۱۳۹۱ مرداد ۳, سه‌شنبه

در خلیج فارس وضعیتِ پیش از جنگ حاکم است

article picture

روزنامه آلمانی دی ولت :دو ناو هواپیمابر آمریکایی و چندین ناوشکن و کشتی تدارکاتی در حال گشت زنی در اقیانوس هند هستند. اوضاع متشنج است. در جنگ روانی بازدارندگی نقش اصلی را دارد – پیامدهای حملۀ نظامی نامشخص است.
هوای خلیج فارس داغ و شرجی است، گویی برق دارد. بحران به اندازۀ کافی هست، و گاهی مانند این روزها وقتی کشتی تدارکاتی «یو اس ان اس راپاهانوک» یک کشتی ماهیگیری هندی را زیرآتش گرفت تیراندازی هم می شود. هندی ها هشدارها را نادیده گرفته بودند. نتیجه: یک کشته و سه زخمی

۱۳۹۱ تیر ۱۵, پنجشنبه

مرز و مسئله ملی نگاهی به بلوچستان در ایران.. ناصر بلیده ای



منطقه جغرافیایی که ایران در آن قرار دارد در چند دهه اخیر دچار تغییرات اساسی شده است. این منطقه در پروسههای سیاسی و دورههای تاریخی مختلف دچار تغییرهای مرزی و سیاسی شده است؛ تحولاتی که همچنان در تداوم هستند. در دهههای آینده روند دمکراسیخواهی که از سال گذشته با انقلاب تونس و مصر شروع شدند سبب عمیقترین تغییرات در منطقه بعد از ظهور اسلام در 1400 سال پیش خواهند شد. تحولات معاصر رو به جهانی مدرن و برای درهم شکستن حکومتهای پادشاهی، جمهوریهای موروثی و حکومت تئوکراتیک مذهبی همانند حکومت ایران و جانشینی آن‌ها با حاکمیت مردم دارد.

۱۳۹۱ تیر ۱۳, سه‌شنبه

ارزیابی احتمال حمله نظامی به ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای


رادیو فردا : در آستانه مذاکرات کارشناسی ایران و شش قدرت جهانی در استانبول که از سوم ژوئیه برگزار می‌شود، مجله معتبر «هفته ناوبری و تکنولوژی فضا» در آخرین شماره خود در ماه ژوئن، با اشاره به آنچه «انبوه شواهد» خوانده، مدعی است که کمیته دفاعی آمریکا و دولت اوباما سال ۲۰۱۳ را زمانی مناسب برای حمله نظامی علیه تأسیسات اتمی و موشکی ایران ارزیابی می‌کنند.
 گردآورنده گزارش که در تهیه مطلب خود نظر کار‌شناسان ارشد نظامی و افسران نیروی هوایی آمریکا را لحاظ کرده، معتقد است که در صورت سقوط حکومت اسد در سوریه، زمان حمله به ایران کوتاه‌تر و در صورت ادامه مذاکرات اتمی مابین ایران و جامعه جهانی، حتی بدون کسب نتیجه روشن، این زمان طولانی‌تر خواهد شد.