سال آینده برگزار شود.
آقای الهام گفته که مأموریت اصلی او به عنوان معاون مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، اجرای مصوبه دولت در مورد جذب "تعداد بالایی از متقاضیان استخدام در دستگاه های دولتی" است و تأکید کرده که این مصوبه "با قدرت، دقت و سرعت" اجرا خواهد شد.
منبع :بی بی سی فارسی 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید