۱۳۹۳ تیر ۱۷, سه‌شنبه

ایران، دشمن ظاهری و همپیمان پنهانی داعش


ظهور علنی سرکرده "داعش"جان تازه‌ای به بیم‌ها و هراس‌ها می دهد. اکنون فردی ظهور کرده که می‌رود تا این گروه از هم پاشیده را بار دیگر سامان بخشد؛گروهی که بر اساس نمادگرایی، تاریخ و دین شکل گرفته است. ابوبکر البغدادی با ظهور خود درماندگی سه ساله القاعده در یافتن جانشینی برای اسامه بن لادن رهبر نمادین این تشکیلات را که کشته شده است، جبران کرد.

ظهور در چنین شرایط مکانی و زمانی پرسش‌های بسیاری را بر می‌انگیزد مبنی بر این که این گروه به وسیله چه کسی مورد استفاد قرار گرفته، از چه کسی نمایندگی می‌کند و چه کسی توانسته به درون آن نفوذ کند.

گروه "داعش" زمانی که رژیم اسد در شرف سرنگونی بود به طور ناگهانی از سرزمین سوخته سوریه سر برآورد. این ظهور که منجر به جنگ علیه مخالفان مدنی در سوریه شد، جامعه بین المللی را از جایگزین شدن بدیلی تروریست برای بشار اسد ترساند و رژیم او را نجات داد.


سناریوی سوریه این بار در عراق تکرار می شود. نوری مالکی که به شدت به رژیم ایران نزدیک است، در پی اجماع رهبران شیعه و سنی عرب از یک سوی و رهبران کرد از سوی دیگر، در آستانه از دست دادن حق نامزد شدن مجدد برای نخست وزیری عراق بود. "داعش" اما با سربرآوردن ناگهانی و به کنترل درآوردن موصل، دومین شهر بزرگ و مستحکم ترین شهر عراق از لحاظ نظامی، بار دیگر ستاره مالکی درخشید تا خود را به عنوان رهبر لازم برای این نقطه عطف تاریخی به منظور رویارویی با تروریسم سنی مطرح کند!

و اینک گروه "داعش"به جای این که به جنگ دشمنان ظاهری خود یعنی اسد و مالکی برود، نیروهایش را در مرزهای شمالی کشور سعودی با عراق بسیج کرده است و نبرد دیگری را نیز در مرزهای جنوبی سعودی با یمن دنبال می‌کند.

بن لادن کشته شد اما البغدادی زنده است! تا همچون سلف خود عمل کرده و نیز از آنچه که وی از آن پرهیز داشت بپرهیزد. در تبلیغات دینی آنان، رژیم ایران همواره دشمن ظاهری است اما در عین حال همپیمانی پنهانی است . ایران از دهه نود میلادی پس از گریختن القاعده از افغانستان، پناهگاه برخی از هسته‌های این گروه به رهبری یک شخصیت اصولگرای مصری تبار به نام سیف العدل بوده است.

اسامه بن لادن نیمی از فرزندان و یکی از همسران خود را به ایران فرستاد و پس از کشته شدن رهبر القاعده، تهران آنان را به سوریه تحویل داد، تا سپس به کشور سعودی فرستاده شوند. اما شماری از رهبران و سربازان سعودی تبار القاعده و عرب همچنان در ایران اقامت دارند، کشوری که القاعده علیرغم ادبیات به شدت شیعه ستیزش هرگز منافع آن را مورد تعرض قرار نداده است!

البغدادی نسخه کپی شده بن لادن است. نمونه سرخوردگی دینی در جوامع سنی مذهبی است که نتوانسته فرهنگ تندروی را ریشه کن کند و نیز در یافتن جایگزین فرهنگی دیگر برای آن ناتوان مانده است.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان در مورد این مطلب بنویسید